تاثیر امام جماعت، بالاتر از منبری است/ مسجد به امامش شناخته می‌شود

تاثیر امام جماعت، بالاتر از منبری است/ مسجد به امامش شناخته می‌شود

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمین صدیقی در سی و پنجمین همایش «ستارگان محراب» با بیان اینکه تاثیر امام جماعت، بالاتر از منبری است، گفت: کلام و رفتار امام جماعت در مامومین اثر می‌گذارد و پناه مردم یک محله است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سی و پنجمین نشست «ستارگان محراب» با هدف تقدیر از آیت الله سیدجعفر شبیری زنجانی، یکشنبه شب، پانزدهم آبان ماه در مسجد حضرت باقرالعلوم علیه السلام واقع در منطقه صادقیه تهران و با حضور گسترده ائمه جماعات مساجد و جمعی از استادان و طلاب حوزه علمیه تهران و سایر گروه های مردم و با رعایت شیوه نامه های بهداشتی برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین «کاظم صدیقی» در این مراسم با بیان اینکه، خداوند بر اساس لطفی که به خلقش دارد، از روز اول، علم را به دست علم داری که عالم بود، سپرد، اظهار کرد: ظرفیت آن، ظرفیت کاملی بود که جلوه جمال و جلال الهی بود و مظهر تمام و آینه تمام از صفات خداوند شد. تعلیم الهی، تعلیم تکوینی است. وجود آدم، مظهریت داشت برای همه آشنای الهی. همه موجودات در آینه و ذات الهی دیده می شود. ملک، ظرفیت بشر را ندارد هرچند مقدس و پاک است.

 

ابتلائات انبیاء توسط امت ها!

امام جمعه موقت تهران افزود: جناب آدم(ع)، هم عالم و هم مربی و بلکه مربی بود. خدا به او بیان داد و از دیگران دستگیری می کرد و با علم و فرهنگ آمده بود و این علم را به مردم تعلیم داد. حضرت نوح(ع) در ادامه، قانون و اخلاق آورد و 900 سال از مردم، جفا دید و خستگی ناپذیر بود. نوح به لجاجت مردمی مبتلا شده بود و وقتی ایشان می خواست کردم را با خدا آشنا دهد، مردم، انگشتان شان را در گوشش شان قرار می دادند و از نوح پیامبر فرار می کردند و حتی ایشان را کتک می زدند. کار به جایی رسید که وقتی مشخص شد، اینها قابل هدایت نیستند و حجت بر آنها تمام شده و دل های شان سنگ شده و دیگر تبلیغ فایده ندارد، حضرت نوح آنان را نفرین کرد چرا که اینها غده سرطانی هستند و دیگران را نیز فاسد می کنند. اینها فاسد و مفید هستند. حتی در نسل های آینده نیز قابل اصلاح و موحد نمی دیدند، این درحالی است که امیرالمومنین(ع) در نسل های آینده از دشمنان خود، یک شیعه و موحد می دیدند.

وی اضافه کرد: حضرت ابراهیم خلیل(ع) نیز به آتش نمرودیان مبتلا شد. حضرت موسی(ع) هم به سفاکان فرعونی و هم به خود بنی اسرائیل مبتلا بودند.  بنی اسرائیل باوجود آنکه انواع کرامت ها و معجزات حضرت را دیدند ولی وقتی به ساحل آرامش رسیدند، کافر شدند و گوساله پرستیدند. حضرت عیسی نیز مبتلا به همین افراد بودند.

 

 

 

 

 

صدیقی ادامه داد: پیامبر اسلام(ص) که کامل ترین دین را به جامعه بشری ارائه کرد و کامل ترین کتاب آسمانی را آوردند و بیش از چهار معجزه از آن حضرت(ص)، نقل شده است نیز به این امور مبتلا بودند. حضرت محمد(ص) هم کتاب آورد و هم تربیت کننده امیرالمومنین(ع) بود. قرآن، تبیان کل شی است. علی(ع) معجزه پیامبر(ص) و شاهد صدق و خاتمیت پیامبر (ص) عظیم الشان است. رسول خدا(ص) فرمودند: هیچ پیامبری را مثل من اذیت نکردند.

 

وی اظهار کرد: انبیا اولین کاری را که کردند، ساختن خانه ای منتسب به خدا بود و خدا آن را خانه بندگان خود قرار داد. بیت الله الحرام، را بیت نامید تا مردم بیایند و آن را محل اجتماع قرار داد. همچنان که پیامبر(ص) رحمت للعالمین است و قرآن نیز کتاب هدایت کننده است. خداوند نیز بنا دارد مردم را جذب کند. اگر خداوند، خدایی می کند عنایتش به مردم است. رمز رسالت انبیا و رسل و صاحبان شریعت برای این بوده که دل مردم به خدا وصل شود و برزخ شان، برزخ نورانی باشد و به سرعت به مقصد برسد.

