موفق به هم‌افزایی نهادها با نشان کانون‌های مساجد شدیم/ مردمی بودن یعنی اگر اشتباه کردیم به آن اعتراف کنیم

موفق به هم‌افزایی نهادها با نشان کانون‌های مساجد شدیم/ مردمی بودن یعنی اگر اشتباه کردیم به آن اعتراف کنیم

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه مردمی بودن یعنی اگر اشتباه کردیم صریحا بگوییم، گفت: دور هم جمع کردن نهادها با نشان کانون‌های مساجد کار بسیار مهمی است که به لطف خدا انجام دادیم؛ کانون‌ها همچون بچه‌های‌ ما هستند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی» در نشست معاونان و مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) که امروز (چهارشنبه، 12 آبان ماه) در باغ زیبای تهران در حال برگزاری است با بیان اینکه مردمی شدن فعالیت ها در این ستاد و اداره مردمی کانون های فرهنگی هنری مساجد اولویت ما است، اظهار کرد: بر همین اساس ما شعار «به توان مردم» را در برگزاری برنامه ها و اجرای طرح های خود پیگیری می کنیم.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در ادامه با بیان اینکه سخنان مقام معظم رهبری در زمینه مردمی بودن مسئولان فصل الخطاب ما است، گفت: نکته اولی که در سخنان مقام معظم رهبری در دیدار با اعضای هیئت دولت برای ما مهم است و باید به آن عمل کنیم، مردمی سازی است به این معنا که مدیران باید وسط میدان باشند و سخنان مردم و حرف مردم را بشنوند.

 

باید در میدان باشیم

وی اضافه کرد: مسئولان و مدیران ستادی و استانی باید میان کانون ها بروند، صحیح نیست که یک مدیر از کانون های فرهنگی هنری مساجد بازدید نکند، حداقل هفته ای از چند کانون باید بازدید کنیم، حالا که اعتبارات کافی نیست سرکشی هم نباید بکنیم؟ کانون ها همچون بچه های ما هستند. وظیفه ما دیدار و ارتباط با کانون ها است، باید در میدان باشیم.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی ادامه داد: نکته دومی که در سخنان مقام معظم رهبری برای ما قابل توجه است و باید به آن عمل کنیم، سطح زندگی مردمی است به این معنا که مدیران و مسئولان در کانون های فرهنگی هنری باید بی تکلف باشند و از اشرافی گری دوری کنند. خود من سعی کردم همیشه این موضوع را رعایت کنم. خدمتگزاری به کانون ها وظیفه ماست هم شما و هم بنده خادم کانون ها و بچه های مسجد هستیم. باید بین مردم باشیم، رمز موفقیت ما در دهه اول انقلاب همین بود. روزی خادم شهید رجایی دو عدد گلابی خرید و برای ایشان آورد. شهید رجایی فرمود: آیا برای همه گلابی گرفتید، خادم پاسخ داد: خیر؛ فرمود من هم نمی خورم. خادم گفت آیا حالا که گرفته ام شهید رجایی پاسخ داد: اصلا نمی توانم بخورم. ایشان دکترای مدیریت نداشت بلکه یک عالم ساده بود اما به خاطر اخلاص در جان مردم نفوذ کرده بودند.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: نکته سوم در سخنان مقام معظم رهبری حرف زدن با مردم است. ما باید مشکلات را با مردم در میان بگذاریم. وقتی آنها نیز از مشکلات با ما سخن می گویند ما درباره راه حل با آنها سخن بگوییم. همه ما باید یار ستاد باشیم.

 

مردمی بودن یعنی اگر اشتباه کردیم صریحا بگوییم اشتباه کردیم

وی ادامه داد: عذرخواهی کردن در هنگام بروز خطاها نکته چهارم در سخنان رهبر معظم انقلاب اسلامی است. مردمی بودن یعنی اگر اشتباه کردیم صریحا بگوییم اشتباه کردیم. در اینجا لازم است بگویم که مقام رهبری که این سخن را می گویند دارای جایگاه برجسته و مهمی در سطح منطقه و جهان هستند. من وقتی در لبنان بودم شاهد بودم که بنرهای تصویر ایشان در همه جا نقش بسته بود. آرزوی مسئولان و علمای لبنان دیدار با مقام معظم رهبری است؛ آنها گریه و خواهش می کردند بتوانند با رهبر معظم انقلاب اسلامی دیدار کنند. جمهوری اسلامی متعلق به کشور ما نیست بلکه یک موضوع جهانی است جمهوری اسلامی متعلق به همه آزادیخواهان و مظلومان جهان است.

