مساجدی که مروج سیره امام حسن عسکری(ع) هستند

مساجدی که مروج سیره امام حسن عسکری(ع) هستند

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰
مساجد همنام با امام حسن عسکری(ع) با تاسی به یازدهمین امام شیعیان(ع) جهان تلاش کرده‌اند، یار و یاور محرومان و مروج سیره آن حضرت(ع) در بین مسجدی‌ها باشند. کارآفرینی، توزیع بسته‌های معیشتی و تهیه مایحتاج ضروری محرومان بخشی از خدمات آنها است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، در سلسله گزارش‌های «همنامان نور» مساجدی که همنام حضرات معصومین (ع) و بزرگان دین هستند، معرفی می شوند، تا از این طریق دریابیم آن مساجد در پرتوی ارتباط با آن معصوم (ع) در طول سال چه فعالیت هایی را انجام می دهند و منشا چه برکاتی هستند. در این گزارش به مناسبت هشتم ربیع الثانی سالروز ولادت امام حسن عسکری(ع) به معرفی تعدادی از مساجدهمنام امام حسن عسکری(ع) در تهران پرداخته ایم که در ادامه می آید:

 

مسجد امام حسن عسکری(ع) بلوار فردوس

حجت الاسلام«مهدی نادعلی زاده»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و برنامه های مسجد امام حسن عسکری(ع) واقع در بلوار فردوس تهران به مناسبت سالروز ولادت یازدهمین امام شیعبان جهان اظهار کرد: به همت هیئت دانش آموزی مسجد امام حسن عسکری(ع) مراسم سخنرانی در سالروز ولادت آن حضرت با حضور حجت الاسلام گمار در این مسجد برگزار می شود.

 

امام جماعت مسجد امام حسن عسکری(ع) بلوار فردوس بیان کرد:یکی از برنامه های مسجد امام حسن عسکری(ع) حمایت از خانوادهای بی بضاعت است، درهمین راستا در طول سالها فعالیت سعی کردیم به خانواده های نیازمند تحت پوشش در محورهای مختلف کمک رسانی کنیم و این کمک رسانی پس از شیوع بیماری بیش از گذشته شد به طوری که در پیک اول بحران کرونا تلاش کردیم کارگران و  دستفروشان منطقه صادقیه را سر و سامان دهیم و در مراحل بعد از نیز حمایت از بیماران کرونایی، توزیع آبمیوه به آنها در بیمارستان ها مورد توجه قرار گرفت.

 

وی ایجاد اشتغال برای کسانی که در بحران کرونا شغلشان را از دست دادند، را رویکرد دیگر مسجد دانست و خاطر نشان کرد:  در همین راستا با اهدای ۱۰ چرخ خیاطی خانگی و ۲ چرخ خیاطی صنعتی به زنان سرپرست خانوار برای آنها فرصت اشتغال فراهم نمودیم و از این طریق هم بحث کمبود ماسک جبران شد و هم مشکل اشتغال.

 

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) شمیرانات

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) در سده ۵ و ۶ هجری قمری در شهرستان شمیرانات ساخته شد. این مسجد در شهرستان شمیرانات، بخش لواسانات، روستای لواسان بزرگ واقع شده است. این اثر در تاریخ ۱ مهر ۱۳۸۲ با شمارهٔ ثبت ۱۰۳۶۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

 

این مسجد به دستور حسن بن زید هنگام دعوت مردم لواسانات به اسلام و مذهب تشیع توسط فردی بنام یحیی ساخته شده که نبیره‌های بانی این بنا پس از قرن‌ها همچنان متولی آن هستند و نام مسجد به مرور زمان با تغییر مذهب مردم از زیدیه به اثنی عشریه از مسجد امام حسن بن زید به مسجد امام حسن عسکری(ع) تغییر پیدا کرده است. اعتقاد مردم بومی این روستا نسبت به ساخت مسجد توسط شخص حسن بن زید موجب شده در سالروز شهادت وی هزاران نفر از اقصی نقاط کشور به این منطقه می آیند.

 

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) پاسداران

مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) میدان هروی پاسداران در روز عید سعید قربان سال 95 به دستان حضرت آیت الله العظمی جوادی افتتاح شد. این مسجد در مساحتی بالغ بر 6700 متر مربع طراحی و افتتاح شد. فضای این مسجد شامل شبستان های مردانه و زنانه در سه طبقه مجزا همچنین فضاهای اداری فرهنگی و آموزشی و سالن های ترحیم، محل سکونت خادم مقیم، حیاط مرکزی، سرویس های بهداشتی ، نمازخانه و پارکینگ است.

 

در کلیه کتیبه ها و دیوارنوشته های گچ بری شده تلاش شده تا از رنگ های زرد طبیعی که دارای طول عمر بیشتری هستند، استفاده شود. با انتخاب این گزینه علاوه بر ماندگاری بیشتر مشکلات پوسته شدن و مرمت مجدد رنگ کتها به حداقل خواهد رسید. علاوه بر این طراحی منحصر به فرد نمای مسجد و عدم پیروی از سبک های مغربی و عربی از مشخصه های اصلی این مسجد است.

