اجرای طرح مطالعاتی «اربعین» با همکاری کانون‌های مساجد/ ارائه افق جامع به برنامه‌ریزان اربعین

اجرای طرح مطالعاتی «اربعین» با همکاری کانون‌های مساجد/ ارائه افق جامع به برنامه‌ریزان اربعین

تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام هاجری با اعلام اجرای طرح میدانی پیمایشی «اربعین حسینی» با همکاری ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور، گفت: هدف این طرح ارائه افق جامع درباره پیاده‌روی اربعین به برنامه‌ریزان است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور از سال گذشته حضوری فعال و اثرگذار در حوزه اربعین حسینی و پیاده روی عظیم آن داشته است که برپایی «مواکب الاتحاد» و ارائه خدمات فرهنگی و رفاهی به زائران اربعین در این مواکب، ازجمله آنها است.

یکی از اقدامات این ستاد در اربعین 98 اجرای طرحی مطالعاتی پیمایشی با همکاری حوزه علمیه قم بوده است که در راستای بررسی اهداف و ابعاد آن با حجت الاسلام «عبدالرسول هاجری»، دبیر انجمن های علمی حوزه علمیه گفت وگو کرده ایم و در ادامه مشروح آن تقدیم حضورتان می شود:

 

طرح میدانی پیمایشی «اربعین حسینی» با چه اهداف و بر اساس چه نیازسنجی هایی اجرا شده است؟

 

با توجه به آنکه پیاده روی عظیم و چندمیلیون نفری اربعین از آئین های فراملی و فرامذهبی است و طی آن ملت های مختلف از ادیان مختلف در یک مقطع زمانی در یک نقطه زمین حضور یافته و تعامل و گفتمان فرهنگی دارند، لذا ضرورت دارد این پدیده به عنوان یک موضوع علمی قابل توجه اندیشمندان و به ویژه جامعه شناسان و محققان علوم اجتماعی قرار بگیرد.

 

از این رو، دبیرخانه انجمن های علمی حوزه علمیه قم با همکاری ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در پیاده روی اربعین امسال که در روزهای گذشته به پایان رسید، طرح میدانی پیمایشی اربعین حسینی را اجرا کرد.

 

طرح میدانی پیمایشی اربعین حسینی در چه محورهایی انجام شده است؟

 

طی این طرح و در ایام پیاده روی اربعین که با حضور پیروان ادیان و مذاهب و نیز افرادی از اقوام مختلف انجام شد، اندیشمندان حوزه های مختلف این پدیده را مورد بررسی و تحلیل قرار دادند.

بدین ترتیب که این پدیده منحصربفرد با حضور علمی استادان و محققان حوزوی حاضر در پیاده روی و مسلط بر دانش های مختلف پدیدارشناسی و مقرر شد عده ای از استادان پیشنهادات شان را در این باره ارائه کنند.

 

طی این طرح استادان در چه رشته هایی و از چه ابواب علمی ای پیاده روی اربعین را مورد بررسی قرار دادند؟

 

در موسم پیاده روی اربعین از استادان در رشته های جامعه شناسی، اقتصاد، علوم سیاسی و حتی کلام درخواست شد مشاهدات و نقطه نظرات شان را درباره ابعاد مختلف این پدیده اعلام کنند.

امید است نگاه تخصصی در حوزه های مختلف بتواند افق جامع و همه سو نگر را درباره اربعین و پیاده روی آن ترسیم کند و در اختیار برنامه ریزان و تصمیم سازان این عرصه قرار دهد.

 

طرح میدانی پیمایشی اربعین حسینی با حضور چند نفر و به چه کیفیتی اجرا شد؟

 

چون گام نخست و پایلوت این طرح در ایام اربعین امسال انجام شد، حدود هفت نفر از استادان در آن شرکت کردند بدین ترتیب که همپای زائران از مرزهای زمینی حرکت کرده و در همه مسیر مشاهدات شان را ثبت و ضبط کردند.

این مشاهدات و نتایج این تحقیق میدانی همراه با تحلیل و راهکارهای رفع آسیب ها و نقاط ضعف و تقویت نقاط قوت ارائه می شود.

 

ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در اجرای این طرح چه همکاری ها و حمایت هایی دارد؟

 

ستاد هماهنگی کانون های مساجد به عنوان یکی از نهادهای فعال اربعین در حوزه های خدمت رسانی و فرهنگی، هم از اجرای این طرح مطالعاتی میدانی حمایت کرده و از نتایج آن نیز به منظور ارتقای برنامه ریزی ها و فعالیت های مرتبط با اربعین استفاده می کند.

 

پایان پیام/ 9