 

ارزانی اضافه کرد: نکته پنجم در سخنان رهبری درباره مردمی بودن، ارایه گزارش صادقانه و دقیق و بدون اغراق و مبالغه است. ما باید همان کاری ار که انجام داده ایم و عین آن را به مردم گزارش دهیم. نامه 53 نهج البلاغه را حتما بخوانید، این نامه خیلی فوق العاده است. خدا شاهد است این نامه خیلی ویژه است و من بیش از 70-80- مورد کاربردی در این نامه پیدا کردم. ما باید گزارش صادقانه و دقیق و بدون اغراق به مردم بدهیم و در مورد کانون ها نیز همین روند را انجام دهیم.

 

وی در ادامه گفت: نکته ششم استفاده از جوانان در مدیریت میانی است. این سخن به این معنا نیست که ما یک جوان 20 ساله را مدیری قرار دهیم و از باتجربه ها استفاده نکنیم خیر، در کانون ها جوان گرایی صورت گرفته است اما نکته مهم داشتن روحیه جوانی است. وقتی مقام معظم رهبری صحبت می کنند آدم انرژی می گیرد اما گاهی یک فرد جوان 20 ساله صحبت می کند اما کوه یاس است. مهم تر از سن، داشتن روحیه جوان است.

 

تقدیر از 35 هزار خانواده شهید با کمترین هزینه

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: نکته هفتم در سخنان مقام معظم رهبری ارایه طرح های خلاقانه و ایده های نو و مبتکرانه است. طرح شنبه های کتاب که اکنون در بیش از 30 هزار مسجد کشور در حال انجام است یک ایده خلاقانه و مبتکرانه بود. ایده و طرح خلاقانه دیگر طرح سه شنبه های تکریم بود که تاکنون بیش از 35 هزار خانواده شهید با کمترین هزینه و بودجه طی آن مورد تقدیر قرار گرفتند. دکتر اسماعیلی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی دو هفته پیاپی در طرح سه شنبه های تکریم ما را همراهی کردند.

 

تعبیر وزیر درباره اساسنامه ستاد فهما

ارزانی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه اول آبان ماه چهارمین سالی بود که وی در خدمت ستاد هماهنگی کانون های مساجد بوده است، گفت: مهمترین کارهایی که طی چهار سال اخیر انجام شده و البته همه آنها به لطف خدا و همت دوستان بوده است و این نکته را باید بگویم همان طوری که امام سجاد(ع) در دعای هفتم صحیفه سجادیه فرمودند: اگر خدا به انجام کاری اراده کند، انجام می شود و اگر قرار باشد کاری انجام نشود و اگر همه جهان بسیج شوند، انجام نمی شود، یکی از این کارهای مهم تصویب اساسنامه بوده است. به نظر من مهمترین کار در چهار4 سال گذشته تصویب اساسنامه بود که به تعبیر دکتر اسماعیلی، وزیر فرهیخته فرهنگ و ارشاد اسلامی ما در این زمینه خیلی جلو هستیم.

 

وی گفت: کار مهم دیگری که ما در چهار سال گذشته انجام دادیم که آن هم به لطف خدا و همت دوستان بوده است تصویب سند تحول بوده است که ما در نگارش و تدوین این سند از شخصیت های فرهیخته ای استفاده کردیم که بسیاری از انان در حال حاضر معاون و مشاور وزرا هستند.

 

ارزانی ادامه داد: کار مهم دیگر ما برگزاری جلسات شورای سیاستگزاری بود که تاکنون 9 جلسه شورای سیاستگذاری با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روسا و مسئولان درجه اول بسیاری از سازمان ها برگزار شده است. دور هم جمع کردن نهادها آن هم با برند کانون های مساجد کار بسیار مهمی بود که به لطف خدا و به همت دوستان انجام شد.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اضافه کرد: جلسات شورای سیاستگزاری و مشورتی در استان ها نیز طی چهار سال گذشته به خوبی برگزار شد که البته در برخی استان ها قوی تر و برخی استان ها ضعیف تر بود که باید در چهار سال آینده با قوت بیشتری دنبال شود.

