گسترش همکاري‌هاي ستاد فهما و وزارت جهاد کشاورزي/ اثرگذاري فعاليت‌هاي فرهنگي در سايه حضور در مسجد محقق مي‌شود

گسترش همکاری‌های ستاد فهما و وزارت جهاد کشاورزی/ اثرگذاری فعالیت‌های فرهنگی در سایه حضور در مسجد محقق می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۵ آبان ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين رباني ضمن تاکيد نسبت به توسعه و گسترش فعاليت و همکاري‌هاي مشترک ميان ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد کشور و وزارت جهاد کشاورزي گفت: اثرگذاري فعاليت‌هاي فرهنگي در سايه حضور در مسجد محقق مي‌شود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» امروز شنبه 15 آبان با حجت‌الاسلام و المسلمین «سید حسن ربانی» نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در محل این وزارتخانه دیدار و گفت وگو کرد.


حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی در این دیدار ضمن ابراز خرسندی از فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور اظهار کرد: دورادور در جریان فعالیت‌های این مجموعه بودم و گزارشی که امروز در این جلسه ارایه شد برای علاقه‌مندان به فعالیت‌های مسجدی مایه مباهات بود به ویژه فعالیت‌هایی که در عرصه فضای مجازی به ثمر رسیده است.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه ضمن تاکید بر استفاده از فضای مجازی در عصر حاضر گفت: باید تلاش شود با نگرش دقیق و ارایه محتوای هدفمند فعالیت در این حوزه گسترش یابد؛ اقدام ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در این عرصه رویکردی راهبردی بود به ویژه اینکه مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در سال‌های اخیر همواره نسبت به این عرصه تاکید داشتند؛ لذا اقداماتی که در سطح کانون‌های مساجد در این حوزه به ثمر رسیده جای تقدیر ویژه دارد و امید می رود که این رویکرد با قوت بیشتری تداوم یابد.


وی ضمن تاکید نسبت به توسعه فعالیت‌ها در فضای مجازی تصریح کرد: البته که ما معتقدیم برکت حضور در مسجد هیچ جایگزینی ندارد بنابراین باید تلاش شود اکنون که شیوع کرونا روند کاهشی را تجربه می کند، فعالیت مساجد به شور و نشاط قبل برگردد و بلکه بیش از پیش شاهد حضور اقشار مختلف مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در مساجد باشیم.

حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی افزود: برکت اصلی کار فرهنگی و اثرگذاری بالای آن در سایه حضور در مسجد است، اما در عین حال باید پذیرفت که فضای مجازی نیز به موازات می تواند تاثیر بسزایی در این عرصه داشته باشد.

نماینده ولی فقیه در وزارت جهاد کشاورزی در ادامه خواستار تعامل و ارتباط بیشتر مجموعه ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور با وزارت جهاد کشاورزی به ویژه حوزه نمایندگی ولی فقیه این وزارتخانه شد و تصریح کرد: زمینه همکاری‌های بسیاری میان این دو مجموعه وجود دارد و ما از تقویت همکاری های مشترک استقبال می‌کنیم.

وی در بخش دیگری از مباحث خود ضمن تقدیر از فعالیت نیمی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در روستاهای کشور گفت: با توجه به این مساله امکان ارتباط بیشتر و بهتری میان وزارت جهاد کشاورزی و کانون‌های مساجد وجود داشته و این تعامل می‌تواند به مرور زمان در عرصه‌های مختلف با برگزاری جلسات مشترک توسعه یابد.

حجت‌الاسلام و المسلمین ربانی در ادامه ضمن تقدیر از فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در عرصه نشر معارف قرآنی و اهل بیت(ع) اظهار کرد: این مجموعه فعالیت ها و به ویژه مجموعه چهار جلدی تفسیر گامی در راستای انس بیشتر عموم مردم با قرآن و از سوی دیگر فراهم کردن ارایه آموزه های قرآنی میان اقشار مختلف جامعه به ویژه اهل مسجد است.

همچنین در ابتدای این دیدار حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی ضمن گرامیداشت ایام ماه ربیع‌الاول طی سخنانی به ارایه گزارشی از روند فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور پرداخته و اظهار کرد: از جمله اقدامات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد تدوین سند راهبردی بود که پس از مدت‌ها محقق شد، این مساله با توجه به فعالیت‌ بیش از 26 هزار کانون فرهنگی هنری در سطح مساجد کشور از اهمیت ویژه ای برخوردار بود.


رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: فعالیت و محوریت بخش عمده ای از  کانون‌ها در مناطق روستایی تعریف شده و کانون در واقع به مثابه مرکز ارایه خدمات فرهنگی به روستاییان فعالیت می کند؛ از سوی دیگر فعالیت‌های شکل گرفته در عرصه کارآفرینی به ویژه در سطح روستاها از گستردگی و تنوع بسیاری برخوردار است.


وی در بخش دیگری از مباحث خود ضمن ارایه گزارشی از فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در راستای مقابله با شیوع کرونا افزود: با توجه به اینکه به دلیل شیوع این ویروس منحوس عملا امکان فعالیت فرهنگی در مساجد میسر نبود لذا ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد که قبل از کرونا، فعالیت در عرصه فضای مجازی را آغاز کرده بود در این ایام به صورت ویژه و با هدف حفظ ارتباط و تعامل با استان‌ها و کانون‌های شهری و روستایی این رویکرد را تقویت کرده و بسیاری از برنامه‌ها در طول این ایام در بستر فضای مجازی به ثمر رسیدند.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ادامه به برخی اقدامات ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در عرصه چاپ و نشر اشاره کرد و افزود: تفسیر چهار جلدی همراه ویژه تفسیر روزانه قرآن کریم و طرح تلاوت نور، از جمله آثاری بود که به همت ستاد منتشر شد؛ همچنین انتشار آثاری با محور پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی از جمله دیگر فعالیت‌های ستاد هماهنگی کانون های مساجد در عرصه چاپ و نشر بود که با استقبال اعضای کانون ها مواجه شد.