هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی رباط کریم برگزار شد

هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی رباط کریم برگزار شد

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰
هشتمین جلسه شورای فرهنگ عمومی شهرستان رباط کریم درسال جدید با حضور مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران، امام جمعه شهرستان رباط کریم و سایر اعضاء، هفدهم آبان ماه جاری در دفتر امام جمعه رباط کریم برگزار شد.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان حجت الاسلام والمسلمین ترابی امام جمعه رباط کریم ضمن خیرمقدم و تبریک 14 آبان روز فرهنگ عمومی، بحث فرهنگ را  بحث اساسی و بنیادی جامعه عنوان کرد و افزود: راه حل بسیاری از مسایل و مشکلات اقتصادی و اجتماعی کشور فرهنگ است، برای ارتقای کیفیت کالاها و تولیدات، افزایش وجدان کاری، بالا بردن درآمد جامعه، کاهش مصرف، جدیت در کار، پرهیز از تنبلی و افزایش تلاش و کوشش باید کار فرهنگ کرد و امروزه برخوردهای قهرآمیز باعث حل مشکلات نخواهد شد.

امام جمعه رباط کریم رسالت شورای فرهنگ عمومی را تلاش برای ارتقای فرهنگی عمومی، حفظ و تقویت وضعیت موجود و مقابله با تهاجم فرهنگ بیگانه دانست و افزود: فرهنگ باید در راس امور متولیان و سیاستگذاران فرهنگی جامعه باشد و بنیان های فرهنگ عمومی را باید استحکام و مقاوم کرد تا بتواند در مقابل فرهنگ مهاجم بیگانه مقاومت کند.

وی افزود: رصد فرهنگ عمومی جامعه و تغییر رفتاری مردم بسیار حائز اهمیت و ارائه تدابیر لازم برای تغییر رفتاری مردم ضروری است . مشکل اصلی جامعه در سطح کلان مغفول و مظلوم بودن مقوله فرهنگ است که انشاء اله با تغییر رویکرد در حوزه فرهنگ بتوانیم به مقوله فرهنگ آنگونه که شایسته و بایسته کشور است بپردازیم.

حجت الاسلام ترابی در جمع بندی مطالب ضمن تقدیر و تشکر از کلیه اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان و همچنین مسئولین شورای فرهنگ استان افزود: شهرستان رباط کریم به همت و تلاش اعضا توانسته در سه سال پیاپی با توجه به فعالیت های بسیار خوب و موفقیت آمیز رتبه برتر استان را کسب نماید که جای تشکر و تقدیر ویژه از همه اعضا را داریم.

احد جاودانی مدیر کل و دبیر شورای فرهنگ عمومی استان در ادامه ضمن عرض سلام و خیر مقدم و تبریک روز فرهنگ عمومی، از حضور فعال اعضا و پیگیری و تلاش در اجرای مصوبات و انجام برنامه های فرهنگی و هنری متنوع و با نشاط در شهرستان و تدابیر امام جمعه و همراهی و مساعدت فرماندار  تقدیر و تشکر نمود.

مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در خصوص اصالت فرهنگ و نگاهی که در کشور به مقوله فرهنگ است افزود: فرهنگ عمومی همین رفتارهایی است که در جلسات، خیابان ها، مدارس، مساجد و... ظهور و بروز دارد و با  اشاره  به تاکید امام راحل و مقام معظم رهبری(مدظله العالی) در این حوزه  آن را مبین توجه جدی و ویژه  به فرهنگ دانست.

دبیر شورای فرهنگ عمومی استان یکی از کارکردهای شورای فرهنگ عمومی را که با توجه به ضرورت و نیاز فعلی جامعه است، انسجام اجتماعی و همبستگی اجتماعی خواند، مبحثی که امروزه دشمن در شبکه های مجازی و شبکه های خارجی بشدت آن را مورد حمله قرار داده است تا با تشدید اختلافات و تقرقه قومیت ها بتواند ضربه و آسیب خود را به جامعه وارد سازد .

امروزه در کشور ما و تمام کشورهای در حال توسعه آسیب شبکه های اجتماعی بیشتر از فایده آن است اما ما کشور بی هویتی نیستیم و با تکیه بر فرهنگ اسلامی و ملی می توانیم جامعه و افراد جامعه را در مقابل اینگونه تهاجمات بیگانه واکسینه نماییم. اسلام برترین دین هاست و برتر از آن دینی نیست، و این آموزه ها و فرهنگ اسلامی این قابلیت و  اثر گذاری را دارد و اگر با آموزه های ملی مان  ترکیب شد باعث همبستگی ملی شده و امنیت از آن متولد و پویایی و نشاط جامعه را در پی خواهد داشت .

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران در پایان با اشاره به وضعیت اقتصادی جامعه و اندک بودن اعتبارات فرهنگی بر تعامل و هم افزایی دستگاه های اجرایی و استفاده از تمامی امکانات و ظرفیت های شهرستان در انجام امور و فعالیت های فرهنگی هنری بدور از هرگونه موازی کاری که باعث نمود بیشتر فعالیت ها در سطح جامعه میشود، تاکید نمود.

ملکشاهی فرماندار و نایب رئیس جلسه در جمع بندی مطالب از پویایی و فعالیت شورای فرهنگ عمومی در شهرستان و کسب رتبه برتر در استان طی سه سال پیاپی  اشاره و افزود: در این قرارگاه فرهنگی اقدامات و فعالیت های موثری انجام شد که برگزاری منظم جلسات و حضور حداکثری اعضا، برنامه ریزی و سیاستگذاری برای فعالیت های و پاسداشت ایام الله و مراسم ملی و مذهبی، فعالیت و حضور فعال دستگاههای اجرایی و اصحاب رسانه و قلم در فضای مجازی، انجام کار علمی، پژوهشی و فرهنگی توسط دانشگاهها و آموزش و پرورش، فرهنگی نمودن امنیت و مسایل سیاسی، شیوه ارتباط موثر با ارباب رجوع و کاهش نارضایتی، برنامه ریزی در خصوص عملیاتی نمودن شعار نامگذاری سال، تولید و اشتغالزایی، جلوگیری از تعطیلی شرکت ها و کارخانجات و احیای مراکز تعطیل و نیمه تعطیل بخشی از آنهاست.

در پایان این جلسه با اهدای لوح تقدیر و هدیه فرهنگی از زحمات و تلاش های اعضای شورای فرهنگ عمومی شهرستان تجلیل و قدردانی به عمل امد.

پایان پیام/ 704