توصیه علامه طباطبایی(ره) درباره آیت‌الله حسن‌زاده آملی/ عرفان اصیل را از اعوجاجات برطرف کرد

توصیه علامه طباطبایی(ره) درباره آیت‌الله حسن‌زاده آملی/ عرفان اصیل را از اعوجاجات برطرف کرد

تاریخ انتشار : ۲۳ مهر ۱۴۰۰
رئیس بنیاد بین‌المللی اسراء گفت: علامه حسن‌زاده کارهای بزرگی انجام دادند چنان‌که عرفان اصیل را از اعوجاجات برطرف کرد و به مکتب اسلام گره زد. ایشان خدمات بسیاری داشت و باید ده ها همایش و نشست برگزار شود تا چهره درخشان ایشان را بشناسیم.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد: مراسم ترحیم آیت الله حسن حسن‌زاده آملی، فقیه و فیلسوف فقید، با حضور برخی از شخصیت های سیاسی و فرهنگی و علمی؛ همچون محمد باقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی، آیت الله سید مصطفی محقق داماد، رئیس اسبق سازمان بازرسی کل کشور و نظریه پرداز اسلامی، آیت‌الله علی سیفی آملی، استاد خارج فقه و اصول و تولیت حوزه علمیه حضرت حجت علیه الاسلام، حجت الاسلام والمسلمین دکتر مرتضی جوادی آملی، رئیس بنیاد اسرا، صالحی امیری، رئیس کمیته ملی المپیک، حجت الاسلام والمسلمین عبدالعلی گواهی، تولیت سابق آستان مقدس امامزاده صالح (ع)، و همچنین جمعی از ائمه جماعات مساجد و استادان و طلاب حوزه علمیه تهران و برخی دیگر از اقشار مردم در مسجد جامع امام حسن عسکری (ع) میدان هروی تهران برگزار شد.

 

حجت الاسلام مفتح در این مراسم با اشاره به شخصیت برجسته اخلاقی و عرفانی و علمی علامه حسن‌زاده آملی، گفت: با درگذشت آن عالم ربانی، همه عزاداری شدیم.

 

امام جماعت مسجد جامع امام حسن عسکری علیه الاسلام افزود: حضرت علامه جوادی آملی فرمودند، آقای حسن‌زاده را فقط امام زمان علیه الاسلام می شناسند و بس. مرحوم طباطبایی در پاسخ به سوالی فرمودند، پس از بنده، خدمت آمیلین (حسن‌زاده و جوادی آملی) برسید.

 

 

 

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام و المسلمین «مرتضی جوادی آملی» نیز در این مراسم، با بیان اینکه وقتی متوکل متوجه شد جایگاه امام هادی زمینه ساز پیروی از آن امام شده است، دستور داد امام هادی علیه الاسلام از مدینه به سامرا بروند، گفت: در آن زمان، امام حسن عسکری علیه الاسلام در همان منطقه، حیات خود را آغاز کردند. وقتی فردی از امام هادی درباره حدیثی از پیامبر اسلام « با روزها نجنگید که در قیامت از شما احتجاج می کنند» سوال کرد، حضرت هادی علیه الاسلام فرمودند: «این روزها به ما اهل بیت متعلق است. ما روزگاریم و با ما همراه باشید.» سپس حضرت درباره انتساب هر روز به حضرت معصومین علیهم السلام پرداختند.

 

رئیس بنیاد بین المللی اسرا افزود: امروز که روز جمعه است به وجود مقدس حضرت صاحب الزمان متعلق است و از سوی دیگر سالروز شهادت حضرت عسکری است. دو امام بزرگواری که مقام امامت را برای انسان ها به ارمغان آوردند.

 

وی اضافه کرد: شخصیت اخلاقی و علمی حضرت امام حسن عسکری علیه الاسلام موجب به شهادت رسیدن ایشان شد. نمرودیان و سلاطین وجود چنین شخصیت های را برنمی تابند. چه علتی موجب شد، ابرهه قصد تخریب بیت الله را کرد؟ صلابت و معنویت و روحانی که در کعبه است و ابرهه و امثال آن نمی توانند اینها را تحمل کنند، قصد تخریب بیت الله را کرد. اراده الهی بر آن است شخصیت هایی همچون پیامبر اسلام و معصومین علیهم الاسلام در میان مردم، شریف باشند.

 

جوادی آملی ادامه داد: شخصیت معنوی و روحانی امام حسن عسکری را نمرودیان و سلاطین نمی توانند تحمل کنند. از سوی دیگر، عده ای نزد سلاطین می رفتند و سعایت می کردند،  و این رسم خبیث که همچنان در جهان وجود دارد، موجب می شد متوکل و امثال اون، دستور به شهادت رساندن اولیای الهی می دادند.

