روایتی از خدمات همه جانبه یک مسجد در روزهای سخت کرونا؛ از کمک به کارگران روزمزد تا طرح دولت محله

روایتی از خدمات همه جانبه یک مسجد در روزهای سخت کرونا؛ از کمک به کارگران روزمزد تا طرح دولت محله

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰
مسجد امام حسن مجتبی (ع) در شرایط سخت کرونایی از بسیاری از محرومان در محورهای مختلف معیشتی، اشتغال و پرداخت اجاره‌بهای منزل حمایت و برای دختران در آستانه ازدواج نیازمند جهیزیه تهیه می‌کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مساجد از صدر اسلام بستری برای اجتماع مردم و پایگاهی برای فعالیت های اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، نظامی و همچنین رسیدگی به محرومین بوده اند، در عصر کنونی نیز نقش مساجد و کانون های فرهنگی هنری که در جوار خانه های خدا فعالیت می کنند، غیرقابل انکار است.


 

در سلسله گزارش های «همنامان نور» مساجد همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین، معرفی می شوند، تا بدانیم مساجد در پرتو ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. به مناسبت 28 صفر سالروز شهادت امام حسن مجتبی(ع) گزارشی از فعالیت های مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در محله مشیریه تهران تهیه کردیم که ادامه می خوانید.

 

مسجد امام حسن مجتبی(ع) واقع در محله مشیریه یکی از مساجد فعال استان تهران است که در طول سالها فعالیت، اقدامات شاخصی در حوزه نهضت خدمات رسانی و دستگیری از محرومین انجام می دهد که این خدمات به همت گروه جهادی شهید همرنگ این مسجد که متشکل از طلاب و دانشجویان مسجدی است، در روزهای سخت کرونایی رونق بیشتری یافت.


 

حجت الاسلام «محمد لطفی امین»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به خدمات مسجد امام حسن مجتبی(ع) اظهار کرد: خیریه مسجد در سال 78 تاسیس شده است که این خیریه خانواده‌های نیازمند محله را در طول سالهای گذشته تحت پوشش قرار داده و ماهانه به آن‌ها کمک‌رسانی می‌ نمود،اما پس از شیوع بیماری کرونا و با توجه به مشکلات اقتصادی که برای بسیاری از خانواده بوجود آمد، تعداد خانواده های تحت پوشش ما به 500 خانواده افزایش یافت.

 

 

پس از شیوع بیماری کرونا در کشور و پس از اتخاذ تصمیمات ستاد ملی مبارزه با کرونا مبنی بر تعطیلی مساجد، با توجه به فرمایشات مقام معظم رهبری در خصوص کمک به همنوعان بلافاصله در این مسجد اقداماتی در جهت پیشگیری از شیوع ویروس کرونا، ‌انجام شد. به گفته امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) قرارگاه سلامت تحت نظر گروه جهادی شهید همرنگ با هدف شناسایی خانواده‌هایی که درگیر بیماری کرونا هستند شکل گرفت تا حمایت های لازم از آنها صورت گیرد.


 

وی بیان کرد: پس از تاکیدات مقام معظم رهبری در موج اول این بیماری مبنی بر ورود مساجد در زمینه نهضت مواسات و کمک های مومنانه در لبیک به تاکیدات مقام معظم رهبری وارد عمل شدیم و توزیع بسته های معیشتی در چندین مرحله انجام شد و به کسانی که به دلیل شرایط کرونا اشتغالشان را از دست داده بودند و یا توان پرداخت اجاره منازلشان را کمک نمودیم.

 

 

 

 

حجت الاسلام لطفی امین خاطر نشان کرد: با توجه به تعطیلی بعضی از صنوف، معیشت یکسری از خانواده‌ها با مشکل مواجه شده بود و عده‌ای کارگر روزمزد بودند که به دلیل شرایط بحران این بیماری خانه نشین شدند، به همین جهت اقدامات حمایتی برای این خانواده‌ها در دستور کار قرارگاه سلامت گروه جهادی شهید همرنگ قرار گرفت. همچنین به صورت ماهیانه دو گوسفند ذبح و گوشت قربانی میان خانواده های کم برخوردار توزیع می شد که این اقدام اکنون نیز ادامه دارد، همچنین نسخه های بیماران و هزینه های درمان تعدادی از آنها نیز به همت این گروه جهادی و با مشارکت خیرین پرداخت شد.

 

همکاری با مشاورین املاک برای پرداخت اجاره بها


 

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) تصریح کرد: با بیش از100 مشاور املاک با حضور اعضای شورایاری محله و هیئت امنای مسجد امام حسن مجتبی(ع) گفت و گو کردیم تا مستاجرینی که وضع مالی مناسبی ندارند و اجاره خانه‌شان هم به تعویق افتاده است به گروه جهادی شهید همرنگ معرفی شوند تا بخشی از اجاره بهای آنها را به مالکین پرداخت کنیم.


