شور و شعور اربعینی بچه‌های مسجد زیر پوست شهر

شور و شعور اربعینی بچه‌های مسجد زیر پوست شهر

تاریخ انتشار : ۶ مهر ۱۴۰۰
بچه‌های مسجد نه تنها اجازه ندادند کرونا و عواقبش اربعین سیدالشهداء(ع) را از رونق و شور بیندازد بلکه با رعایت شیوه‌نامه‌ها و اجرای برنامه‌ها به تناسب شرایط که مرهمی بر زخم و حسرت دل‌های جامانده از اربعین شد، شور و شعور حسینی را درهم آمیختند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، اگرچه کرونا در پیک پنجم خود همچنان می تازاند و محدودیت هایش ناشی از آن مانع حضور میلیون ها عاشق و زائر در راهپیمایی اربعین برای دومین سال پیاپی شد اما بچه های مسجد همچون همه مناسبت های مذهبی دیگر در 19 ماه شیوع کوید19 نه تنها اجازه ندادند، این ایام در سکوت و انزوا سپری شود بلکه با تدارک برنامه های مختلف و ارائه خدمات متنوع حال و هوای اربعین را بری فضای کوچه ها و محلات حاکم کردند. مرور آنچه بچه های مسجد با مدیریت و راهبری و فرصت سازی کانون های فرهنگی هنری مساجد انجام دادند، گواهی بر این فضاسازی اربعینی در شرایط خاص کرونایی کشور است.

 

برگزاری آئین های جاماندگان اربعین

 

از جلوه های مهم فعالیت بچه های مسجد برای برگزاری باشکوه اربعین حسینی به ویژه برای جاماندگان اربعین که دل‌هایشان روانه کربلا شده و خود در ایران مانده اند، برگزاری اجتماعات مسجدی با عنوان جاماندگان است؛ حضور در بقاع متبرکه و آستان امامزادگان و برگزاری راهپیمایی های جاماندگان به همین منظور در روز اربعین انجام شد. چنان که بچه های مسجد روستای عباس آباد چهلمنی قلعه گنج همزمان با روز اربعین در آستان امامزاده البوالقاسم(ع) حضور یافتند و از آنجا دل های خود را روانه حرم سیدالشهداء(ع) کردند.

 

راه اندازی کاروان های خودرویی عزاداران اربعین و برپایی موکب های جاماندگان اربعین نیز به منظور فضاسازی راهپیمایی عظیم اربعین حسینی برای خیل عاشقان اباعبدالله(ع) توسط بچه های مسجد در روز اربعین انجام و با استقبال مسجدی ها و عموم مردم مواجه شد.

 

 

 

 

حضور موثر و مستمر در نهضت مواسات

 

 

 

 

 

با توجه به آنکه مقام معظم رهبری پیش از ماه محرم حسینی بر تقویت و پیگیری نهضت مواسات تاکید کردند، بچه های مسجد در همه ماه محرم و نیز به مناسبت اربعین حسینی این نهضت را از طرق مختلف پیگیری کردند، تلاشی که در ایام اربعین و با اختصاص هزینه سفر مسجدی ها و کانونی ها به توصیه رهبری معظم، اوج گرفت و توانست در پرتوی شور و شعور حسینی، سفره محرومان را رونق بدهد. طبخ و توزیع هزاران پرس غذای گرم میان محرومان در اقصی نقاط کشور اعم از نقاط شهری و روستایی، تهیه هزاران بسته معیشتی شامل اقلام ضروری و توزیع میان خانواده ها و افراد نیازمند و بی بضاعت، تهیه و توزیع لوازم التحریر برای دانش آموزان محروم (با توجه به همزمانی ایام اربعین با بازگشایی سال جدید تحصیلی)، تامین هزینه تهیه گوسفند و توزیع گوشت قربانی آن میان محرومان در سراسر کشور، تامین هزینه های درمانی بیماران کرونایی و نیز تهیه کپسول اکسیژن برای آنها و ... ازجمله جلوه های کمک های مومنانه بچه های مسجد در ایام اربعین است که عمدتا با اختصاص هزینه سفر اربعین خیران و فعالان کانون های مسجدی تامین شده و جلوه هایی از اجتماع قلوب و همدلی‌ای را که در راهپیمایی اربعین رقم می خورد، ترسیم کرده است.

