نهضت بازگشت به مسجد برای ارتقای فرهنگ و هنر شکل بگیرد/ برای تربیت هنرمندان مسجدی برنامه‌ریزی کنیم

نهضت بازگشت به مسجد برای ارتقای فرهنگ و هنر شکل بگیرد/ برای تربیت هنرمندان مسجدی برنامه‌ریزی کنیم

تاریخ انتشار : ۱۲ آبان ۱۴۰۰
دکتر اسماعیلی با بیان اینکه اگر می‌خواهیم جامعه ما دینی شود، باید مسجد را محور قرار دهیم، گفت: محور کار ما در دوره جدید فعالیت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، مردمی سازی فرهنگ و هنر است و این کار به جز از طریق مسجد محقق نمی‌شود.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، دکتر محمدمهدی اسماعیلی در نشست مدیران ستادی و استانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما) که امروز (چهارشنبه، ۱۲ آبان ماه) در باغ زیبای تهران برگزار شد، با بیان اینکه مردمی سازی فرهنگ و هنر از کلان برنامه های بنده در وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است، اظهار کرد: سقف کاری بنده، چهار سال است و لحظه به لحظه فرصت ابن خدمت گزاری را باید غنیمت بشمارم.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: در وضعیت کنونی کشور دچار مشکلات اقتصادی است و قطعا اولویت اصلی، رفع مشکلات اقتصادی است و چاره ای نیست و این کار ما را سخت تر کرده است. اگر وضعیت بهتری داشتیم قطعا توجه بیشتری در کشور به وضعیت نرم افزاری می شد.


وی اضافه کرد: سرانه درآمدی طی چهار سال اخیر، یک‌چهارم و یک سوم شده و با شیوع کرونا فضا تنگ تر شده است. از آقای رییس جمهور خواستم کمکی به هنرمندان کنند. این تصویر وضعیت فعلی کشور است البته گشایشی خواهد شد و نسبت به بهبود وضعیت کشور کاملا خوشبین هستم و این را بدون تعارف می گویم. و طی چند ماه آینده، وضعیت کشور دچار تحول می شود و این را خدمت شما به عنوان فرد حاضر در جلسات هیئت دولت عرض می کنم. با اشراف به امور کشور ابن حرف را می زنم. اتفاقی که در حوزه واکسیناسیون روی داد چقدر مهم و بزرگ بود. مردم هم امیدوار شده اند.

 

اسماعیلی ادامه داد: سرمایه اجتماعی ما ارتقا پیدا کرده است. نشانه های خوبی در مدیریت کلی کشور به وجود آمده است. الان وضعیت اقتصادی خوب نیست و انشالله به زودی بهبود می یابد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تاکید کرد: بیش از ۹۰ درصد تولیدات سینمایی ما مربوط به شمال تهران است. گویا هنر یک حوزه نخبگانی است و آحاد مردم، تماشاچی هستند. فرهنگ مثل ورزش است، فکر کنید تماشاچی بازی استقلال و پرسپولیس باشید آیا بدن تان آماده ورزش است!؟

 

وی اظهار کرد: فرهنگ و هنر در کدام زیرساخت و کدام مکان باید تولید شود؟، ۷۰ هزار مسجد در کشور داریم. بیش از ۲۶ هزار مسحد، کانون فرهنگی هنری دارند که ظرفیت بزرگ برای ایجاد مردمی سازی فرهنگ و هنر است. من چهار سال مکبر مسجد بودم در سال های ۶۵تا ۶۹. زودتر می رفتم به مسجد تا کسی جای مرا نگیرد. بسیاری از شهدا را در مسجد دیدم. کلی تئاتر در مسجد اجرا کردم. ما این تجربه را در مسجد گذراندیم. در دوره دفاع مقدس نیز کلاس های مان را در مسجد برگزار می کردیم. همه فعالیت های مان در آن دوره در مسجد بود زیرا آن زمان فرهنگسرا نداشتیم. من فیلم محمد رسول الله(ص) را در مسجد دیدم.

 

اسماعیلی در ادامه با اشاره به اینکه انقلاب ما در مسجد شکل گرفت، فاطمی حدوث و حسینی بقا است، گفت: ۹۸ درصد تحولات کشور در انقلاب و دفاع مقدس در مساجد و مناسک مذهبی ما رخ داده است. هفده شهریور چگونه شکل گرفت؟ اعزام ها در دوره جنگ از کجا انجام می شد؟

 

وی در ادامه، تشکیل کانون های فرهنگی و هنری در مساجد در دهه هفتاد را اقدامی مطلوب دانست و گفت: مهم ترین کانون بروز و ظهور دولت اسلامی، مسجد است. دولت مردمی، دولتی است که می خواهد امور را به مسجد و مردم محول کند. الحمدالله مساجد در همه جای کشور فعال هستند.

