شهری سوگوار پیامبر (ص)

شهری سوگوار پیامبر (ص)

تاریخ انتشار : ۱۳ مهر ۱۴۰۰
بچه های مسجد در کانون های فرهنگی و هنری مساجد شهرستان جهرم همزمان با سالروز رحلت پیامبر خوبی ها و شهادت امام حسن مجتبی (ع) غرق در سوگ و ماتم هستند.

خبرگزاری شبستانجهرم:

 

به روزهای پایانی ماه صفر که نزدیک می شویم مناسبت های مهم و با اهمیتی همچون سالروز رحلت حضرت رسول اکرم (ص) و امام حسن مجتبی (ع) و همچنین شهادت شمس الشموس حضرت علی بن موسی الرضا (ع) را در پیش داریم.

 

اهمیت روز ۲۸ صفر به نحوی است که از سوی ائمه (ع) اعمالی را برای آن برشمرده اند که از جمله آن صدقه دادن، غسل کردن، زیارت امام حسن (ع) از راه دور و... می توان نام برد.

 

روزه گرفتن در روزهای ابتدایی، میانی و پایانی هر ماه تأکید بسیاری شده است که بر همین اساس روزه در ۲۸ ماه صفر نیز که از روزهای پایانی این ماه قلمداد می‌شود، دارای ارزش بسیاری است.

 

همچنین یکی از اعمال ۲۸ صفر، خواندن زیارت حضرت رسول (ص) بوده و مستحب است که قبل از خواندن زیارت حتی از راه دور، غسل انجام شود.

 

پیامبر اکرم (ص) در روز ۲۸ صفر  سال یازده هجرت در سن ۶۳ سالگی از دنیا رفت؛ آن حضرت در ۴۰ سالگی مبعوث به رسالت شد.

 

رسول خدا (ص) حدود ۱۳ سال در مکه به صورت پنهان و نیمه‏ پنهان به تبلیغ دین اسلام پرداخت و سپس در نتیجه فشارهای روزافزون کفار و مشرکان به مدینه هجرت کرد.

 

 پس از ۱۰ سال تبلیغ و تبیین احکام نورانی اسلام و تشکیل نخستین حکومت اسلامی در سن ۶۳ سالگی در روز دوشنبه ۲۸ صفر سال یازدهم هجری به ندای حق لبیک گفت و چشم از جهان فانی فرو بست.

 

مرقد مطهرش در مدینه منوره در کنار «مسجدالنبی» قرار گرفته است و همه‏ ساله سیل عاشقان نبوت، به‏ ویژه در ایام پیش و پس از مراسم حج، از سراسر عالم به زیارتش می‏ شتابند.

 

امام حسن (ع) نیز در شب نیمه ماه مبارک رمضان سال سوم هجری قمری در مدینه منوره متولد شده و بیش از هفت سال، زمان جد بزرگوار خود را درک و در آغوش مهر آن حضرت محمد (ص) به سر برد و پس از رحلت پیامبر (ص) که با شهادت مادر گرامیش حضرت فاطمه زهرا (س) ۲ یا سه ماه بیشتر فاصله نداشت، تحت تربیت پدر بزرگوار خود امام علی (ع) قرار گرفت.

 

امام حسن مجتبی (ع) نیز بنا به روایات شیعه و اهل سنت، شبیه ‌ترین انسان ها به رسول خدا (ص) بود، در این باره چنین گفته شده است: «وَ کَانَ الْحَسَنُ (ع) أَشْبَهَ النَّاسِ بِرَسُولِ اللَّهِ ص خَلْقاً وَ هَدْیاً وَ سُؤْدَداً»؛ حسن از جهت سیما، روش و رهبرى از همه بیشتر به رسول خدا (ص) شباهت داشت.

 

همه ساله در این ایام برنامه های مختلف عزاداری و سوگواری در مساجد و هیات های مذهبی برگزار می شود که کانون های فرهنگی و هنری مساجد نیز در زمره میزبانان عزاداران حضرت خاتم الانبیا (ع) به شمار می آیند.

