کتابخانه‌ها را به خانه‌ها ببریم/تولید محتوای فهما در حوزه کتابخوانی شایسته تقدیر است

کتابخانه‌ها را به خانه‌ها ببریم/تولید محتوای فهما در حوزه کتابخوانی شایسته تقدیر است

تاریخ انتشار : ۲۵ آبان ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام دانشی گفت: ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد در حوزه تولید محتوا در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فعالیت‌های چشمگیر و قابل تقدیری داشته است اما باید علاوه بر کتابخانه‌های فیزیکی، کتاب و کتابخانه را در بستر فضای مجازی به خانه‌ها ببریم.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد،حجت الاسلام «عباس دانشی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با بیان اینکه مردم باید در شهرها و روستاهای مختلف با کتاب صلح کنند، اظهار کرد: در این راستا باید کتاب های خوب را به مردم و به طور خاص به بچه ها، کودکان، نوجوانان و جوانان معرفی کنیم.

 

 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی افزود: فرهنگ غنی کتاب در ایران از تمدن کهن این سرزمین است و کتابخانه و کتابداری در طول تاریخ خود همواره با فراز و نشیب‌هایی مواجه بوده و این مکان فرهنگی همواره از جایگاه اجتماعی بالایی برخوردار بوده است.
 
 
حجت الاسلام دانشی ادامه داد: کتابخانه ها در رشد و تعالی فرهنگ و هنر مردم در هر شهر تاثیر بسزایی دارد زیرا در حال حاضر کتابخانه ها به باشگاه های فعال اجتماعی و فرهنگی تبدیل شده اند.
 
 
این مقام مسئول وجود فضاهای فرهنگی را موجب حفظ هویت ملی و مذهبی جامعه دانست و افزود: کتابخانه‌ها مکان مناسبی برای ایجاد سرمایه‌های اجتماعی و فرهنگی هستند و باید تلاش شود تا بستر مناسب جهت استفاده مطلوب جوانان و نوجوانان از امکانات و مکان‌های فرهنگی به ویژه کتابخانه‌ها مهیا شود.
 
 
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی گفت: متاسفانه به دلیل شیوع بیماری کرونا برپایی نمایشگاه حضوری و فیزیکی کتاب وجود ندارد ولی  با توجه به طرحی که ارائه شده امیدواریم بتوانیم نمایشگاه کتاب مجازی را برگزار کنیم.
 
 
وی اظهار کرد: ستاد کانون های فرهنگی و هنری مساجد در حوزه تولید محتوا در راستای ترویج فرهنگ مطالعه و کتابخوانی فعالیت های خوب و چشمگیری داشته اند ولی با این حال لازم است از کتابخانه های فیزیکی بیرون آمده و کتابخانه ها را به خانه ها ببریم که راه و روش آن همان تولید محتوا یعنی معرفی کتاب و بردن کتابخانه در داخل خانه ها است.
 
 
حجت الاسلام دانشی در ادامه به اهمیت دیدار و سرکشی از کتابخانه های کانون های فرهنگی هنری مساجد استان اشاره کرد و افزود: در هفته کتاب و کتابخوانی ضمن دیدار از کتابخانه های مساجد تعدادی جلد کتاب به این کتابخانه ها اهدا خواهد شد.
 
 
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان مرکزی همچنین ضمن اشاره به طرح کتابخوانی «شنبه های کتاب» گفت: این طرح ابتدا با عنوان « تنفس اوراق» از کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین(ع) دلیجان برخاست و سال 1397 تحت عنوان شنبه های با کتاب با پیگیری ستاد کانون های مساجد کشور در اکثر مساجد استانهای مختلف در حال اجرا است؛ در این طرح هر هفته شنبه شبها در مسجد تعدادی جلد کتاب بین نمازگزاران توزیع و مطالعه می شود.
 
 
وی گفت: خوشبختانه در این طرح اتفاقات مناسبی می افتد زیرا در آنجا هم انتخاب کتاب و هم معرفی کتاب های خوب را داریم و همه این مراحل باعث انس بیشتر مردم با کتاب خواهد شد که امیدواریم شنبه های کتاب روزی به لحظه لحظه کتاب تبدیل شود.
 
 
حجت الاسلام دانشی در ادامه از برگزاری چالش بزرگ با عنوان «فخر با کتاب» در تفرش خبر داد و گفت: این چالش به همت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی شهرستان تفرش و همکاری باشگاه کتابخوانی طایر اندیشه در تفرش برگزار می‌شود؛ در این چالش که در سه بخش کودک و نوجوان، بزرگسالان و بخش ویژه مسوولان شهرستان برگزار می‌شود علاقه مندان با تهیه ویدئو ۱ دقیقه ای و معرفی آخرین کتاب خوانده شده شرکت می‌کنند.
 

پایان پیام/ 40