مسجد «مصطفی پاشا» ، هنر فراموش شده معمار «سنان» در «ادرنه» ترکیه

مسجد «مصطفی پاشا» ، هنر فراموش شده معمار «سنان» در «ادرنه» ترکیه

تاریخ انتشار : ۳۰ مهر ۱۳۹۸
مسجد «مصطفی پاشا دفتردار» یک بنای فراموش شده، ساخته دست و هنر معمار مشهور دوره عثمانی است که سبک معماری این استاد بزرگ را با همه زیبایی های آن نشان می دهد.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد: معمار «سنان» ،مشهورترین معمار دوره امپراطوری عثمانی ،سال های زیادی را در «ادرنه» ترکیه برای کار بر روی شاهکارش یعنی مسجد «سلیمیه» سپری کرد.

 

اما غیر از ساخت این مسجد که شاهکار «سنان» محسوب می شود او در این دوره ساختمان های دیگری هم در ادرنه بنا کرد که بسیاری از آنها هنوز هم سرپا هستند اما برای گردشگرانی که فقط برای بازدید از مسجد سلیمیه می آیند،ناشناخته هستند.

 

مسجد «مصطفی پاشا دفتردار» یکی از این بناهاست،یک بنای فراموش شده ،ساخته دست و هنر سنان که سبک معماری این استاد بزرگ را با همه زیبایی های آن نشان می دهد.

 

این مسجد در سال 1576 میلادی ساخته شد و نام آن نشان می دهد که به دستور وزیر دارایی عثمانی که مصطفی پاشا نام داشت،ساخته شده است.

 

ساختمان مسجد «مصطفی پاشا» از آجر و سنگهای بریده ساخته شده است. دو ردیف آجر و یک ردیف سنگ وجود دارد که به طور متناوب در ضلع شرقی ، غربی و جنوبی استفاده شده اند.

 

 ضلع شمالی و تنها مناره مسجد و همچنین بالکن این مسجد با برش های معمولی ساخته شده اند.

 

تالار اصلی نمازخانه دارای یک ایوان  پوشیده شده با سه گنبد كوچك است که  از ورقه های سرب ساخته شده اند و از همان ماده هم برای پوشاندن گنبد مرکزی ساختمان و سقف برجسته مناره استفاده شده است.

 

گنبد اصلی مسجد در زلزله 1752 تخریب شد. در سال 1870 ، کارهای تعمیر توسط « Hacı Ruşen Efendi »انجام شد و به جای آن یک سقف چوبی ساده کار گذاشته شد.

 

اما در جریان تعمیرات انجام شده  از سوی اداره کل بنیادها در سالهای 1953 و 1962 ، مطابق با طرح اصلی ، گنبد ، پورتال ها و پنجره ها نوسازی شدند.

 

فضای داخلی مسجد توسط سه ردیف پنجره روشن شده است. 9 پنجره در سه ردیف برای روشنایی مسجد کار گذاشته شده اند. پنجره های ردیف پایین مستطیل شکل هستند و دو ردیف فوقانی دارای پنجره هایی با قوس های برجسته هستند.

 

در داخل مسجد، یک سالن نمازخانه ی ساده قرار دارد که دارای دیوارهای بدون پوشش است ، بنابراین لایه های آجر و سنگ به وضوح قابل مشاهده است .

پایان پیام/ 7