ایده سیاستی سند ملی مسجد تحقق «مسجد جامعه‌پرداز» است

ایده سیاستی سند ملی مسجد تحقق «مسجد جامعه‌پرداز» است

تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۰
دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد ضمن تشریح مفهوم «مسجد جامعه‌پرداز» به عنوان ایده سیاستی سند ملی مسجد، گفت: محوریت مساجد در جامعه‌پردازی به این معنا است که مسجد برای شناسایی، پاسخ‌یابی و حل مسائل اجتماعی در محیط پیرامونی خود فعال می‌شود.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از روابط عمومی و ارتباطات مجموعه‌ چالش‌های سند ملی مسجد، محمد همایون‌فر ضمن تشریح مفهوم «مسجد جامعه‌پرداز» به عنوان ایده سیاستی سند ملی مسجد اظهار داشت: محوریت مساجد در جامعه‌پردازی به این معناست که مسجد برای شناسایی، پاسخ‌یابی و حل مسائل اجتماعی در محیط پیرامونی خود فعال می‌شود و با استفاده از ظرفیت‌های مسجد به سمت پیدا کردن راه‌حل و پاسخ برای حل این مسائل حرکت می‌کند. 

 

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد با بیان اینکه مسائل پیرامونی مسجد در محیط اجتماعی می‌تواند از جنس مسائل مختلف فرهنگی، اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و ... باشد تصریح کرد: مسجد را می‌توان اصلی‌ترین و گسترده‌ترین شبکه فراگیر ارتباطی و شکل‌دهنده پیوند ولایی جامعه دانست که عدم توجه به ظرفیت‌های آن در حوزه جامعه‌پردازی سبب از بین رفتن فرصت‌های بسیاری می‌شود. 

 

این پژوهشگر راهبردی حوزه فرهنگ با اشاره به اصلی‌ترین و کلان‌ترین مسائل پیش‌ روی فعالیت مساجد گفت: در گام نخست ما یک قوه عاقله راهبردی در مورد سیاست‌گذاری، هدایت و راهبری کلان مساجد نیاز داریم که بتواند ظرفیت‌های دستگاه‌های نظام را در امر مسجد بت یکدیگر هماهنگ کند عدم وجود چنین جایگاهی باعث پراکندگی کاری و عدم انسجام در مدیریت مسائل مسجد شده است. 

 

وی با تاکید بر لزوم وجود برنامه‌ای مشخص در راستای تامین و توانمندسازی منابع انسانی مسجد ابراز داشت: ما بر این نکته تاکید داریم که مدیریت مساجد با مردم است و باید زیرساخت‌هایی از سوی حاکمیت فراهم شود تا نیازهای دانشی منابع انسانی مسجد را تامین نماید؛ حضور نیروهای فرهنگی و مدیری توانمند در مساجد لازمه رسیدن به نقطه مطلوب و تحقق مسجد جامعه‌پرداز است. 

 

همایون‌فر با بیان اینکه برنامه‌های فرهنگی و کارکردهای اجتماعی مساجد نیاز به ارتقای کمی و کیفی دارد خاطرنشان کرد: اگر کارکردها، برنامه‌ها و خدمات مسجد جذاب، پاسخگو و در راستای نیازهای اجتماعی باشد ما شاهد رونق بیش از پیش مساجد و تاثیر‌گذاری اجتماعی و فرهنگی بیش از پیش مساجد خواهیم بود. 

 

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد یکی از مسائل کلان پیش روی مسجد را فقدان نظام جامع حقوقی و تقنینی دانست و افزود: قوانین موجود در حوزه مسجد امروز نیاز به یک پالایش و یکپارچه‌سازی دارد تا وجود برخی تعارض‌ها که سبب بروز نابسامانی می‌شود برطرف شود. 

 

وی مسجد را نهادی دینی و مردمی دانست و ابراز داشت: براساس نظریه سیاستی سند ملی مسجد کنشگری حاکمیت در مساجد در سطح رشددهی، تنظیم‌گری و پشتیبانی با هدف شبکه‌سازی هدفمند مساجد در مسیر تحول و ارتقای کارکردها می‌باشد که این رویکرد در مقابل رویکرد تصدی‌گری در مساجد است.

 

دبیر کمیته تخصصی تدوین سند ملی مسجد با اشاره به تغییر سبک زندگی جامعه به سمت زندگی مدرن و مناسبات این سبک از زندگی گفت: ارتقای سطح اثرگذاری مساجد در حوزه اجتماعی سبب می‌شود تا سبک زندگی مدرن فعلی و سبک سنتی مساجد بتوانند با یکدیگر پیوند داشته باشند و عموم اقشار جامعه بتوانند پاسخ‌ نیازهای فرهنگی، اجتماعی، تربیتی و ... خود را به صورت تخصصی و باکیفیت در مساجد به دست بیاورند؛ این اتفاق سبب افزایش رجوع مردم به سوی مسجد و افزایش پیوندهای زندگی مدرن اجتماع با مسجد خواهدشد. البته باید توجه داشت که تحقق این امر نیازمند برنامه‌ریزی دقیق است. 


همایون‌فر با تاکید بر اینکه مساجد این قدرت و قابلیت را دارند که خود را با تحولات حکمرانی و شکل‌گیری حکمرانی مجازی تطبیق دهند عنوان داشت: مساجد تاکنون نشان داد‌ه‌اند که در محیط انواع تفکرات و فضاهای فکری، سیاسی، فرهنگی قابلیت حضور، زنده بودن، پا گرفتن و تاثیرگذار بودن را دارند. 

 

نماینده سازمان تبلیغات اسلامی در تدوین سند ملی مسجد  در پایان با دعوت از عموم نخبگان حوزوی و دانشگاهی، کانون‌های تفکر، فعالان و عموم ذی نفعان حوزه مسجد جهت شرکت در مجموعه چالش‌های سند ملی مسجد گفت: جهت مشارکت در این مجموعه چالش‌ها به نشانی اینترنتی Challesh.ir/masjed  مراجعه کرده و راه‌حل‌‌های خود را در پاسخ به چالش‌های مطرح شده ارائه نمایید.

پایان پیام/ 9