از توانمندسازی بچه‌های مسجد تا راه‌اندازی مرکز نیکوکاری در کانون آیت الله مروج(ره)

از توانمندسازی بچه‌های مسجد تا راه‌اندازی مرکز نیکوکاری در کانون آیت الله مروج(ره)

تاریخ انتشار : ۱۰ آبان ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری «آیت الله مروج(ره)» با فعالیت‌های متنوع فرهنگی، هنری، کتابخوانی، آموزش و توانمندسازی و ترویج روحیه ایثار و شهادت توانسته در فهمای ۱۴۰۰ تا کنون نام خود را جزء پیشتازان ثبت کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «آیت الله مروج(ره)» در جوار مسجد شهرک توحید استان اردبیل ازجمله کانون های مسجدی است که در طرح ملی فهمای 1400 توانسته تا کنون با کسب 9060 امتیاز از 20 هزار امتیاز پیش بینی شده، نام خود را جزء کانون های پیشتاز در این طرح که با شعار «به توان مردم» در حال اجرا است، ثبت کند.

 

این کانون پیشتاز مسجدی در رواق های دوازده‌گانه طرح ملی فهما، فعال است و توانسته با برنامه ها و فعالیت های متنوع در زمينه های فرهنگی، هنری، مذهبی، اجتماعی و اقتصاد، بچه های مسجد را با خود همراه کند.

 

آموزش و توانمندسازی از محورهای مهم فعالیت کانون فرهنگی هنری «آیت الله مروج(ره)» است که ذیل آن آموزش های فنی و حرفه ای و رایانه ای و سواد رسانه ای را به صروت کاملاً رایگان بچه های مسجد ارائه می کند؛ آموزش زبان های خارجه، برگزاری دوره های درسی تقویتی، دوره های اعتقادی، اخلاقی و بصیرتی نیز ذیل این محور انجام می شود.

 

 

 

 

یکی از محورهای مهم فعالیت این کانون فعال مسجدی، فعالیت های قرآنی و حضور موثر در رواق نور است، در این راستا دوره های حفظ، قرائت، روخوانی و روانخوانی و تفسیر قرآن را برگزار می کند.

 

مقابله با آسیب های اجتماعی رویکرد دیگری است که در این کانون مسجدی با جدیت دنبال می شود؛ همچنین است پرداخت به شبکه سازي و فضاي مجازي از طرقی همچون شناسایی و تشکيل هسته های فرهنگي و شناسايی و تشکيل هسته های علمی پژوهشی و هسته های هنری که با استقبال بچه های مسجد همراه است.

 

با توجه به آنکه رسالت کانون های مسجدی پرداخت به فعالیت های فرهنگی هنری است، کانون «آیت الله مروج(ره)» به این رسالت خود با برگزاری دوره های متنوع قصه‌گویی، نقاشی، سرود، نمایش، داستان‌نویسی و ... توجه دارد و با این فعالیت ها هم می کوشد جوانان و نوجوانان بیشتری را جذب مسجد کند. ارائه خدمات مشاوره ای و برگزاری دوره های سبک زندگی نیز از دیگر فعالیت هایی است که این کانون مسجدی برای بچه های مسجد تدارک می بیند.

 

با توجه به توصیه مقام معظم رهبری بر رزمایش مواسات در آغاز شیوع کرونا و پس از آن تاکید مجدد ایشان بر اوج گیری این نهضت، بچه های مسجد توحید اهتمامی ویژه در تهیه و توزیع بسته های معیشتی به کار بسته اند و این کمک ها را از طریق مرکز نیکوکاری «منتظران مهدی(عج) کانون انجام می دهند؛ چنان که در مناسبت هایی همچون ایام شهادت امام رضا(ع) در پایان ماه صفر، بسته های تهیه شده را مدير کل کميته امداد امام خميني (ره) استان اردبيل و هيئت امنا میان خانواده های محروم و کم‌بضاعت توزیع کردند.

 

 

 

 

ترویج فرهنگ ایثار و شهادت هم از دیگر محورهای کاری این کانون مسجدی است تا گذر زمان رشادت و حماسه آفرینی بزرگمردان تاریخ معاصر را از یاد نبرد، در این راستا جلسات سخنرانی را درباره فضليت جهاد و شهادت و خاطره گويي از دوران دفاع مقدس توسط یادگاران آن دوران به مناسبت هایی همچون هفته گرامیداشت دفاع مقدس برگزار می کند.

 

ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی هم از دیگر فعالیت های این کانون پیشتاز مسجدی است که برگزاری مسابقات کتابخوانی در مناسبت ها، اجرای طرح شنبه های کتاب و برگزاری آیین رونمایی از کتب را در این راستا انجام می دهد. چنان که مراسم رونمايي از کتاب «آرزوی مرگ» به نويسندگي عليرضا سيفي يکي از اعضای فعال کانون فرهنگي هنري آيت الله مروج (ره) چندی پیش با حضور رییس دادگستري کل، مدير کل فرهنگ و ارشاد اسلامي و مدير ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اردبيل برگزار شد.

 

 

 

 

پایان پیام/ 9