گیلان در اربعین حسینی غرق در سوگ و ماتم است

گیلان در اربعین حسینی غرق در سوگ و ماتم است

تاریخ انتشار : ۵ مهر ۱۴۰۰
همزمان با فرا رسیدن روز اربعین حسینی شهرستان‌های غرب گیلان در سوگ و ماتم نشستند.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان از گیلان، چهل روز ديگر از داغ هميشه تازه واقعه كربلا گذشت و بار ديگر اربعين سرور و سالار شهيدان امام حسين(ع) و 72 تن از ياران باوفاي آن حضرت فرا رسيد و عاشقان و شيفتگان خاندان عصمت و طهارت(ع) را به سوگ نشاند.

 

مردم ولايتمدار شهرها، بخش‌ها و روستاهای مختلف گیلان با برپايی مراسم عزاداری و نصب پارچه نوشته، اربعين حسينی را گرامی داشته و در نهايت اخلاص، ارادت خود را به قافله سالار كربلا نشان دادند.

 

 

گیلانی‌ها از صبح اربعین با حضور در مساجد، تکیه‌ها، حسینیه‌ها و امامزاده‌ها زیارت عاشورا و زیارت اربعین را قرائت کردند و به عزاداری و سوگواری پرداختند.

 

همچنین مردم بعضی از شهرها و روستاهای صومعه‌سرا به مناسبت اربعین حسینی با پای پیاده به مکان‌های مقدس از جمله امامزاده‌های عظیم‌الشأن رفتند تا آیین عزاداری باشکوهی را به یاد سیدالشهدا(ع) و به یاد پیاده‌روی اربعین در مشایه برگزار کنند.

 

بعضی از مردمان ماسال، صومعه‌سرا و فومن هم با پخت غذای گرم و پخش نذری و برپایی موکب‌ از عزاداران و سوگواران حسینی در روز اربعین پذیرایی کردند.

 

مردم شهرستان‌های غرب گیلان از نخستين روزهاي ماه محرم تاكنون و در پاسداشت سنت دييرنه خود براي ابراز ارادت به اهل بيت رسول الله(ص) بويژه امام حسين(ع) آيين‌هاي ويژه‌اي را در شهرها و روستاهاي خود برگزار كرده‌اند.

 

 

یکی از خادمان موکب‌های حسینی اظهار کرد: اگرچه هر سال به کربلا مشرف می‌شدم اما دو سالی است که این توفیق از من سلب شده و به اجبار در شهر خود می‌مانم و با چشمانی اشکبار و دلی گرفته از عزاداران حسینی پذیرایی می‌کنم.

 

وی با بیان اینکه امید است زائران اباعبدالله‌الحسین(ع) قدم‌های نیابتی از سوی ما جاماندگان بردارند افزود: همه امیدمان این است که سال بعد توفیق حضور در پیاده‌روی اربعین حسینی را داشته باشیم.

 

«نوراله صفرپور» با تسلیت ایام سوگواری اربعین حسینی گفت: همزمان با شب و روز اربعین حسینی کانون‌های مساجد شهرستان میزبان عزاداران حسینی هستند.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی صومعه‌سرا با بیان اینکه در بیش از 35 کانون فرهنگی هنری مساجد شهرستان مراسم ویژه اربعین برگزار شد تصریح کرد: تمامی مراسم‌های برگزار شده با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی است.

 

وی خاطرنشان کرد: همزمان با اربعین حسینی تعداد زیادی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد شهرستان بسته‌های حمایتی و معیشتی را بین نیازمندان توزیع کردند.

 

 

«یوسف نیک‌انجام» با اشاره به برگزاری محافل عزاداری و سوگواری در مساجد به همت کانون‌های فرهنگی هنری مساجد، اظهار کرد: محافل عزاداری و سوگواری حسینی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

رییس فرهنگ و ارشاد اسلامی فومن افزود: باید از فرصت اربعین جهت ترویج فرهنگ اسلام، تقویت آموزه‌های دینی و اشنایی جوانان با ترفندهای دشمنان بهره گیریم.

 

وی از قرائت زیارت اربعین در کانون‌های مساجد فومن خبر داد و گفت: ویژه مراسمات سوگواری اربعین حسینی با حضور عزاداران حسینی در کانون‌های فرهنگی و هنری مساجد فومن برگزار شد.

 

نیک‌انجام تصریح کرد: زیارت اربعین، سخنرانی کارشناسان دینی و مذهبی، مداحی ذاکرین اهل بیت (علیهم السلام)، برپایی ایستگاه های صلواتی، محفل انس با قرآن از جمله برنامه های این مراسم عزاداری است که در کانون ها برگزار شد.

 

 

 

 

پایان پیام/ 526