 

 

وی در ادامه با بیان اینکه زندگی امام عسکری(ع) برای امروز ما بسیار مفید است،  اظهار کرد: حضرت از امام حسین بن علی علیهم السلام نقل می کنند که فردی از آن حضرت پرسیدند:  اگر فردی ناصبی، می خواهد یک شیعه را شستشوی مغزی کند و از سوی دیگر، فردی بخواهد، فردی دیگر را بکشد، ترجیح شما در اقدام کردن کدام است. امام حسین فرمودند، ابتدا در مقابل کسی که به فکر انحراف فکری است، می ایستم.

 

رئیس بنیاد اسرا گفت: کار امام عسکری علیه الاسلام بسیار مهم و سخت بود. امام در عرصه فکر و فرهنگ جامعه تلاش کرد. سامان بخشی به وضعیت فکری جامعه مورد توجه حضرت بود.

 

وی افزود: از زمان ثقیفه دشمنان اجازه نمی دادند تا مکتب اسلام بر مبنای فکر و فرهنگ در جامعه رشد کند و مقابله سلاطین عباسی هم با ائمه اطهار و هم با دوستداران آنان، در همین راستا بود. ما متاسفانه قدر خود را نمی دانیم و از وحدت و اقتدار مکتب تشیع در جهان امروز خبری نیست. ما وحدت و صفای اما اسلامی بودن را از دست داده ایم. از کارهای عمده امام عسکری در فضای خفقانگاه لشگرکاه، حفظ وحدت میان شیعیان و تلاش برای جلوگیری از تفرقه بود.

 

جوادی آملی گفت: به صحنه آوردن قرآن به گونه ای دیگر، کار عمده و ماندگار حضرت عسکری علیه الاسلام بود. همیشه باید تفسیری از قرآن داشت. ما باید همیشه المیزانی و تفسیر تسنیمی داشته باشیم تا دشمنان نتوانند قرآن را تحریف کنند. قرآن را باید با زبان قرآن تفسیر کنیم تا تحریف نشود. عموم جامعه قدر مقابله با انحرافات را ا ندارند لذا امام عسکری از طریق دوستان به فیلسوفی به نام اسحاق کندی، فرمودند، اگه صاحب قران بگوید، مراد من آن چیزی نیست، که تو می گویی، آن وقت چه می گویی؟ اسحاق با شنیدن این سخن، گفت که این سخن از شخصیتی الهی می آید. علامه حسن‌زاده که عمر خود را کنار قرآن و عترت دید، تفسیر احسن حدیث را به جامعه عرضه کردند و حق بزرگی بر گردن جامعه اسلامی و یک یک ما دارد. اگه اما اسلامی بداند، علامه چه کرده است، در تک تک کوی برزن ها برای ایشان چنین مجلسی برگزار می کردند.

 

وی ادامه داد: علامه حسن‌زاده همیشه با کتاب بود و قلم می زد. ایشان کتاب ها و نسخه ها را تصحیح می کردند. ایشان با کتابخانه غنی ای که ایجاد کرده بود، دست و دل و چشم داد تا میراث غنی شیعی ما بماند. او کنار احسن حدیث ایستاد تا کسی قرآن را با انحراف به جامعه تحویل ندهد. عالمان قدر نعمت بزرگ علامه بدانند. ایشان آفتابی درخشان در سرا پرده این کشور است. آیت الله جوادی آملی گفتند، مرحوم علامه حسن‌زاده کنار فلسفه و عرفان و فقه و معارف و توحید، ایستاد، و اینها را برای مردم روشن کرد. علامه حسن‌زاده، فرهنگ و شعر و ادبیات و فقه و فلسفه کشور ایران را زنده نگه داشتند. ما را به سنگ و گل نمی شناسند بلکه به شعر و ادبیات و فلسفه و فرهنگ مان می شناسند.

 

جوادی آملی اظهار کرد: علامه حسن‌زاده کارهای بزرگی انجام دادند که از جمله آنها این بود که عرفان اصیل را از اعوجاجات کنار زد و از سوی دیگر، به مکتب اسلام گره زد. ایشان خدمات بسیاری داشتند و باید ده ها همایش و نشست برگزار شود تا چهره درخشان ایشان به جهانیان معرفی شود. علامه حسن‌زاده با عشق کتاب خواند و درس داد. ایران ما بر خوان علمی و اخلاقی علامه حسن‌زاده، به عنوان شاگرد امام حسن عسکری علیه الاسلام نشسته است.

پایان پیام/ 397