فعالیت هدفمند کانون‌های مساجد در حوزه کتاب/تقدیر از بچه‌های فعال مسجد در حوزه کتاب و کتابخوانی

فعالیت هدفمند کانون‌های مساجد در حوزه کتاب/تقدیر از بچه‌های فعال مسجد در حوزه کتاب و کتابخوانی

تاریخ انتشار : ۱۷ آبان ۱۴۰۰
جلسه داوری آثار اولین جشنواره ملی کتاب سال مسجد صبح امروز در ساختمان شهید سلیمانی ستاد فهما برگزار و بر لزوم طراحی و برگزاری جشنواره با پشتوانه علمی و بهره‌گیری از ظرفیت افرادی که در این حوزه در قله هستند، تاکید شد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، جلسه داوری آثار اولین جشنواره کتاب بچه های مسجد فهما صبح امروز(دوشنبه، 17 آبان ماه) در ساختمان شهید سلیمانی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور برگزار شد.

 

در این نشست «اسماعیل آذر»، «فهیمه باب الحوائجی» و حجت الاسلام اسماعیل جلالی برای داوری آثار این جشنواره حضور داشتند.

 

در ابتدای این مراسم داوری «حسین براتی» با اشاره به اینکه فضای مسجد فضایی برای کسب فضایل و معنویت است، گفت: ستاد فهما در حوزه کتاب به صورت هدفمند و سازمان یافته فعالیت دارد و این مزیت ما با دیگر مجموعه های فعال در حوزه کتاب است.

 

مدیر ستاد فهمای استان تهران بیان کرد: در حال حاضر در سطح کشور 11 هزار کتابخانه فعالیت دارد که این ظرفیت، برای ما ظرفیت گرانسنگ و مایه تفاخر است.

 

وی با اشاره به اینکه قرآن کریم سرلوحه فعالیت کانون های  فرهنگی هنری مساجد است، گفت: در حوزه های فرهنگی، هنری، مذهبی و کتاب ستاد فهما فعالیت های گسترده ای انجام می دهد و تلاش ما در این راستا است که در حوزه کتاب جریان سازی داشته باشیم و زمینه رقابتی بودن را فراهم کنیم، ضمن اینکه تلاش داریم در حوزه دین و مسجد فعالیت های شاخصی را رقم بزنیم.

 

براتی با اشاره به برگزاری جشنواره «کتاب بچه های مسجد» گفت: به مناسبت هفته کتاب در مراسم اختتامیه این جشنواره از کتابداران، مولفین، کتابخانه های مسجد برتر مساجد در قالب همایشی تقدیر خواهیم کرد.

 

بنابراین گزارش در این ادامه این نشست «اسماعیل آذر» با بیان اینکه برنامه ریزی و فعالیت در حوزه کتاب فواید بسیاری به همراه دارد، گفت: لازم است در برگزاری جشنواره هایی همانند کتاب سال مسجد طرح علمی داشته باشیم و افرادی که در این زمینه دانش و تخصص دارند و در قله هستند راهکارهایشان برای موفقیت در حوزه کتاب را ارایه دهند.

 

لزوم برگزاری جشنواره کتاب با پشتوانه علمی

داور جشنواره کتاب سال بچه های مسجد با اشاره به نفوذ فضای مجازی در جامعه امروز گفت: بنده در دیداری که با حجت الاسلام والمسلمین دکتر ارزانی داشتم به ایشان این پیشنهاد را دادم که در حال حاضر که به دلیل شرایط بحران کرونا زمینه حضور در مسجد فراهم نیست به گونه ای برنامه ریزی کنیم که مساجد را به خانه های مردم ببریم.

 

آذر بر لزوم ارایه محتواها و مطالب با پشتوانه علمی به جامعه در طرح ها و برنامه های حوزه کتاب تاکید کرد و گفت: برگزاری جشنواره کتاب بچه های مسجد مفید و ارزشمند است، اما اگر این جشنواره بدون پشتوانه علمی برگزار شود، در جامعه اثرگذاری نخواهد داشت.

 

برگزاری مسابقات کتابخوانی بر اساس نیاز سنجی و علاقه مندان مخاطبان

در ادامه این نشست «معصومه باب الحوائجی» با اشاره به اینکه در سال های گذشته در حوزه کتابخوانی فعالیت های صورت گرفته رو به رشد بوده است، گفت: دغدغه های بسیاری در این حوزه است که ضرورت دارد این برنامه ها و فعالیت ها با زیربنای پژوهشی و علمی پیش رود تا به پیشرفت بیشتر دست یابیم.

 

این داور جشنواره کتاب سال مسجد با بیان اینکه برگزاری مسابقات کتابخوانی موجب انگیزه بخشی به نسل جوان می شود، بیان کرد: بهتر است به مقوله فرهنگ با نگاه بازتری توجه کنیم و به علایق بچه های مسجدی و غیرمسجدی در این زمینه اهتمام داشته باشیم و کتاب های مناسب آنها بر اساس علاقه مندی هایشان و نیازسنجی برای مسابقات کتابخوانی انتخاب شود.

 

داور جشنواره کتاب بچه های مسجد بیان کرد: اگر این جشنواره در سال های آینده نیز تداوم بیابد، ضرورت دارد از اعضای کتابخانه های مساجد و کتابداران نیازسنجی بر اساس علایق آنها داشته باشیم؛ ضمن اینکه نقاط قوت و ضعف برگزاری این جشنواره را مورد توجه قرار دهیم.

 

شرکت قریب ۳۱ هزار نفر در مسابقه کتابخوانی و ارسال ۴۰۰ اثر تالیفی

در ادامه این نشست، «لهراسبی»، رییس اداره کتابخانه های مساجد ستاد فهما با اشاره به برگزاری اختتامیه جشنواره کتاب بچه های مسجد گفت: اختتامیه این جشنواره 25 آبان با حضور اعضای کانون ها و ائمه جماعات مساجد برگزار می شود.

 

وی خاطرنشان کرد: این جشنواره در چهار مرحله کتابخوان برتر، کتابخانه برتر، کتابدار برتر و مولف برتر برگزار می شود، ضمن اینکه داوری جشنواره نیز در چهار مرحله انجام شده است.

 

رییس اداره کتابخانه های مساجد ستاد فهما افزود: در بخش مسابقه کتابخوانی قریب 31 هزار نفر در سطح کشور در این مسابقه شرکت کردند و بخش صدای کتاب قریب دو هزار نفر شرکت کننده داشت، ضمن اینکه 400 اثر تالیفی نیز توسط کانون های مساجد به این جشنواره معرفی شد.

 

 

پایان پیام/ 40