مهندسی فرهنگی و اجتماعی برای رفع مشکلات جامعه با توان بچه مسجدی ها

مهندسی فرهنگی و اجتماعی برای رفع مشکلات جامعه با توان بچه مسجدی ها

تاریخ انتشار : ۱۸ آبان ۱۴۰۰
ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه گامی برای رفع مشکلات جوانان است و بچه مسجدی ها با خلق حماسه خدمت به مردم در دوران کرونا نشان دادند که می توانند در جامعه اثرگذار باشند و اکنون هم با مهندسی فرهنگی می توانند کمک کار رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی باشند.

خبرگزاری شبستان- مازندران// مریم نظری؛ کانون های مساجد از جمله پایگاه های مهم فرهنگی و ارزشی در جامعه هستند که با ارائه برنامه های مختلف فرهنگی و هنری، نشست های اعتقادی و توجه به ارزش های دینی و اسلامی در برنامه ها تلاش دارند تا با ارائه راهکار مناسب برای رفع معضلات گام بردارند.

 

امروزه جوانان و نوجوانان ما آماج مشکلات و معضلات فراوان معیشتی و اقتصادی در جامعه قرارگرفته اند و توجه به این قشر و رفع معضلات آنان از خواسته های مهمی است که باید مورد توجه مسئولان باشد.

 

ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه گامی برای رفع مشکلات و معضلات جوانان است و بچه مسجدی ها با خلق حماسه خدمت به مردم در دوران کرونا نشان دادند که می توانند در جامعه اثرگذار باشند و اکنون هم با مهندسی فرهنگی می توانند کمک کار رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشند.

نسل جدید جامعه به لحاظ شرایط روحی و ویژگی و حساسیت های خاصی که دارند از نقش و جایگاه ویژه ای در آینده کشور برخور دارند و باید با نقشه راه مهم برای رفع مشکلات و معضلات جوانان که عمده این مشکلات در بخش اشتغال، کار، ازدواج و مسکن است، اقدام شود.

 

لزوم توجه به ارزش های دینی و اسلامی در برنامه های فرهنگی

«عقیل قلندری» با اشاره به اینکه مساجد از صدر اسلام تاکنون پایگاه هایی برای تجمع مردم و حل مشکلات اقشار مختلف بوده و هستند، اظهار کرد: کانون مساجد در دوران کرونا با بسیج بچه مسجدی ها برای کمک به نیازمندان در کنار توجه به آموزش ها و فرهنگ سازی های مختلف،  نشان دادند که در کنار برگزاری کلاس های فرهنگی و هنری و قرآن و علوم مختلف دینی در مساجد می توان کارهای اثرگذار دیگری هم انجام داد.

 

مدیر مسئول کانون شهدا مسجد امام جعفر صادق(ع) بهشهر به خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران گفت: بعد از پیروزی انقلاب اسلامی با توجه به اینکه مساجد نقش مهمی در این پیروزی داشتند، کارکردهای مختلف مساجد قوت گرفت و شاهد ثبت نام رزمندگان اسلام در مساجد برای حضور در جبهه های حق علیه باطل بودیم و سپس در کمک و پشتیبانی در جبهه ها مردم از این کانون برای کمک رسانی استفاده کردند و به مرور زمان کارکردهای مختلف بروز یافت و اکنون هم در دوران کرونا نشان دادیم که کانون مساجد می توانند در هر شرایطی پای کار انقلاب باشند و مردم را تنها نگذارند.

وی افزود: کارکردها و ظرفیت مساجد فراوان است و باید به این موضوع توجه داشت که بتوان از این ظرفیت در راستای به فعلیت رساندن ظرفیت های بالقوه جامعه استفاده کرد و اکنون که جامعه نیازمند ارتقای فرهنگ عمومی در بخش های مختلف و رسیدگی به مشکلات اجتماعی و فرهنگی است باید با قوت بیشتر در این بخش وارد و با حضور کارشناسان و مهندسی در این بخش تلاش کرد.

 

جامعه نیازمند مهندسی فرهنگ بین آداب و رسوم سنتی و مکتوب

حجت الاسلام «یوسفعلی باقری» در گفت وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان مازندران اظهار کرد: امروزه بسیاری از آداب و رسوم جامعه در گذر زمان و در قالب فضای مجازی دستخوش تحولات مختلف شده اند و مهمترین وظیفه ما در قبال نهادینه کردن آداب و رسوم جامعه، مهندسی فرهنگ است تا نسل جدید با شناخت دقیق برنامه ها در راستای نهادینه کردن ارزش ها تلاش کند.

 

امام جماعت کانون زینبیه نکا افزود: امروز بسیاری از مردم با حقوق شهروندی خود آشنا نیستند و رعایت نکردن بسیاری از امور در جامعه موجب شده است که فرهنگ عمومی دستخوش تحولات شود و به عنوان نمونه سگ گردانی یکی از معضلات جامعه کنونی است که به یک هنجار در بین برخی از خانواده ها تبدیل شده است و افراد به جای رعایت حقوق دیگران در این بخش به سگ گردانی مشغول هستند.

وی خاطر نشان کرد: آگاهی داشتن، مسئولیت پذیری و فعال بودن از مسائل مهمی است که می توان با استفاده از این شاخصه ها برای جامعه برنامه ریزی کرد تا با فرهنگ سازی مناسب، شهروندان با آگاهی از حوزه اختیار و حقوقشان، مسئولیت پذیر بوده و برای شکوفایی استعدادهای خود و جامعه تلاش کنند.

 

حجت الاسلام باقری یادآور شد: کانون مساجد مکان و پایگاهی مهم برای افزایش حس مسئولیت پذیری و افزایش فرهنگ عمومی جامعه است و در این راستا باید با استفاده از توان بچه مسجدی ها و عملکردهای مهم آنان در بخش های مختلف برای رفع مشکلات اجتماعی استفاده کرد.

 

به گزارش شبستان، ارتقاء سطح فرهنگ عمومی جامعه گامی برای رفع مشکلات و معضلات جوانان است و بچه مسجدی ها با خلق حماسه خدمت به مردم در دوران کرونا نشان دادند که می توانند در جامعه اثرگذار باشند و اکنون هم با مهندسی فرهنگی می توانند کمک کار رفع مشکلات اجتماعی و فرهنگی در جامعه باشند.

 

در کنار همه تلاش های دستگاه های متولی برای رفع مشکلات جوانان باید ارتقای فرهنگ عمومی که یکی از وظایف دستگاه های فرهنگی است با برنامه ریزی دقیق انجام شود و طی یک فرایند زمانی مشخص و تعریف پروژه های مختلف، برای ارتقاء فرهنگ عمومی و اجتماعی در جامعه تلاش شود که ارتقاء فرهنگ عمومی، گامی مهم برای رفع بسیاری از مشکلات خواهد بود.

پایان پیام/ 175