هم‌افزایی کانون‌های مساجد در برپایی موکب‌‌الاتحاد «جوانان بروجرد» + خدمات رفاهی فرهنگی

هم‌افزایی کانون‌های مساجد در برپایی موکب‌‌الاتحاد «جوانان بروجرد» + خدمات رفاهی فرهنگی

تاریخ انتشار : ۱۴ مهر ۱۳۹۸
اصالت‌پور با اعلام ارائه خدمات فرهنگی رفاهی در موکب‌الاتحاد «جوانان بروجرد»، گفت: این موکب در عمود ۱۳۳۷ با غرفه‌های خیاطی، کفاشی، تعمیر عینک، شارژ تلفن همراه و نیز اجرای طرح زیارت به نیابت شهدای مقاومت، میزبان زائران اربعین است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان راه اندازی مواکب الاتحاد به صورت کاملا مردمی و با همکاری اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در موسم اربعین، از ابتکارات ستاد هماهنگی کانون های مساجد است که برای دومین سال پیاپی در شهرهای کاظمین، نجف، کربلا و مسیر پیاده روی به زائران اربعین خدمت رسانی می کند.

موکب «جوانان بروجرد» از جمله این مواکب است که با برنامه های متنوع در موسم اربعین میزبان زائران است. از این رو و در بررسی کیفیت خدمات آن با «حسین اصالت پور»، مسئول موکب‌الاتحاد «جوانان بروجرد»گفت وگویی ترتیب داده ایم که مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

موکب «جوانان بروجرد» به همت و با همراهی چه گروه های مردمی در موسم اربعین راه اندازی می شود؟

 

این موکب به همت اعضای نزدیک به 10 کانون فرهنگی هنری بروجرد در مسیر نجف به کربلا «طریق الحسین(ع)»، عمود 1337 برپا می شود. امروز (یکشنبه، 14 مهرماه) بارگیری محموله های موکب انجام شده و تا غروب به مرز می رسد.

خادمان موکب شامل 50 نفر که عمده آنها از اعضای فعال کانون های فرهنگی هنری استان لرستان هستند، نیز سه شنبه شب، 16 مهرماه به کربلا می رسند و چهارشنبه و پنجشنبه هفته جاری موکب برپا شده و از روز جمعه، 19 مهرماه رسما کار خود را آغاز می کند.

 

خدمات موکب الاتحاد «جوانان بروجرد» شامل چه موارد می شود؟

 

خدمات رفاهی فرهنگی محور فعالیت این موکب است، در این راستا خوشنویسان و خطاطان بروجردی با همکاری انجمن گل و گلاب استان و همسو با آئین گل و گلاب (گل مالی) که از مراسم های سنتی عزاداری در لرستان است، دل نوشته هایی را روی پیراهن و کوله زائران خطاطی می کنند. چاپ عکس فوری از زائران به منظور ثبت خاطره اربعین 98 نیز در این موکب انجام می شود.

علاوه بر این غرفه روایت اربعین و مستندسازی عاشورا نیز در موکب «جوانان بروجرد» فعال می شود.

 

چه طرح و برنامه های دیگری در این موکب و ذیل خدمات فرهنگی به زائران، اجرا می شود؟

 

اجرای طرح زیارت به نیابت شهدای محور مقاومت از طریق چاپ و توزیع پنج هزار تصویر شهدا بین زائران، برپایی غرفه «بیانیه گام دوم انقلاب» با حضور چند تن از طلاب قم به منظور انجام مباحث و ارائه مشاوره های خانوادگی توسط دو تن از روانشناسان بروجردی از دیگر فعالیت های فرهنگی این موکب است.

با توجه به اینکه امسال نخستین سال مشارکت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان لرستان در حماسه اربعین است، لذا برنامه های متنوع فرهنگی را تدارک دیده ایم، که غرفه کودک و نوجوان و توزیع پنج هزار بسته فرهنگی شامل محصولات طب سنتی برای رفع بیماری های مبتلابه این ایام مثل پادرد، سردرد و حالت تهوع و نیز چهارپایه خوانی نوجوانان بروجردی جزء آنها است.

 

در حوزه خدمات رفاهی، موکب «جوانان بروجرد» چه تدارکی برای زائران اربعین حسینی دارد؟

 

غرفه شارژ گوشی تلفن همراه (گوشی را می گیریم و شارژ شده تحویل می دهیم)، غرفه مجهز کفاشی و خیاطی، غرفه تعمیرات عینک طبی و اصلاح موی سر و ... نیز در این موکب به منظور خدمت رسانی به زائران اربعین حسینی فعال هستند.

 

خدمات اسکان و پذیرایی نیز در موکب «جوانان بروجرد» ارائه می شود؟

 

همانطور که بیان شد خدمات ما جنبه رفاهی و فرهنگی دارد و در این موکب خدمات اسکان و پذیرایی ارائه نمی شود، اما نصف روز سیب زمینی سرخ کرده و نصف دیگر روز بستنی سنتی بروجرد به عنوان میان وعده و برای دو هزار نفر از زائران توزیع می شود. در طول روز نیز از زائران با شربت آبلیمو پذیرایی می کنیم.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برای حضور اعضای کانون های مساجد استان لرستان در حماسه پیاده روی اربعین چه بسترهایی را ایجاد کرده است؟

 

اعضای کانون های مساجد استان قدردان ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور به منظور فرصت سازی برای حضور و مشارکت در حماسه اربعین هستند.

حدود 10 کانون مسجدی شهرستان بروجرد با کانون «ابوذر غفاری» در برپایی موکب «جوانان بروجرد» همکاری دارند و هر دو سه نفر از خادمان از اعضای یکی از کانون های فعال هستند.

 

پایان پیام/ 9