جشنواره کتاب فهما منجر به رونق کتابخواني در مساجد شد/از طرح‌هاي کتابخواني مساجد حمايت مي‌کنيم

جشنواره کتاب فهما منجر به رونق کتابخوانی در مساجد شد/از طرح‌های کتابخوانی مساجد حمایت می‌کنیم

تاریخ انتشار : ۳۰ آبان ۱۴۰۰
احمدوند ضمن تقدير از برگزاري جشنواره کتاب بچه‌هاي مسجد(فهما)، اظهار کرد: اين جشنواره منجر به رونق کتابخواني در مساجد شد؛ معاونت فرهنگي از اين طرح‌ها و اساسا طرح‌هاي کتابخواني در مساجد حمايت مي‌کند.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، آیین اختتامیه جشنواره کتاب بچه های مسجد(فهما) امروز یکشنبه 30 آبان‌ماه با حضور «یاسر احمدوند» معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، حجت‌الاسلام و المسلمین «سیدمحمدحسن ابوترابی» امام جمعه موقت تهران، حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «قادر آشنا» مدیر کل هنرهای نمایشی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، «علی رمضانی» مدیرعامل موسسه خانه کتاب و ادبیات ایران، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما، «اسماعیل آذر» رئیس هیات داوران جشنواره، در محل مسجد امام حسین(ع) تهران برگزار شد.

«یاسر احمدوند» در این آیین طی سخنانی با اشاره به مضمون حدیثی از امام صادق(ع) که فرمود: «زمانی آشفتگی و پریشانی بر مردم عارض خواهد شد که در آن فقط با کتاب انس می‌گیرند» اظهار کرد: این سخن حکایت از آن دارد که می‌شود با کتاب انس گرفت حتی وقتی در جامعه آشفتگی باشد. در متون ما به جز کتاب، نماز، قرآن و ذکر را به عنوان آرامش خیال ذکر کردند. 

معاون فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: این پیوند میان کتاب و مسجد است. مسجد محل آرامش روح و اطمینان خاطر است و کتاب نیز چنین ویژگی را دارد؛ جشنواره کتاب بچه‌های مسجد منجر به رونق کتابخوانی شده و از سوی دیگر در مساجد شکوفا شده است و امیدواریم اثرش را در جامعه متدینین و مذهبی بگذارد، ما احتیاج داریم که بیشتر کتاب بخوانیم، به طور متوسط در خانه هر ایرانی 24 جلد کتاب وجود دارد، در حالی که این رقم در آماری 10 برابر را دارد.

وی در بخش دیگری از مباحث خود با بیان اینکه حدود 20 میلیون نفر جمعیت باسواد در کشور ما اصلا مطالعه نمی‌کنند، تصریح کرد: این آمار ترسناکی است، وظیفه ما ترویج مطالعه در کشور است. یکی از پایگاه‌های ترویج مساجد و کتابخانه‌های مساجد هستند که لازمه تحقق این هدف آن است که بیش از هرچیزی کتاب خواندن و پیشگام بودن در ترویج کتابخوانی از سوی امام جماعت و هیات امنای مسجد است. 

احمدوند گفت: ما مفتخریم که پیرو دینی هستیم که در اولین رویارویی با کفر در جریان جنگ «بدر» که مسلمین با کمبود امکانات مواجه بودند، پیامبر(ص) پس از پیروزی مسلمانان، شرط آزادی اسرای کفر را آموزش سواد به 10 نفر از مسلمانان قرار داد؛ لذا شایسته است که پیروان آن حضرت داناترین وکوشاترین افراد در ترویج کتاب و کتابخوانی باشند. 

وی ادامه داد: ما در معاونت فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حاضر هستیم هرکاری که از دستمان بربیاید انجام داده و حمایت کنیم، در تدارک برنامه هستیم و اگر هر هفته هم برنامه‌ای در حوزه مسجد باشد می آییم و  منتی هم نیست، امیدوارم که بزرگترها همت کنند و ما نیز همراه خواهیم بود.