 

وی افزود: تشکیل هسته های گزینش و انجام کارهای گزینش کار خیلی خوب و البته سختی بود که اکنون نیز با قدرت در حال انجام است. نکته ای در این زمینه باید عرض کنم من وقتی دولت قبلی در ماه های پایانی آن قرار داشت خدمت دکتر صالحی عرض کردم اجازه بدهید من که مامور شدم به ستاد فهما به پژوهشگاه برگردم و کار دانشگاهی خود را انجام دهم که ایشان لطف کردند و فرمودند کارهای خوبی در زمان شما شروع شده است که باید توسط خود شما ادامه یابد. وقتی دکتر اسماعیلی نیز تشریف آوردند خدمت ایشان نیز عرض کردم که اجازه دهید من که مامور بودم به پژوهشگاه برگردم که ایشان نیز فرمودند: کارهای خوبی را که شروع کردید، ادامه دهید.

 

وی در ادامه با بیان اینکه سال گذشته بالاترین افزایش اعتبارات را داشتیم هرچند تخصیص کم بوده است، گفت: ما تلاش می کنیم اعتبارات مان را افزایش دهیم. نکته مهم دیگر خرید ساختمان بود که بسیار کار سخت اما مهمی بود که واقعا پشتوانه ای برای ستاد شده است.

 

آشنایی بچه های مسجد با مساجد جهان اسلام

ارزانی ادامه داد: طراحی و فعالیت زیست بوم بچه های مسجد کار بسیار مهمی بود که در چهار سال گذشته انجام شده است. حضور در عرصه بین المللی کار مهم دیگر ما بود که ما طی آن از یک سو 160 نفر را به کربلا بردیم و از سوی دیگر یک هیئت 10 نفره در لبنان حاضر شدند. برنامه ریزی داریم می کنیم که انشالله در ادامه به کشور هندوستان نیز سفری داشته باشیم.

 

وی اضافه کرد: سطربندی شبستان و رواق کار مهم دیگر ما بود این کار تاکنون در مرحله تمرین و آماده سازی برای بازی و مسابقه بوده است و الان باید وارد میدان بازی شویم و از ظرفیت و زمین فهما و زیست بوم بچه های مسجد در این کار استفاده کنیم ما باید از این ظرفیت برای وظیفه اصلی خود یعنی آموزش و تربیت استفاده کنیم.

 

باید دنبال کار کیفی باشیم نه عده و عده!

ارزانی در ادامه سخنان خود با بیان اینکه طی سال های آینده باید فعالیت هایی انجام دهیم که آموزش، تربیت و مهارت افزایی هنرمندان انقلابی در عرصه های دوازده گانه از جمله آنها است، اظهار کرد: وظیفه ما در ستاد برگزاری جشنواره نیست مگر اینکه برای تربیت هنرمندان بخواهیم جشنواره برگزار کنیم. ما نباید دنبال عده و عده باشیم بلکه باید کار کیفی انجام دهیم.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: افزایش ارتباطات با معاونت های وزارتخانه و نمایندگان مجلس و مسئولان سایر دستگاه ها کار مهمی است که ما باید طی دوره جدید به صورت جدی پیگیری کنیم. کار مهم دیگر افزایش ارتقای جایگاه ستاد و تبدیل شدن به یک نهاد عمومی است. تقویت در عرصه بین الملل و برندسازی با نام و نشان بچه های مسجد و البته با یک نام و نشان واحد را باید با قوت دنبال کنیم.

 

واقعی سازی آمار کتابخانه های مسجد

ارزانی ادامه داد: آمار کتابخانه های مساجد را سعی کردیم طی دوره گذشته واقعی کنیم البته به ما گفتند اگر این کار صورت بگیرد آمار کم می شود ما گفتیم اشکال ندارد ما که دنبال عده و عده نیستیم بر همین اساس اعلام کردیم اگر در یک مسجدی اعلام شده است که دو کتابخانه وجود دارد آن را به یک کتابخانه کاهش دهیم. بر این اساس با یک کار دقیق علمی آمار کتابخانه ها را واقعی کردیم که از 14 هزار به 10 هزار کتابخانه واقعی تبدیل شده است. ایجاد و تقویت شبکه جهانی مسجد کار دیگری است که باید با جدیت دنبال کنیم. اگر بتوانیم شبکه خوبی از مساجد جهان اسلام تشکیل دهیم کار بسیار مبارکی است.