 

امام جمعه موقت تهران در ادامه با بیان اینکه، شهید سلیمانی یک مکتب و جریان است و یک فرد نیست و برای جامعه انقلابی آموزنده است، تاکید کرد: مسیر شهید سلیمانی را دنبال کنید با فلشش شما را به سوی خدا هدایت می کند، آن شهید بزرگوار فرمود: مردم با خون زلال علما و مردم و جوانان ما، آمریکا و مزدورش را بیرون انداختند و دین و قرآن و وحدت و عفت و ترقی و نور آمد. ما پیروز شدیم با وجود کمبود امکانات نظامی در دوره دفاع مقدس. شهید سلیمانی می گوید انقلاب ما و دفاع مقدس ما جوشش و برکت و اثر مسجد است. ایشان تذکر دادند مسجد به سنگ و آجرش نیست بلکه به امام‌ جماعتش و جوانان و اهالی آن است.

 

 

 

 

شهدا پرورش یافته مسجد هستند

وی افزود: بهنام محمدی ها و حسین فهمیده ها شهدای تربیت شده مسجدی هستند و اگر خون بر اتم پیروز شد، به دلیل جوشش این خون ها در مساجد است. مسجد به امام جماعتش شناخته می شود. کسی که محراب نشین است هم با هوای نفسش و هم با مفاسد جامعه مبارزه می کند. این همه شهید که برای تاریخ و کشور ما آبرو هستند ساخته و پرداخته مسجد هستند. نام شهدا زینت بخش خانه های ما و کوچه های ما شده اند. فتح الفتوح، ساختن موشک و پهباد نیست بلکه پرورش افرادی همچون شهید سلیمانی و شهید همت و شهید ردانی پور و شهید دکتر مصطفی چمران است.

 

تاثیر ائمه جماعات از منبری ها بیشتر است

صدیقی اضافه کرد: کار امور مساجد در تقدیر از ائمه جماعات، بسیار قابل تقدیر است زیرا تاثیر یک امام جماعت، بالاتر از یک منبری است ولو آن منبری، مرحوم آقای فلسفی باشد. کلام و رفتار یک امام جماعت در مامومین اثر می گذارد و پناه مردم یک محله است. اگر عروسی است دوست دارند امام جماعت عقد را بخواند، وقتی بچه به دنیا می آید مردم دوست دارند، یک امام جماعت، نام خدا را در گوشش او بخواند. امام جماعت من المهد الی اللحد کنار مردم است. امام جماعت باید در محله، محور و علمدار و پدر معنوی و محرم اسرار باشد.

 

 

 

صدیقی گفت: این کشور، مملکت امام زمان(عج) است و ائمه جماعات، سربازان امام زمان(عج) هستند.

 

وی در ادامه با بیان اینکه مرحوم آیت الله حاج سید احمد زنجانی، عمامه را بر سر وی گذاشته است و در درس درایه آیت الله العظمی حاج آقا موسی شبیری زنجانی شرکت کرده است، اظهار کرد: حضرت آیت الله اقای سید جعفر شبیری زنجانی، عمر با برکت شان در دامن یک مجتهد مقدس زاهد بود و اصیل هستند و هم سید اصیل هستند. اینها شاخه شجره طیبه حضرت زهرا سلام الله علیها هستند. پدرشان، مقبول فقیه و تکیه گاه همه بزرگان بودند. پدر عیال ایشان نیز مرحوم میرزا عبدالعلی تهرانی، بودند که جزو اوتاد و اهل راز بودند. شخص آیت الله  حاج آقا جعفر،  با این سن، در درس مقام معظم رهبری نیز شرکت می کنند. ایشان جزو فقها هستند.

 

امام جمعه موقت تهران گفت: حضرت آیت الله با مقام معظم رهبری هم درس بودند. ایشان گوهرشناس هستند و علاقمند و ارادتمند به رهبر معظم انقلاب اسلامی هستند. ایشان، قاضی برجسته کشوری هستند. آقای شبیری از نظر قضایی نیز بسیار والا مرتبه بودند. آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی، آنقدر بزرگوار هستند، که مقام معظم رهبری به مناسبتی نام ایشان را آوردند و فرمودند، آقای حاج آقا جعفر، انسان بسیار محترمی هستند.

 

وی اظهار کرد: اگر امام جماعت، امام جماعت است و منبری، منبری است به برکت مردم است.

 

آیت الله «سید جعفر شبیری زنجانی» نیز در این آیین با بیان اینکه خود را لایق برگزاری این مراسم نمی داند و این لطف مرکز رسیدگی به امور مساجد بوده است، اظهار کرد: خدمت به مسجد و کار به مسجد توصیه همیشگی است آیت الله سید احمد شبیری زنجانی، مرحوم پدر ما بوده است و ما افتخار می کنیم که خداوند توفیق داد تا در این مسیر گام برداریم.

 

امام جماعت مسجد حضرت باقرالعلوم علیه السلام و امام جماعت سابق مسجد ارک گفت: امام جماعت باید خادم انقلاب و اسلام و مردم باشد.

 

بنا بر این گزارش، با حضور آیت الله کاظم صدیقی و حجت الاسلام والمسلمین محمدابراهیم، رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد، و جمعی از ائمه جماعات مساجد منطقه صادقیه تهران، با تقدیم هدایایی، از جایگاه مسجدی آیت الله سید جعفر شبیری زنجانی، تقدیر به عمل آمد.

پایان پیام/ 9