 

گروه جهادی شهید همرنگ مسجد امام حسن مجتبی(ع) در شرایط کرونایی سه حوزه اقتصادی، فرهنگی و سلامت هم فعالیت های شاخصی را برعهده گرفت. حجت الاسلام لطفی امین گفت: در حوزه درمان با کمک از متخصصین طب سنتی ترکیب دارویی برای بیماران کرونایی تهیه کردیم و به عنوان یک داروی مکمل به افرادی که دارای بیماری کرونا بودند با رعایت اصول بهداشتی ارایه می شد.

 

 


 

 

خدمات جهادی در حوزه پیشگیری و بهداشت

وی ادامه داد: در حوزه پیشگیری و بهداشت نیز فعالیت های گسترده ای توسط این گروه جهادی در بحث آموزش و فرهنگسازی انجام می شد و با همکاری نیروهای جهادی و اعضای شورایاری محله به مغازه‌های مختلف سطح محله مراجعه و در کنار توصیه نکات بهداشتی، اقلام بهداشتی نیز از جمله ماسک و محلول ضد عفونی کننده به کسبه ها اهدا می شد که در همین راستا به یک هزار مغازه این بسته‌های بهداشتی ارایه و آموزش‌های لازم به آنها انجام شد.


 

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) ابراز کرد: تولید و توزیع ماسک و محلول ضد عفونی همراه با دعای هفتم صحیفه سجادیه که مقام معظم رهبری توصیه به قرائت آن داشتند، هم یکی دیگر از برنامه های گروه جهادی مسجد بوده است.ضمن اینکه 600 لیتر الکل صنعتی به همت این گروه جهادی تولید و برای ضد عفونی معابر استفاده می شد.


خدمت رسانی در مناطق محروم کشور

 

 

وی اعزام گروه جهادی شهید همرنگ به مناطق زلزله زده سیستان و بلوچستان، مناطق محروم استان خراسان جنوبی و جنوب کشور به منظور ارایه خدمات عمرانی، فرهنگی و اقتصادی و تعمیرات را بخش دیگری از خدمات این گروه جهادی نام برد.

 

 

 

 

 

یکی دیگر از فعالیت های مومنانه خیریه و گروه جهادی این مسجد تهیه جهیزیه برای نیازمندان است. حجت الاسلام لطفی امین افزود: با توجه به اینکه خانواده‌های نیازمند برای تهیه جهیزیه به مسجد مراجعه می‌کنند، ما با مشارکت خیرین برای آنان جهیزیه تهیه و کالاهای اساسی همچون یخچال،فرش، لباسشویی،گاز برای آنها تهیه می کنیم که در طول سه سال گذشته 30 مورد جهیزیه تهیه شده است.

 


طرح «دولت محله» 

 

طرح «دولت محله» یکی دیگر از فعالیت های مسجد امام حسن مجتبی(ع) است که در این طرح رشد و پرورش اعتقادی و فرهنگی ساکنین محله در مسائل مختلف دینی، سیاسی، اجتماعی و رسیدگی به مشکلات مردم در حوزه های مختلف معیشتی، حقوقی، خانوادگی با حضور مسئولین شورای محله،شهرداری، نیروی انتظامی،آموزش و پرورش پیگیری می شود. امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) افزود: با پیگیری های صورت گرفته در قالب این طرح توانستیم بسیاری از مشکلات فرهنگی،اجتماعی و اقتصادی اهالی محله را حل کنیم.


 

‌ مسجد امام حسن مجتبی(ع) در شرایط کرونا در محورهای فرهنگی برای نوجوانان و جوانان هم برنامه داشته است و سخنرانی‌های فرهنگی و مذهبی در دوره ای که نماز های جماعت مسجد تعطیل شده بود، فیلمبرداری و تدوین و در بستر فضای مجازی و از طریق کانال مسجد در دسترس مخاطبان قرار می داد.حجت الاسلام لطفی امین گفت: این مسجد سالیان سال است برای جذب جوانان و نوجوانان در مسجد برنامه های مختلف برگزار و مخاطبان خود را از همان سنین کودکی با برپایی حلقه های معرفتی در مسجد جذب می کند و در شرایط کرونا هم توانست از طریق بستر فضای مجازی با آنها ارتباط داشته باشد.


 

امام جماعت مسجد امام حسن مجتبی(ع) با اشاره به برپایی مراسم عزاداری ماه محرم و صفر در فضای باز مجاور مسجد با رعایت پروتکل های بهداشتی گفت:ضمن برگزاری مراسم عزاداری 4هزار اطعام نیز به این مناسبت میان اقشار محروم توزیع گردید و بنا داریم به مناسبت روزهای پایانی ماه صفر نیر 5هزاراطعام میان اقشار بی بضاعت توزیع نماییم.

 

 

پایان پیام/ 40