 

رییس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور افزود: افزایش اعتبار و تصویب جایگاه استان ها کار دیگری است که در دوره جدید باید دنبال کنیم. حذف سایت های استانی نیز طی دوره جدید صورت می گیرد. ما موظف هستیم همه سایت ها را ذیل سایت اصلی ستاد طراحی کنیم و این وظیفه ماست.

 

وی اضافه کرد: آموزش کارآمد و روزآمد و تقویت شورای هماهنگی استان ها و اصلاح وضعیت استخدامی کار دیگری است که باید طی دوره جدید صورت گیرد.

 

ارزانی در بخش پایانی سخنان خود با بیان اینکه انجام همه این کارها نیازمند کار جهادی و شبانه روزی و تعامل با سازمان های مختلف است، گفت: انشاءالله رویداد ملی فهما 1400 را نیز با قوت و قدرت دنبال کنیم. از الان باید تدبیر کنیم تا چه کارهایی انجام دهیم تا رویداد ملی فهما 1400 به صورت حداکثری اجرا شود.

 

ارزانی در پایان گفت: حرکتی که شروع شده، باید همه تلاش کنیم تا با قدرت دنبال شود. یادمان باشد که در این مسیر باید تعامل با هنرمندان و صاحبان چهره در استان ها را کاملا جدی بگیریم.

 

بنا بر این گزارش، دکتر حجت الاسلام والمسلمین حبیب رضا ارزانی ارتباط زنده تصویری نیز با شبکه قرآن و معارف سیما داشته است.

 

بنابر این گزارش، در ادامه این گردهمایی معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور با بیان اینکه سیستم ارزشیابی عملکرد در ستاد فهما در قالب یک رویکرد استراتژیک دنبال شده است، گفت: بر این اساس ارزشیابی با رویکرد فردی و سازمانی و به صورت استراتژیک دنبال می شود.

 

وی اضافه کرد: این ستاد گام های خوبی در حوزه برنامه ریزی انجام داده است که سند تحول در برنامه ریزی های سه ساله بر همین اساس تدوین شده است.

 

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور  گفت: سطح سنی و تحصیلات و تا حدودی مهارت کارکنان ستاد فهما و همچنین داشتن روحیه انقلابی و تقوا و تدین در این نیروها دست ما را برای مدیریت استراتژیک و هدایت توسعه منابع انسانی باز نگاه داشته است.

 

وی ادامه داد: بحث آموزش شغل را به خوبی شروع کرده ایم و با همکاری دوستان در حال انجام است.

 

وی گفت: دوره های آموزشی در سطوح تخصصی و حتی پیشرفته نیز به صورت مستمر در حال برگزاری است که تعداد این دوره ها که در حال حاضر در حال انجام است به مراتب بیشتر از دوره های قبلی است، ضمن اینکه ما در برگزاری این دوره ها آینده پژوهی و آینده نگری را نیز لحاظ کرده ایم.

 

معاون پشتیبانی و توسعه منابع انسانی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور تاکیدکرد: ما با تمام کمبود بودجه ای که داریم تلاش می کنیم که بیشترین رفاهیات را برای کارکنان مان فراهم کنیم و همچنین از کانون های ممتاز و برتر و اعضای فعال این کانون ها نیز به صورت جدی حمایت می کنیم.

 

وی در بخش دیگری از سخنان خود با بیان اینکه کارهای خوبی در حوزه خبرگزاری شبستان نیز انجام داده ایم، گفت: ما این خبرگزاری را در سطح معاونت و در سطح مدیرعامل و سردبیر را در سطح یک معاون دیده ایم.

 

وی در پایان گفت: با وجود تمام کمبودها تمام تلاش ما در ستاد خدمت رسانی حداکثری به تمام نیروها است که در این زمینه حجت الاسلام دکتر دکتر ارزانی نیز همواره به ما تاکید دارد که خدمت رسانی حداکثری صورت بگیرد.

 

پایان پیام/ 397