وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویداد هنری اربعین حمایت می‌کند/مساجد، بزرگترین فرهنگسراهای جهان هستند

وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از رویداد هنری اربعین حمایت می‌کند/مساجد، بزرگترین فرهنگسراهای جهان هستند

تاریخ انتشار : ۶ آبان ۱۴۰۰
چهارمین رویداد هنری اربعین با حضور معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور برترین‌های خود را شناخت. در این آئین علاوه بر اعلام حمایت جدی وزارت ارشاد از این رویداد، به نقش ویژه مساجد در فرهنگ و هنر تصریح شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان: مراسم اختتامیه چهارمین رویداد هنری اربعین، امروز، ششم آبان ماه در فرهنگسرای ارسباران تهران برگزار شد.

 

«شالوئی» در این مراسم با بیان اینکه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از فعالیت های همچون جشنواره اربعین به صورت جدی حمایت می کند، اظهار کرد: عشق به عالی ترین مفاهیم و مبانی ارزشی، برترین عشق است و عشق به امامت حسین علیه‌السلام برترین عشق است.

 

معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هرچه هست از پیامبر اسلام است که به طور کامل در امام حسین علیه السلام تجلی یافته است.

 

وی در ادامه با ذکر اشعاری از مولوی درباره حضرت حمزه و تفاوت شجاعت عموی پیامبر اسلام سلام علیه در جوانی و پیری، اضافه کرد: هر اقدامی که برای معرفی حماسه حسینی انجام می گیرد باید مورد حمایت قرار گیرد.

 

شالوئی اظهار کرد: وقتی ما چنین حماسه ای داریم چرا باید به دنبال معرفی حماسه های دیگری باشیم؟! حماسه حسینی برترین حماسه است.

 

بنابر این گزارش، سالار شفائی نیز با بیان اینکه طی دو سال اخیر توانستیم دلتنگی های سفر به زیارت اربعین را در این جشنواره به نمایش درآوریم، گفت: بیش از ۷۰۰ اثر به دست ما رسید. امسال پوستر رویداد را به زبان عربی ترجمه کردیم تا نقطه آغازی باشد برای بین المللی شدن این جشنواره. ۱۵۰ اثر از کشورهای آسیایی و اروپایی و آسیایی یه دست ما رسید که به گفته داوران سطح کیفی مطلوبی دارند.

 

دبیر چهارمین رویداد سوگواره هنری اربعین اضافه کرد: اهالی مسجد المتقین تهران در برگزاری شایسته و قابل قبول این سوگواره بسیار تلاش کردند.

 

در ادامه این آئین، «بتول زهرا آکیول»، طلبه حوزه علمیه قم از کشور ترکیه، اثری به چهارمین رویداد سوگواره هنری اربعین ارسال کرده بود و به صورت مجازی به بیان حال و هوا و خاطرات خود از سفرهایش به پیاده روی اربعین حسینی پرداخت.

 

سیدمجید امامی نیز در این مراسم با بیان اینکه اگر فناوری نرم اربعین را در زمینه بهبود فرهنگ کشور پیاده می کردیم، دچار این گونه مشکلات در کشور نبودیم، و دست مان خالی نمی بود، اظهار کرد: اربعین فرهنگی است که انسان ها را به جوشش و کوشش می آورد.

 

دبیر شورای فرهنگ عمومی کشور اضافه کرد: مهم ترین مشکل کشور ما این است که احساس می کنیم یک دیوار و فاصله ای میان مسئولان و حتی هنرمندان دینی ما با مردم ما وجود دارد.

 

وی ادامه دارد: چقدر خوب است برای مردمی کردن محصولات ارزشی مان، این است که این محصولات را به مراکز خرید ببریم و کشور را به یک گالری بزرگ تبدیل و مراکز خرید را تطهیر کنیم.

 

امامی در ادامه با اشاره به خاطره ای از سفر استادان دانشگاه های تهران به اربعین و مشکل مالی ای که به عنایت حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام برطرف شد، گفت: اگر کسی در راه امام حسین علیه السلام قدم بردارد، بعید می دانم در افسردگی های این جهان بی رحم، دربماند. همه مشکلات و افسردگی ها با عنایت و نمک سفره امام حسین علیه السلام حل می شود.

 

وی گفت: مساجد، بزرگترین فرهنگسرای جهان است که دارد کم رنگ می شود. فرهنگ امام حسین علیه السلام در سراسر کشور از طریق روضه ها جریان دارد.

 

این گزارش می افزاید: قاسم صرافان، شاعر اهل بیت علیهم السلام، در ادامه این مراسم، ابیاتی در وصف حضرت سیدالشهدا علیه‌السلام و موضوع اربعین حسینی قرائت کرد.

 

گفتنی است، تقدیر از برگزیدگان چهارمین رویداد سوگواره هنری اربعین، بخش پایانی مراسم اختتامیه این مراسم بود.

 

 

پایان پیام/ 9