کانونی مسجدی که یک روستا را برتر قرآنی در کشور کرده است

کانونی مسجدی که یک روستا را برتر قرآنی در کشور کرده است

تاریخ انتشار : ۱۰ مهر ۱۴۰۰
کانون«پیروان امام رضا(ع)» با فعالیت‌های قرآن‌محور و جذب بچه‌های مسجد از این طریق روستای بیلند از توابع خراسان رضوی را یکی از سه روستای برتر قرآنی کشور کرده است. استفاده بهینه از فضای مجازی در دوران کرونا این کانون را شایسته تقدیر ویژه در فهمای۹۹ کرد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «پیروان امام رضا(ع)» از کانون های مسجدی است که علی رغم فعالیت در روستا در طرح ملی «ایران قوی» با کسب 15 هزار و 884 امتیاز از 20 هزار امتیاز پیش بینی شده، شایسته تقدیر ویژه شناخته شد.

این کانون فرهنگی هنری که در جوار مسجد میرزاعرب در روستای بیلندِ شهرستان گناباد از توابع استان خراسان رضوی واقع شده در طول دوران شیوع کرونا با استفاده بهینه از فضای مجازی اجازه نداد، فعالیت بچه های مسجد به حاشیه برود و منزوی شود. در این گزارش مروری داریم بر فعالیت های این کانون فعال و برتر مسجدی.

 

فعالیت قرآن‌محور بچه‌های مسجد

 

«محسن زارع بیلندی»، مدیر کانون فرهنگی هنری «پیروان امام رضا(ع)» با بیان اینکه این کانون فرهنگی هنری با بیان اینکه عمده فعالیت بچه های مسجد میرزاعرب بر مدار قرآن است، اظهار کرد: اجرای مستمر طرح تلاوت نور در طول سال، برگزاری جلسات تلاوت قرآن در شب های سه شنبه همراه با تفسیر آیات، برگزاری دوره های تقویت روخوانی و روانخوانی قرآن ویژه دانش آموزان زیر 10 سال، برگزاری دوره های حفظ قرآن و جلسات جزءخوانی آیات وحی در ماه مبارک رمضان ازجمله این فعالیت ها است.

 

وی با بیان اینکه فعالیت های فرهنگی هنری کانون نیز با محوریت قرآن انجام می شود، تصریح کرد: سرودها و نمایش هایی که در مناسبت های مذهبی اجرا می شود همین رویکرد را دارند. همین فعالیت ها باعث  شده که روستای بیلند به عنوان یکی از سه روستای فعال قرآنی شناخته شود.

 

 

 

 

استفاده بهینه از فضای مجازی در دوره کرونا

 

زارع ادامه داد: علاوه بر این به دلیل فعالیت های اثرگذار در فضای مجازی، کانون «پیروان امام رضا(ع)» در طرح ملی ایران قوی در سال گذشته در رواق رسانه شایسته تقدیر ویژه شناخته شد چراکه با اطلاع رسانی در کانال های مجازی و شبکه های اجتماعی و جذب نیرو و عضو از این طریق اجازه ندادیم در دوران کرونا فعالیت ها تعطیل و منزوی شوند.

 

 

 

 

این گزارش می افزاید: برگزاری دوره های آموزش قرآن در رشته های متنوع اعم از قرائت، روخوانی و روانخوانی، تفسیر و حفظ اجزای مختلف آیات الهی، برگزاری دوره های شرح نهج البلاغه و صحیفه سجادیه، برگزاری دوره های تشکیلاتی و کادرسازی، انجام فعالیت های اجتماعی در قالب برگزاری دوره های سبک زندگی، ارائه مشاوره، آموزش و توانمندسازی در قالب دوره هایی همچون سواد رسانه ازجمله فعالیت های این کانون برتر مسجدی است که توانسته سبب جذب مخاطبانی از اقشار و سنین مختلف به زمره بچه های مسجد کمک کند.

 

همچنین است، برگزاری دوره های مداحی و ابتهال، ارائه خدمات رایانه ای، برگزاری دوره های آموزش زبان های خارجی، برگزاری دوره های ورزشی در رشته های متنوع با محوریت ورزش و سلامت و ترویج فرهنگ مطالعه از طرقی همچون برگزاری مسابقات متعدد و متنوع کتابخوانی، برپایی نمایشگاه های کتاب و ... .

 

ترویج فرهنگ رضوی

 

کانون فرهنگی هنری «پیروان امام رضا(ع)» به تناسب واقع شدن در خراسان رضوی و نیز نامی که بدان مزین است در حوزه ترویج فرهنگ رضوی نیز با شدت و جدیت فعال است؛ برگزاری باشکوه جشن های دهه کرامت حتی به صورت خیابانی و با رعایت پروتکل های بهداشتی در دوران شیوع کرونا، تجلیل از دختران فعال مسجدی در روز دختر و همزمان با سالروز ولادت حضرت فاطمه معصومه(س) و آغاز دهه کرامت، تقدیر از بچه های مسجد فعال در برنامه های گرامیداشت این دهه و ... ازجمله فعالیت های مرتبط با ترویج فرهنگ امام رضا(ع) در این کانون مسجدی است.

 

 

 

 

علاوه بر این در مناسبت های دیگر مذهبی همچون ماه مبارک رمضان و دهه محرم حسینی نیز بچه های مسجد میرزاادیب اجازه ندادند کرونا مانع حضورشان در عرصه شود؛ برپایی ایستگاه صلواتی همراه با پذیرایی از عزاداران حسینی، ماشین نویسی محرمی خودروها، عرضه کتاب و محصولات فرهنگی ازجمله فعالیت های این ایستگاه یا موکب بود.

 

 

ايستگاه صلواتي به مناسبت دهه اول محرم بر پا شد.

 

 

بنابر این گزارش، بچه های مسجد میرزاادیب در رزمایش مواسات و کمک های مومنانه نیز حضوری پیگیر و اثرگذار دارند؛ کمک به تعمیر و بازسازی خانه های محرومان، طبخ و توزیع غذا در مناسبت های مذهبی به ویژه در عید سعید غدیر و .. ازجمله جلوه های این مشارکت و حضور است.

 

پایان پیام/ 9