«کودکانه اربعین»؛ تجربه متفاوت بچه‌های مسجد از پیاده‎‌روی اربعین

«کودکانه اربعین»؛ تجربه متفاوت بچه‌های مسجد از پیاده‎‌روی اربعین

تاریخ انتشار : ۴ مهر ۱۴۰۰
بازی رایانه‌ای «کودکانه اربعین» با حمایت ستاد فهما و به منظور انس و آشنایی کودکان با اتفاقاتی که در اربعین و مواکب می‌افتد تولید شده است. با این بازی در ۲۰ مرحله سفر اربعین انجام می‌شود. تا کنون ۱۰ هزار مخاطب جدید این بازی را دنبال کرده‌اند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای ایام اربعین حسینی به ویژه در شرایطی که به دلیل کرونا سفر اربعین با محدودیت حضور زائران مواجه شده است، بسته برنامه مفصلی را تدارک دیده است. از برگزاری مسابقات متنوع کتابخوانی گرفته تا اجرای پویش های مردمی همچون «کوله‌بار» و «من خبرنگار اربعینم»؛ همچنین است برپایی مواکب الاتحاد در ایران و عراق برای خدمت رسانی به زائران و جاماندگان اربعین.

 

از ابتکارات ستاد فهما برای اربعین 1400 ویژه گروه سنی کودک رونمایی از بازی رایانه ای «کودکانه اربعین» ویژه بچه های مسجد است تا کودکانی که فرصت حضور در پیاده روی اربعین را نیافته اند، از طریق این بازی با فرهنگ این سفر و آداب و روسم و برکاتش آشنا شوند.

 

 

 

 

«حمید افسری» در گفت و گو با خبرنگار گروه درباره هدف تولید این بازی رایانه ای، اظهار کرد: موسسه فرهنگی هنری مهادرسانه‌پژوه شیراز که یک استودیوی دانش بنیان بازی سازی است و 15 سال است که در حوزه بازی سازی برای خانواده و کودک فعالیت می کند و بازی هایی همچون «محله باصفا»، «قصه های قرآن»، «نبرد او»، «دختران ایران»، «مشاهیر ایران»، سه بعدی «بردیا» و ... را روانه بازار رسانه های دیجیتال کرده است.

 

اجرای سالانه نذر فرهنگی در فضای مجازی

 

مدیر موسسه دانش بنیانِ مهادرسانه شیراز با بیان اینکه هر ساله یک نذر فرهنگی در فضای مجازی داریم، ادامه داد: در سه سال گذشته به منظور گرامیداشت ایام اربعین و سفر آن در قالب بازی و خاطره، اقدام به تولید بازی رایانه ای مربوط به اربعین برای کودکان کرده ایم و در دو سال گذشته به دلیل محدودیت های حضور در سفر اربعین درپی شیوع کرونا درصدد بازسازی فضای پیاده روی اربعین و اتفاقات در بستر آن کرده ایم لذا نسخه سوم بازی های اربعینی ما با عنوان «کودکانه اربعین» امسال تولید و عرضه شده است.

 

به گفته افسری این بازی در 20 مرحله، اربعین حسینی و اتفاقاتی را که در بستر آن رخ می دهد، بازنمایی می کند. این بازی ویژه گروه سنی 4 تا 9 سال است.

 

 

 

 

بنابر این گزارش، بازی رایانه ای «کودکانه اربعین» از مسجد و فعالیت های کودکانه با محوریت دو شخصیت اصلی بازی یعنی سعید و زهرا آغاز می شود، بدین ترتیب که به آنها گفته می شود کانون فرهنگی هنری مسجد قرار است امسال زائراولی ها را عازم سفر اربعین حسینی کند. پس از آن بازی با بستن کوله پشتی، جمع شدن در سفر، عبور از مرز، حضور در نجف، کاظمین و کربلا، اقامه نماز جماعت و حضور در مواکب و دوستی و اتحاد با کودکان عراقی ادامه می یابد.

 

تجربه کودکانه اربعین با فضاسازی رسانه ای

 

 

 

 

این بازی می کوشد در طول یک ساعات و نیم تا دو ساعت بازی کودکانه، این گروه سنی حساس را با اربعین حسینی و کیفیت شرکت در پیاده روی آن آشنا و مانوس کند. نواها، صداها، طراحی ها به گونه ای است که یاد و خاطره سفر اربعین را برای کودکان تداعی می کند.

 

افسری با بیان اینکه موکب بچه های مسجد در این بازی موکب الاتحاد نام دارد، گفت: در این موکب کودکان ایرانی و عراقی با کمک و همدلی یکدگیر به زائران اربعین خدمت رسانی و دوستی می کنند. موکب با استکیرها و تصاویری از سردار شهید حاج قاسم سلیمانی و ابومهدی المهندس تزئین شده است.

 

 

 

 

وی با بیان اینکه در کنار بازی، پویش و مسابقه ای نیز برای شرکت کنندگان در این بازی پیش بینی شده است، ابراز کرد: کودکان می توانند در کنار بازی در پویش «لبیک یاحسین(ع)» با ارسال عکس و فیلم از موکب های خانگی و نیز در مسابقه چهارگزینه ای شرکت کنند و از جوایز ویژه آن شامل نگین انگشتری از حرم مطهر امام حسین(ع)، بسته های تبرکی حرم و نیز جوایز نقدی بهره مند شوند.

 

تولید نسخه بین المللی بازی با حمایت ستاد فهما

 

 

 

مدیر موسسه دانش بنیانِ مهادرسانه شیراز با اشاره به همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در تولید بازی رایانه ای «کودکانه اربعین»، تاکید کرد: در پی این همکاری نسخه بین المللی کودکانه اربعین ابتدا به زبان های هندی و اردو و در مرحله بعد به زبان انگلیسی تولید می شود. همچنین قرار است بازی رومیزی و بُردگیم آن را هم طراحی کنیم.

 

افسری تصریح کرد: با همکاری ستاد فهما تغییرات عمده را برای سال آینده در این بازی اعمال می کنیم. اساسا انگیزه ما برای تولید نسخه بین المللی کودکانه اربعین به دلیل حمایت های ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد است.

 

 

وی با بیان اینکه ستاد فهما در اهدای جوایز و تبلیغ و اطلاع رسانی بازی نیز ما را حمایت می کند، اعلام کرد: با امکان دانلود بازی از کافه بازار و سامانه بچه های مسجد، تاکنون 10 هزار مخاطب جدید جذب شده اند و پیش بینی می شود این تعداد تا پایان اجرای پویش یعنی نیمه مهر ماه به 15 تا 20 هزار نفر افزایش بیابد.

 

 

 

 

به گفته افسری، بازی رایانه ای بازیکودکانه اربعین امسال موفق به کسب مقام اول رسانه های دیجیتال در حوزه کودک شده است.

پایان پیام/ 9