 

اسماعیلی تاکید کرد: ما می خواهیم آموزش های هنری را در روستاها و مناطق محروم ارائه کنیم. ما همه‌چیز را می توانیم به مسجد ببریم، نقاشی و سرود و نمایش. اگر می خواهیم بچه های مان آموزش دینی ببینند بهترین جا برای آن مسجد است.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: نماز محور برنامه های مسجد است و ادبیات دینی در مسجد حاکم است. فرهنگ قرآنی باید در مسجد حاکم باشد. فیزیک و تکنولوژی آثار خود را دارد و این کاری است که با ایجاد فرهنگسراها در کشور شکل گرفت.

 

دکتر اسماعیلی در ادامه بیان کرد: اگر می خواهیم جامعه ما دینی شود، باید مسجد را محور قرار دهیم. چیزی که در راهپیمایی اربعین اتفاق افتاده است. امام دوگانه تجدد و سنت را حل کرد. ما نگاه انزوا و سنتی نداریم. انقلاب، دوگانه جعلی ایرانی و اسلامی را با طرح سبک زندگی ایرانی اسلامی حل کرد. ما حتما از مظاهر تجدد همچون سینما و هنرهای تجسمی استفاده می کنیم.  


وی اظهار کرد: امام فاصله دوگانه جعلی فلسفه و فقه را نیز حل کرد و همین موجب پیروزی انقلاب با حضور میلیونی مردم شد.

 

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: شعر و ادب و هنرهای مختلف و کتاب خوانی در کار ما استفاده می شود. ۲۶ هزار کانون یعنی ۲۶ هزار کتابخانه عمومی. و این فرصت مغتنمی است. محور کار ما در دوره جدید، مردمی سازی فرهنگ و هنر است و این کار به جز از طریق مسجد محقق نمی‌شود.

 

وی ادامه داد: کلمه مسجد بسیار مقدس است. ان شالله جریان عمومی فرهنگ و هنر با تلاش شما شکل می گیرد. ما صرفا هنر را برای هنر نمی خواهیم بلکه هنرمندی می خواهیم که برای شهدا فیلم بسازد. باید در دل مسجد، هنرمندی تربیت شود که متعهد باشد و دلش با نوای قرآن و مناجات خضوع پیدا کند. تمدن نوین اسلامی بدون هنر و فرهنگ شکل نمی گیرد. باید شاعر ما متعهد باشد و برای انقلاب اسلامی شعر بگوید.

 

اسماعیلی در پایان خاطرنشان کرد: بچه های مسجدی باید وارد دانشگاه هنر شوند. فضای مسجد افراد را تحت تاثیر قرار می دهد. مسئله اول کشور ما مردمی سازی فرهنگ و هنر است و صرفا شعار نیست. حاصل محوریت مسجد، حفظ اسلام و ایران عزیز است. باید نهضت بازگشت به مسجد برای ارتقای فرهنگ و هنر شکل بگیرد. انسان در مسجد یک حالی دارد و در خارج از مسجد، حالی دیگر. باید به تقویت کانون های فرهنگی هنری مساجد کمک کنید. باید در عمل کار کنیم و صرفا حرف نباشد. باید درباره تربیت هنرمندان مسجدی و فیلم های ساخته شده در مساجد و توسط بچه های مسجدی تلاش کنیم. برای کانون های مساجد چند بسته برنامه را تدوین می کنیم.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» نیز در این گردهمایی با اشاره به اهمیت مردمی شدن برنامه های فرهنگی و هنری، گفت: شعار رویداد فهمای ۱۴۰۰ به توان مردم است.

 

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با اشاره به سخن وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره مردمی بودن فعالیت های فهما افزود: بیش از ۲۶ هزار کانون فرهنگی هنری در سراسر کشور به صورت شبکه ای فعالیت دارند.

 

وی با بیان اینکه سامانه بچه های مسجد ظرفیت خوبی برای فعالیت بچه های مسجد است، تاکید کرد: ان‌شاءالله با حضور دکتر اسماعیلی بتوانیم در مردمی تر شدن فرهنگ و هنر کانون های مساجد فعال تر شویم.

 

حجت الاسلام ارزانی با اشاره به فعالیت مجاهدانه فعالان و مدیران کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، خاطرنشان کرد: طرح تربیت هنرمندان مسجدی را با جدیت دنبال می کنیم.

پایان پیام/ 397