رویکرد دولت مردمی بازگشت به مساجد است/ در مسیر دنیای پرچالش امروز راهی جز پیروی از سیره پیامبر(ص) نداریم

رویکرد دولت مردمی بازگشت به مساجد است/ در مسیر دنیای پرچالش امروز راهی جز پیروی از سیره پیامبر(ص) نداریم

تاریخ انتشار : ۲۹ مهر ۱۴۰۰
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با بیان اینکه نگاه دولت مردمی سیزدهم بازگشت به مساجد است، گفت: فعالیت‌های فرهنگی در کنار مساجد انجام شود و مساجد محور اخلاق و فرهنگ باشند. در دنیای پرچالش امروز چاره‌ای جز پیروی از سیره نبوی نداریم.

به گزازش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین همایش «منادیان وحدت» صبح امروز (پنج‌شنبه، 29 مهر ماه) با قرائت آیاتی چند از کلام‌الله مجید توسط مولوی سالارزهی در تالار امام رضا(ع) دانشگاه سیستان و بلوچستان آغاز به کار کرد.

 
در این همایش «محمدمهدی اسماعیلی»، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، آیت الله «مصطفی محامی»، نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان، «حسین مدرس خیابانی» استاندار و «حسین مسگرانی» مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان و مولوی «عبدالحمید اسماعیل زهی» سخنرانی کردند.

 

دکتر اسماعیلی در این همایش با اشاره به پیشینه تاریخی استان سیستان و بلوچستان گفت: استان سیستان وبلوچستان یکی از مهم ترین جلوه های مدنیت و فرهنگ در تاریخ ایران اسلامی است.


وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اینکه استان سیستان و بلوچستان و قهرمانان تاریخی و شهدا و علمای بزرگوارش همه داشته های این استان است که به سبد فرهنگی ایران اسلامی افزوده شده است، بیان کرد: در این استان با مردان و زنانی دلاوری روبرو هستیم که با قدرت،ایمان، عشق به ایران و اسلام و تقرب به آموزه های الهی مظهر وحدت ملی را در این مکان به نمایش گذاشته اند.
 

اسماعیلی ضمن تشکر از علما، دانشمندان و بزرگان، امام جمعه و نماینده ولی فقیه در استان سیستان و بلوچستان برای شرکت در این همایش به رویکردهای دولت مردمی سیزدهم در حوزه فرهنگ اشاره کرد و گفت: در کنار مساله اقتصاد، معیشت و حل مشکلات گسترده ای که برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم وجود دارد، همزمان دولت سیزدهم تلاش خود را برای توسعه و پیشرفت فرهنگی نیز مصروف کرده است چراکه فرهنگ به عنوان یک زیربنای مهم در جوامع تلقی می شود.


وی ادامه داد: اقتصاد ولوازم مادی ابزارهایی برای رسیدن به توسعه فرهنگی در حکومت ها است و امروز حکومتها در اسلام وظیفه دارند که انسان ها را به سعادت برسانند.
 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: در مقابل تفکری که می گوید که سیاست و حکومت ها با استفاده از ابزارهای مادی و اقتصادی برای سعادت دنیا و آخرت انسان ها تلاش می کنند، اندیشه دیگری هم این گونه تلقی می کند که حکومت باید برای رفاه مادی انسان ها تلاش کند اما ما که داعیه دار حکومت دینی هستیم و از آن حرف می زنیم تلاش برای دنیا آخرت انسان ها را مورد توجه داریم. این هدف متعالی نباید دربرابر مشکلات و مسائل گم شود زیرا که آن موقع تفاوت حکومت های دینی و سکولار از بین می رود.



اسماعیلی بر لزوم الگو برداری از سیره پیامبر(ص) تاکید و تصریح کرد: با مراجعه به سیره پیامبراکرم(ص) متوجه می شویم که حضرت رسول(ص) اهدافشان از تاسیس مسجد قبا چه بوده است و ازنگاه ایشان مسجدالنبی(ص) که محلی برای رجوع، آموزش و رسیدن به مقاصد جامعه بوده چه جایگاهی داشته است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی بر لزوم الگوبرداری انقلاب اسلامی از سیره نبوی(ص) تاکید و تصریح کرد: بدون شک آن حضرت(ص) اسوه ای حسنه برای همگان بوده است و امروز در مسیر پرچالش دنیا که پشت سرمی گذاریم راهی جز پیروی از سیره نبوی نداریم.


اسماعیلی با تاکید بر لزوم مسجدمحوری با الگوبرداری از سیره نبوی گفت: دولت مردمی که ادعای بازگشت به آرمان ها و اهداف انقلاب را دارد باید نگاهش بازگشت به مساجد باشد زیرا که امام خمینی(ره) نیز تاکید داشتند که مساجد سنگر هستند و همه اعزام ها به جبهه ها، آموزش ها و برنامه های فرهنگی در ابتدای انقلاب در مساجد بوده است در دولت سیزدهم نیز در کنار توجه به مباحث زیرساختی تلاش می کنیم که به توسعه منابع انسانی نیز اهتمام داشته باشیم.


وی ابراز کرد: استان سیستان و بلوچستان دارای استعدادهای فرهنگی و هنری بسیاری است و ما خودمان را مکلف به رشد و آموزش این استعدادها و ظرفیت ها می دانیم و از اداره ارشاد استان می خواهم که با هماهنگی با معاونت های ستادی تلاش خود را برای گسترش فعالیت های فرهنگی استان قرار دهند وما برای چهارسال آینده سعی داریم که جشنواره ه برنامه ها و مباحث زیرساختی این استان را تکمیل نماییم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد:لازم است در استان و با محوریت شورای فرهنگ عمومی استان با حضور نماینده ولی فقیه و استفاده از دیدگاههای وحدت آفرین علمای اهل سنت برای تعالی و رشد برنامه های فرهنگی در استان تلاش صورت گیرد.


وی همچنین بر لزوم توجه به مساجد تاکید کرد و گفت: توسعه فرهنگی باید با نگاه مسجد محوری باشد و در مساجد به دنبال تحقق فعالیت های فرهنگی باشیم چراکه در خارج از مسجد تحقق فعالیت های فرهنگی مشکلاتی برایمان ایجاد می کند بنابراین ضرروت دارد که فعالیت های فرهنگی در کنار مساجد انجام شود و مساجد محور اخلاق و فرهنگ باشند.


اسماعیلی همچنین بر اهتمام ویژه به فعالیت های قرآنی در استان سیستان و بلوچستان تاکید و خاطرنشان کرد: باید برای رشد و توسعه فعالیت های قرآنی در استان تلاش شود. عشق و علاقه به خاندان پیامبر(ص) در انحصار گروه خاصی نیست و توجه به آموزه های قرآنی و اهل بیت(ع) در ایران جهان اسلام باید مورد اهتمام قرار گیرد و در استان سیستان و بلوچستان این موضوع به نحو احسن بروز و ظهور داشته باشد.

 

پایان پیام/ 40