کانونی مسجدی که با کتابخوانی به جنگ تهاجم فرهنگی در مناطق مرزی رفته است

کانونی مسجدی که با کتابخوانی به جنگ تهاجم فرهنگی در مناطق مرزی رفته است

تاریخ انتشار : ۲۹ آبان ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری «توحید» در استان سیستان و بلوچستان با برگزاری برنامه‌های متنوع کتابخوانی، قصه‌گویی، نقد کتاب و اهدای کتاب به دانش‌آموزان کوشیده گامی در جهت ترویج کتابخوانی در روستای سیاه‌خاک که از مناطق مرزی کشور است، بردارد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری «توحید» در جوار مسجد محمدرسول الله(ص) روستای سیاه سنگ در دهستان لادیز  شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان از کانون های فرهنگی هنری فعال این استان است که از سال 1382 با مجوز رسمی ستاد فهمای این استان فعالیت خود را آغاز کرده است و در محورهای فرهنگی،هنری، مذهبی و کتابخونی و کمک های مومنانه فعالیت های گسترده ای انجام می دهد.

 

«عبدالوهاب ایمان‌فر» در گفت و گو با خبرنگار خبرگزاری شبستان با اشاره به رویکردها و فعالیت های کانون توحید مسجد محمدرسول الله(ص)، اظهار کرد: کانون توحید جزء اولین کانون های فرهنگی هنری استان سیستان و بلوچستان محسوب می شود که در یکی از شهرهای مرزی کشور واقع است و با توجه به تهاجمات فرهنگی دشمن که به عنوان تهدیدی برای جوانان است، سعی کردیم به همت کانون با برنامه های مختلف فرهنگی و اجتماعی و مهارت زندگی مشکلات اعتیاد و آسیب های اجتماعی را در این منطقه کاهش دهیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری توحید مسجد محمد رسول الله(ص) بیان کرد:برپایی نشست ها و نمایشگاه های مختلف به منظور آموزش پیرامون سبک زندگی اب حضور کارشناسان متخصص در این حوزه، برپایی دوره های اعتقادي و احکام، اخلاقی، برنامه های بصیرتی، برگزاری دوره های آموزش قرآن کریم بخش دیگری از برنامه های این کانون است.

 

وی با اشاره به رویکردها و برنامه های این کانون در بحث کمک رسانی به محرومان نیز اشاره کرد و گفت: یکی از برنامه های فعالان این کانون با مشارکت خیرین حمایت از اقشار بی بضاعت است به طوری که تلاش کردیم علاوه بر محرومان این منطقه به افراد بی بضاعت خارج از این روستا نیز کمک رسانی داشته باشیم و در اوج بحران کرونا بسته های بهداشتی و معیشتی میان آنها توزیع کنیم.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری توحید مسجد محمدرسول الله(ص) شهرستان میرجاوه استان سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه این کانون با سه هزار دانش آموز این روستا و روستاهای مجاور در ارتباط است، خاطر نشان کرد: یکی از برنامه های ما برای دانش آموزان اجرای برنامه های فرهنگی، مسابقات کتابخوانی، برپایی نمایشگاه های کتاب در هفته کتاب و کتابخوانی، اجرای طرح «شنبه های با کتاب» و دیگر طرح های مطالعاتی و حمایت های تحصیلی از آنها است.

 

وی نقد کتاب، قصه گویی، معرفی کتاب های متناسب با هر گروه سنی، تهیه کلیب ها و فیلم هایی در راستای ترویج کتاب، بهره گیری از ظرفیت فضای مجازی در بحران کرونا برای گسترش فرهنگ مطالعه، اهدای کتاب را بخش دیگری از رویکردها و برنامه های این کانون در ترویج کتابخوانی دانست و گفت: کتابخانه کانون دارای پنج هزار کتاب است که سعی شده در کتابخانه کانون به اقشار مختلف خدمات و امانت کتاب داشته باشیم.

 

ایمان فر ترویج بازی های محلی و بومی در روستا را یکی دیگر از برنامه های این کانون برشمرد و تصریح کرد: برگزاری جشنواره های ورزشی در رشته های طناب بازی، طناب کشی به منظور احیای ورزشی های بومی بخش دیگری از برنامه های مورد توجه است.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری توحید مسجد محمد رسول الله(ص) استان سیستان و بلوچستان از حمایت تحصیلی و معیشتی از دانش آموزان نیازمند نیز خبر داد و ابراز کرد: در ابتدای شروع سال تحصیلی 171 خانوار را که در روستای سیاه خاک زندگی می کنند، در مورد حمایت و کمک قرار دادیم تا بتوانند سال تحصیلی را آغاز کنند.

 

وی همچنین به برنامه های این کانون در رونق صنایع دستی استان نیز اشاره کرد و افزود: با راه اندازی کارگاه هایی برای بانوان تلاش کردیم با همکاری موسسات خیریه زمینه اشتغال آفرینی آنها را فراهم کنیم که خوشبختانه به صورت مستقیم برای  25 نفر و غیرمستقیم برای 40 نفر توانستیم اشتغال زایی  کنیم و در طول سال نیز نمایشگاه های مختلف صنایع دستی در استان برگزار می شود.

 

مدیرکانون فرهنگی هنری توحید مسجد محمدرسول الله(ص) استان سیستان و بلوچستان خاطرنشان کرد: برگزاری دوره های مشاوره، مهارتی، فعالیت های اجتماعی، توانمندسازی، مقابله با آسیب های اجتماعی، آموزش خیاطی، نقاشی و کارآفرینی بخش دیگری از فعالیت های این کانون است.

 

پایان پیام/ 40