هزینه کرد ۲۱۰ میلیارد تومانی در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی

هزینه کرد ۲۱۰ میلیارد تومانی در طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی

تاریخ انتشار : ۲۵ مهر ۱۴۰۰
ملانوری گفت: طرح تحول زمین‌شناسی و اکتشاف ذخایر معدنی خراسان جنوبی با اعتباری بالغ بر ۲۱۰ میلیارد تومان اجرا می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از بیرجند، «حمید ملانوری» امروز (۲۵ مهر) در مراسم آغاز پروژه تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان خاطرنشان کرد: این رویداد بزرگ علمی که به مدت یک سال در استان اجرا می شود، فرصت خوبی است تا نام پدران علم و بنیانگذاران علوم مختلف را زنده کند.

 

به گفته استاندار خراسان جنوبی، در طول این مدت، کلیه جلسات و کارگروه ها می تواند با این عنوان برگزار شود.

 

وی این رویداد را فرصت مغتنمی برای استان برشمرد و از همه افرادی که باعث و بانی این اتفاق در سطح استان بودند، به طور ویژه تشکر کرد.

 

ملانوری با معرفی خراسان جنوبی به عنوان سومین استان وسیع کشور، متذکر شد: خراسان جنوبی به اندازه همین وسعت و پراکندگی، ظرفیت های شگفت انگیز و گرانسنگی در زمینه های معدن، صنعت، کشاورزی، گردشگری و مرز دارد که اغلب ناشناخته مانده اند.  

 

وی تصریح کرد: محصولات استراتژیک کشاورزی زرشک، زعفران و عناب، تعداد قابل توجه دام سبک و سنگین به ویژه شتر، بزرگترین مرز مشترک کشور با افغانستان با 331 کیلومتر، وجود چهار بازارچه مرزی، جاذبه های طبیعی و تاریخی متعدد، همه و همه استان را به یکی از خاستگاه ها و پایگاه های مهم گردشگری تبدیل کرده است.

 

وی اظهار داشت: در کنار این ظرفیت های بی نظیر، خراسان جنوبی از بزرگترین منبع توسعه یعنی نیروی انسانی مستعد نیز بهره مند است.

 

به گفته وی؛ این که هفت نفر از پدران علم ایران از اهالی خراسان جنوبی هستند، گواه بر این مطلب می باشد.

 

استاندار خراسان جنوبی تأکید کرد: خراسان جنوبی همه ظرفیت های توسعه ای را دارد اما با این وجود به عنوان استانی کم برخوردار یاد می شود، چون این پتانسیل ها نتوانسته اند در این منطقه رفاه ایجاد کنند.

 

ملانوری ادامه داد: برای رسیدن به این رفاه، لازم است که بر روی پیشران های توسعه ای متمرکز شویم.

 

وی متذکر شد: در همین راستا ستاد توسعه خاوران را راه اندازی کردیم تا همه مدیران را دور یک میز جمع کنیم و برای بهره برداری هر چه بیشتر از این پتانسیل ها برنامه ریزی نماییم.

 

به گفته وی؛ یکی از انگیزه های جدی در این ستاد، گره زدن محورهای توسعه ای به هم است.

 

استاندار خراسان جنوبی  تصریح کرد: در قالب ستاد توسعه خاوران، کشاورزی، صنعت، معدن، گردشگری و مرز در خدمت یکدیگر قرار می گیرند و با هم افزایی، ارزش افزوده ایجاد کنند.

 

ملانوری با اشاره به این که متمرکز کردن منابع استان و تجهیزات و امکاناتی که در سطح ملی پیگیری می شوند، از برنامه های ستاد توسعه خاوران است، گفت: آغاز طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی استان در همین راستا و با درخواست استان و عنایت وزارت صنعت، معدن و تجارت رقم خورد.

 

وی بر استفاده دانشجویان و پژوهشگران و فعالان حوزه معدن از این فرصت تأکید کرد و اظهار داشت: 210 میلیارد تومان اعتباری که قرار است در قالب این طرح در استان هزینه شود باید به بهترین شکل ممکن استفاده گردد.

 

به گفته وی؛  طرح تحول زمین شناسی و اکتشافات ذخایر معدنی  85 روستای استان را تحت پوشش قرار می دهد.

 

شایان ذکر است؛ در این جلسه که با حضور شهیدی معاون وزير صنعت، معدن و تجارت و رئیس سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی، ملابیگی مدیرکل دفتر اکتشافات وزارت صنعت، معدن و تجارت، اصغرزاده مدیر اکتشافات سازمان توسعه و نوسازی معدن و صنایع معدنی ایران و جدیدی مدیرکل دفتر برنامه ریزی، فناوری و بودجه سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور همراه بود، تفاهم نامه دو جانبه ای میان سازمان زمین شناسی و اکتشافات معدنی کشور و دانشگاه بیرجند مبادله شد.

 

 

 

پایان پیام/ 70