 

 مسجد جامع امام حسن عسکری(ع) خاوران

مسجد امام حسن عسکری(ع) در سال 1346 در خیابان خاوران، خیابان انورزاده بنا شده است، این مسجد در طول انقلاب منشا خیرات و برکات بسیاری برای انقلاب و اسلام بوده است و جزو مساجد شاخص در منطقه محسوب می شود و با وجود نیروهای بسیجی فعال و نمازگزاران متعدد در حال حاضر نیز منشا آثار و برکات بسیاری است. قبل از بحران کرونا و تعطیلی نماز جماعت، در سه نوبت نمازهای صبح، ظهر و شب باشکوه خاصی در مسجد برگزار می شد که نشان از استقبال گسترده مردم از برنامه‌های دینی و فرهنگی آن دارد.

 

یکی از بخش های مسجد خیریه است که قریب 200 خانوار نیازمند از این طریق این خیریه با این مسجد در ارتباط هستند و از محل صدقات، وجوهات و درآمد ناچیز سعی شده است که به خانواده های نیازمند کمک شود. از  رویکردهای این مسجد تعامل و همکاری با دیگر امامان جماعت ناحیه در راستای ترویج و فرهنگ مسجدداری است.

 

پس از بحران کرونا رویکرد کمک رسانی به نیازمندان بوده است، به طوری که در ابتدای شیوع این بیماری فعالین این مسجد اقدام به راه اندازی کارگاه تولید ماسک کردند و از همان ابتدای این بحران ضدعفونی، گندزدایی، توزیع مواد ضدعفونی مورد توجه قرار گرفت و با برپایی ایستگاه سلامت اقدام به توزیع مواد ضدعفونی و ماسک به خانواده های پیرامونی کردند و یا با قیمت مناسب به خانواده های نیازمند به فروش رساندند. از دیگر رویکردهای مسجد پس از بحران کرونا رسیدگی به وضعیت معیشتی خانواده های محروم است که در همین زمینه از ابتدای این بحران در سه مرحله بسته های معیشتی و همچنین پول نقد میان خانواده های نیازمند توزیع و نیز خرید مایحتاج ضروری برای برخی از خانواده هایی که بیمار کرونایی دارند، انجام شده است.

 

در سال ها فعالیت مسجد رویکرد دست اندرکاران آن رونق حضور نوجوانان و جوانان در این مکان عبادی و بهره گیری از ظرفیت جوانان در برنامه های مسجد بوده است، اما در شرایط کرونایی که به دستور ستاد ملی مبارزه با کرونا امکان تجمع در مسجد و نماز جماعت فراهم نبوده است، برنامه های مسجد به صورت مجازی برگزار می شد. قبل از شیوع این بیماری هر روز پس از نماز مغرب و عشاء در مسجد یک  صفحه قرآن قرائت می شد. اما اکنون صفحات قرائت قرآن کریم به صورت حضوری تلاوت می شود و با کمک نرم افزارهای قرائت و همراه با توضیح برخی از آیات در کانال ارتباطی مسجد قرار می گیرد.

 

یکی دیگر از برنامه های مسجد در روزهای کرونایی پاسخ به شبهات و سوالات از طریق کانال مسجد است. همچنین، با راه اندازی هیئت مجازی سعی شده که در مناسبت ها، مراسم سخنرانی و مداحی با حضور مداحان نوجوان مسجد تولید و در فضای مجازی منتشر شود. همچنین مسابقه مداحی با اجرای نوجوان یکی دیگر از برنامه های مسجد با بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی است تا از این طریق جذابیت در برنامه ها ایجاد شود.

 

 مسجد امام عسکری(ع) در آغاز سال تحصیلی با همکاری بسیج مسجد اقدام به اجرای طرح صالحان به منظور حمایت از دانش آموزان بی بضاعت کرد و از این طریق لوازم التحریر برای 50 دانش آموز تهیه کرد و در حال حاضر برنامه های تقویتی آموزشی برای آنها را با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار می شود.

 

 مسجد امام حسن عسکری(ع) در راستای بزرگداشت سیره و شخصیت یازدهمین پیشوای شیعیان جهان(ع) در طول سال دو برنامه خاص برگزار می کند، یک برنامه در سالروز ولادت و برنامه دیگر در سالروز شهادت آن حضرت(ع) است که در این ویژه برنامه از سخنرانان و مداحان مطرح برای سخنرانی و مدیحه سرایی دعوت می شود. علاوه بر آن، سفره اطعامی همه ساله در این مناسبت ها در مسجد برپا و همه امامان جماعت منطقه را نیز برای حضور در این مراسم دعوت می شوند.برگزاری مسابقات فرهنگی و کتابخوانی پیرامون معرفی شخصیت امام عسکری(ع) از دیگر برنامه هایی است که در این مسجد به مناسبت ولادت آن حضرت(ع) در مسجد اجرا می شود.

 

 

پایان پیام/ 40