کارآفرینی که برای شهدا نمادسازی می کند/روایت کارآفرین مسجدی از همراه همسرش برای تولید

کارآفرینی که برای شهدا نمادسازی می کند/روایت کارآفرین مسجدی از همراه همسرش برای تولید

تاریخ انتشار : ۲۳ آبان ۱۴۰۰
آقا «رضا» یک فعال مسجدی دهه شصتی است که با همراه همسر خود کار تولید کیف با چرم مصنوعی و طبیعی مزین به تمثال شهدا و حرمین شریف ائمه معصومین(ع) در شهرستان بابل آغاز کرده و آثار درخور توجهی را تاکنون عرضه داشتند.

خبرگزاری شبستان- مازندران؛ مسجد از صدر اسلام تاکنون یک پایگاه مهم اجتماعی در راستای انجام فعالیت‌ها و برنامه‌های متعدد بوده است و پیامبر (ص) به عنوان اولین بنیانگذار این مکان مقدس، عالی‌ترین تصمیم‌های اقتصادی، سیاسی، نظامی، اجتماعی و... خود را در محضر مومنان و با مشورت آنان در این مکان می‌گرفتند. بدین ترتیب «مسجد» صرفاً محلی برای ارتباط با خدا نیست و ارتباط با جامعه و امت نیز در این مکان انجام می‌شد و میان «مسجد» و «اجتماع» و امور مربوط به آن پیوندی همیشگی برقرار بود. به قولی حتی مسجد می‌تواند بستری برای کسب‌وکار حلال مردم باشد و یا اینکه بستر ساز کار و تولید باشد چرا که از مهم‌ترین دستورات اقتصادی اسلام، کسب روزی حلال است. و چه جایگاهی بهتر و برتر از مسجد که بستر ساز کار و تولید باشد.

 

کانون های فرهنگی هنری مساجد که از سال 72تاکنون در جوار مساجد درحال فعالیت هستند تا به فرموده مقام عظمای ولایت امام خامنه ای (مدظله العالی) مبنی برمقابله با تهاجم فرهنگی لبیک بگویند نیز سال های اخیر برای تحقق اقتصادمقاومتی و ایجاد فضای کسب و کار با هدف حمایت از تولید داخلی آستین همت را بالا زده اند.

 

نمونه هایی از کانون های فرهنگی هنری فعال در مساجد استان مازندران در عرصه کارآفرینی کم نیستند که از جمله می توان به کانون  فرهنگی هنری شهید «علی گرائیلی» روستای خرمکلا شهرستان قائم شهر، کانون فرهنگی و هنری امام زمان(عج) مسجد جامع شهرستان نکا و... اشاره کرد.

 

 

 مدیر مسئول کانون فرهنگی هنری امام موسی کاظم (ع) مسجد خاتم‌النبی(ص) شهرستان بابل نیز یکی از جوانان نسل سومی انقلاب اسلامی است که با ایده‌های نوین در زمینه مهندسی مکانیک اقدام به فعالیت‌های  دینی، فرهنگی، اقتصادی، علمی و پژوهشی کرده است و در عرصه‌های مختلف به عنوان کانون فرهنگی هنری مسجد پیشرو گام موثری در جهت اعتلای فرهنگ دینی برداشته است.


«رضا رمضانی» مدیرمسئول کانون فرهنگی هنری امام موسی کاظم (ع) مسجد خاتم‌النبی(ص) شهرستان بابل، در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری شبستان از ساری، با اشاره به اقدامات بارز این کانون بعد از شیوع کرونا، اظهار کرد: تولید ماسک و گان یکبار و چند بار مصرف برای کمک به مراکز درمانی از روزهای آغازین این بیماری در دستور کار کانون قرار گرفت.

 

وی افزود: تولید لوازم بهداشتی بدون همکاری با روحانیون بابل ممکن نبودط همچنین دوره‌های قرآنی با رعایت پروتکل های بهداشتی برگزار و با استقبال خوبی همراه بود

 

رمضانی با اشاره به اختراع منحصر به‌فرد خود در این کانون، یادآور شد: بنده ۳۵ سال دارم و دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مکانیک بوده و تاکنون موفق به ثبت دو اختراع در بخش (موتور و گیربکس) شدم، حضورم در کانون و احساس نزدیکی‌ام به شهدا موجب شد ایده تازه‌ای در فاز دیگری به ذهنم خطور کند

این فعال مسجدی از تولید کیف مزین به تصاویر شهدا و اماکن مقدس خبر داد و گفت: با توجه به اینکه همواره به‌دنبال شغل ثابتی بودم این ایده که با کمک همسرم تولیدی کیف راه اندازی کنیم را دنبال کردم و توانستم با اجاره کردن مکانی تولیدات متنوعی را به معرض فروش بگذارم.

 

وی ادامه داد: در حال حاضر همسرم در خانه و خودم در مغازه در حال تولید و فروش کیف و کوله مزین به تصاویر سردار شهید حاج قاسم سلیمانی،عکس مسجد جمکران یا حرم مقدس امام رضا(ع) در مشهد و ... با قیمت مناسب هستیم، استقبال برای خرید خوب است ولی کافی نیست.

رمضانی تاکید میکند: همانطور که میدانید بازار کشور پر شده از محصولاتی با برندهای خارجی! اینکه از ظرفیت داخلی و اسطوره‌های خودمان رونمایی کنیم کار سختی نیست، مهم همان بحث حمایت است، تسهیلات خوبی در این زمینه ارائه نمی‌شود، بنده به‌عنوان کسی که کار فرهنگی می کند و شهدا را می شناسد به این فکر می کنم که در کنار این تصاویر تولیدات را به یک خط از وصیت‌نامه مزین کنم ولی امکاناتی ندارم.

 

مدیر مسئول کانون امام موسی کاظم (ع) بابل، عنوان کرد: همانطور که میدانید تولید کیف با چرم طبیعی گران تمام می شود از این رو برای مشتری‌های خاص سفارش تولید دریافت می‌کنیم، در حال حاضر یک محیط کار ۱۳ متری اجاره‌ای و به‌علاوه انبار خانه را داریم که کافی نیست، امید آنکه مسئولان فرهنگی دستمان را بگیرند تا در این حوزه شاهد پیشرفت باشیم.

 

وی در پایان می‌گوید: امیدوارم شرایط مهیا شود که بتوانیم فضای بزرگ‌تر، تعداد چرخ‌های بیشتر و تعداد جوانانی مثل من که بتوانند در بحث اشتغال با ما همکاری کنند، داشته باشیم.

 

پایان پیام/ 286