 

اجرای سنت ها و مناسک اربعینی

 

 

 

 

توجه به سنت های آئینی و اجرای مناسک عاشورایی و اربعینی از دیگر فعالیت های کانون های فرهنگی هنری مساجد در ایام اربعین 1400 است، اجرای تعزیه های خیابانی، راه اندازی کاروان های عزاداران اربعین و اجرای روضه های خیابانی همراه با رعایت شیوه نامه ها و پروتکل های بهداشتی در این راستا انجام شد. بچه های مسجد با التزام به این مناسک اجازه ندادند محدودیت های کرونایی سنت های اربعینی را منزوی کند بلکه دل های جامانده از راهپیمایی اربعین را بواسطه این فضاسازی ها روانه کربلای معلی کردند. جالب آنکه در انجام این مهم میان کانون های فرهنگی هنری در نقاط شهری و روستایی تفاوتی نبود چنان که هم تعزیه «اسرای شام» توسط کانون فرهنگی امام رضا (ع) روستای طولیان (کهگیلویه) و موکب شهدای روستای ضرغام آباد اجرا شد هم کانون های مساجد در تهران کاروان عزاداران را به حرکت درآوردند.

 

اجرای پویش های مردمی اعم از کمک به فقرا تا قرائت زیارت اربعین و قرائت قرآن و اهدای ثواب آن به روح مطهر امام حسین(ع) و یاران باوفایشان نیز از دیگر جلوه های فعالیت اربعینی بچه های مسجد است که توانست عموم مسجدی ها و مردم را با خود همراه کند. از جمله مهمترین این پویش ها، قرائت زیارت اربعین سیدالشهداء(ع) بود که بعد از نماز ظهر و عصر روز اربعین در مساجد و منازل اجرا شد.

 

برپایی ایستگاه های صلواتی و موکب های اربعینی

 

 

 

 

برپایی موکب های اربعینی و ایستگاه های صلواتی از دیگر اقدامات کانون های فرهنگی هنری مساجد برای اربعین 1400 است که به فضاسازی شهری و محلی کمکی شایان کرد و اجازه نداد محدودیت های کرونایی از شور اربعینی زیر پوست شهر بکاهد. جالب آنکه بیشتر این موکب ها و ایستگاه ها مزین به نام سردار دل ها حاج قاسم سلیمانی بود تا یادی باشد از آن شهیدی که بواسطه تلاش هایش مسیر راهپیمایی اربعین برای ما ایرانی ها هموار شد و در فقدان حضورش، دو سالی است که حسرت زیارت بر دل‌هامان مانده است.

 

 

 

 

 

همزمانی ایام اربعین 1400 با هفته گرامیداشت دفاع مقدس، باعث شد برنامه های کانون های مساجد در موضوع اربعین بیش از پیش رنگ و بوی ایثار و شهادت به خود بگیرد؛ برگزاری یادواره های شهدا به نام نامی حضرت سیدالشهداء(ع)، برپایی نمایشگاه های مشترک عکس اربعین و دفاع مقدس، کمک و همدلی مومنانه با محرومان و مستضعفان به مناسبت اربعین و با الهام از روح بزرگ شهدا و ایثارگران ... در پی همین همزمانی و به منظور تصویر الهامی که رزمندگان از مکتب عاشورا گرفته اند، در این ایام انجام شد.

 

اگر به اینها برگزاری وبینارهای تخصصی و علمی با حضور شخصیت های داخل و خارج از کشور، تولید و عرضه بازی رایانه ای «کودکانه اربعین»، برپایی مواکب الاتحاد در داخل کشور و نیز در کشور عراق، تبلیغات و فضاسازی، مشارکت و همراهی با بسیج و دیگر ارکان مسجد در گرامیداشت اربعین حسینی و ... را بیفزاییم، می بینیم بچه های مسجد نه تنها اجازه ندادند کرونا و عواقبش اربعین سیدالشهداء(ع) را از رونق و شور بیندازد بلکه با رعایت شیوه نامه ها و اجرای برنامه ها به تناسب شرایط که به فضاسازی حداکثری در این باره کمک کرد و مرهمی بر زخم و حسرت دل های جامانده از اربعین شد، شور و شعور حسینی را درهم آمیختند و ثابت کردند مسجدی ها در هر موضعی می توانند عقلانیت دینی را برای خروج از بن بست ها و رفع موانع به کار بگیرند.

 

پایان پیام/ 9