 

در شهرستان جهرم نیز علاوه بر عزاداری متداول و سنتی در روز ۲۸ صفر که هر ساله از محلات مختلف به صورت خیابانی آغاز و به سمت چهار راه «دفاع مقدس» انجام می شود آیین های دیگری از سوی کانون های فرهنگی و هنری مساجد برگزار می شود.

 

قرائت زیارت حضرت رسول (ص) از راه دور

 

برای کسانی که می خواهند از راه دور یعنی از غیر شهر مدینه حضرت محمد (ص) را زیارت کنند در کتاب «مفاتیح الجنان» زیارتی با عنوان «زیارت حضرت رسول (ص) از بعید» آمده است.

 

خواندن این زیارت در روز رحلت رسول اکرم (ص) ثواب بسیاری دارد.

 

در شهرستان جهرم نیز این زیارت از سوی بچه های مسجد قرائت شد که از جمله آن کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» بود که در صبح روز 28 صفر با حضور اهالی مسجد، اعضای کانون و دیگر شهروندان زمزمه شد.

 

توزیع نذری ۲۸ صفر

 

از دیگر سنت های مردم شهرستان جهرم در روز ۲۸ صفر، توزیع نذری میان مردم است که از دیرباز این سنت در جهرم انجام شده و همچنان پایدار است.

 

توزیع نذری در روز ۲۸ صفر با برگزاری مراسم های عزاداری به صورت خانگی و یا با پخت شله زرد، حلوا، حلیم و... انجام می شود.

 

این برنامه نیز نه تنها از سوی مسجدی ها بلکه به صورت خودجوش و با همت شهروندان در گوشه گوشه این شهر صورت می گیرد.

 

آیین های عزاداری در کانون های مساجد

 

کانون های فرهنگی و هنری مساجد در شهرستان جهرم نیز که در طول 2 ماه محرم و صفر میزبان مردم عزادار در آیین های سوگواری شهادت سید و سالار شهیدان حضرت اباعبدالله الحسین (ع) هستند، در روزهای پایانی ماه صفر و همزمان با سالروز رحلت پیامبر خوبی ها نیز با برگزاری آیین های عزاداری، عشق و ارادت خود را به ساحت مقدس حضرت پیامبر (ص) نشان می دهند.

 

آنطور که مدیر کانون فرهنگی و هنری «الزهرا (س)» گفته آیین سوگواری و عزاداری در سالروز رحلت پیامبر (ص) و امام حسن مجتبی (ع) با سخنرانی حجت الاسلام مدبر، امام جمعه جهرم برگزار شده است.

 

به گفته «محمد حضوری» در این مراسم ذاکران اهل بیت عصمت و طهارت (ع) نیز به نوحه خوانی و مرثیه سرایی پرداخته اند.

 

همچنین نظیر چنین مراسمی به همت بچه های مسجد در کانون فرهنگی و هنری «دوستان آسمانی» برگزار شد و بچه های مسجد از سخنان «مهدی فصاحت» از کارشناسان مذهبی و عضو این کانون فرهنگی و هنری بهره مند شدند.

 

در ادامه مراسم نیز «امین بشارتی» از ذاکران اهل بیت (ع) مرثیه سرایی کرد و بچه های مسجد در رثای پیامبر مهربانی ها به عزاداری و سینه زنی پرداختند.

 

در کانون فرهنگی و هنری «شهید علی اکبر رحمانیان» نیز آیینی با حضور بچه های مسجد به مناسبت سالروز رحلت پیامبر اعظم (ص) برگزار شد و حاضران در این برنامه از نوای مرثیه خوانی ذاکرانی همچون غضنفری، عطایی و قناعت پیشه به نوحه خوانی و مرثیه سرایی بهره مند شدند.

 

مدیر کانون فرهنگی و هنری «حضرت ابوالفضل (ع)» نیز با اشاره به برگزاری آیین سوگواری رحلت پیامبر (ص) و سالروز شهادت حضرت امام حسن (ع) و امام رضا (ع) به همت بچه های مسجد، گفت: در این مراسم رئوفی از کارشناسان مذهبی سخنرانی کرده و سروش و پاریاو از ذاکران اهل بیت (ع) و عضو این کانون فرهنگی و هنری مرثیه خوانی می کنند.

 

گزارش: مهدی رحمانیان کوشککی

پایان پیام/ 691