معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهمای کشور از مسجد آقا میرزا احمد(رض) زنجان بازدید کرد

معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهمای کشور از مسجد آقا میرزا احمد(رض) زنجان بازدید کرد

تاریخ انتشار : ۴ آذر ۱۴۰۰
معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهمای کشور در جریان سفر به استان زنجان با همراهی تولیت و رئیس هیات امنای مسجد آقا میرزااحمد زنجان از بخش های مختلف این مسجد بازدید و در جریان تاریخچه این مسجد قرار گرفت.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور امروز در بازدید از مسجد آقامیرزااحمد زنجان اظهار کرد: با مطالعه تاریخچه مساجد می توان به کارکردهای آن مسجد پی برد.

 

مرتضی طاهریان با اشاره به اینکه از صدر اسلام تاکنون مساجد تنها محل عبادت نبوده بلکه مرکزی برای تحصیل علم بوده است، گفت: و از قدیم نیز از سوی بزدگان دین تاکید شده که مسحد سبقه مردمی خود را حفظ کند.

وی با اشاره به اینکه خدماتی که در این مسجد ارائه می شود با خدمات مراکز فرهنگی برابری می کند و برکت مسجد به همین است، گفت: اگر امور محلات به مساجد سپرده شود به خوبی تدبیر می کنند چر ا که متولیان مسجد این کارها را یک تکلیف شرعی می دانند.

 

به گفته معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، اگر تمام هدف ما اعتلای مسجد باشد در اینصورت کانون توانمندی، مرکز نیکوکاری و خیریه پررونق و اثر گذار خواهیم داشت.

 

رئیس هیات امنای مسجد آقا میرزااحمد(رض)، نیز با اشاره به تاریخچه و قدمت این مسجد، از فعالیت کتابخانه مسجد با 6 هزار جلد کتاب  اشاره کرد و گفت: وجود سالن ورزشی در این مسجد به جذب جوانان کمک می کند.

دکتر محمدباقرآیت اللهی به صندوق خیریه این مسجد اشاره کرد و گفت: کمک های جمع آوری شده در این صندوق برای مساعدت به محرومین استفاده می شود و هرسه ماه توزیع ارزاق به خانواده های تحت حمایت مسجد انجام می شود.

 

وی به توزیع این اقلام در مناسبت های مختلف سال اشاره کرد و یادآور شد: در مهرماه هر سال از محل کمک های مردمی در بین دانش آموزان نیازمند لوازم التحریر توزیع می شود.

به گفته آیت اللهی ، از طریق صندوق قرض الحسنه مسجد نزدیک به سه میلیارد تومان سالانه به صورت قرض الحسنه با ضمانت یکی از نمازگزاران اعطا می شود و سال گذشته تسهیلاتی با 6 ماه تنفس به افراد محروم و آسیب دیدگان از کرونا اعطا شد.

 

رئیس هیات امنای مسجد آقامیرزااحمد زنجان از برگزاری چندین دوره مسابقه کتابخانی استانی و ملی از آثار شهید مطهری خبر داد و گفت: در سنوات اخیر مسابقات کتابخوانی به صورت مجازی برگزار شد. همچنین سمینارهای یکروزه تخصصی با حضور اساتید مجرب کشوری در موضوعات آسیب های اجتماعی در این مسجد برگزار می شود.

معرفی مسجد آقامیرزااحمد ؛

مسجدآقا میرزااحمد در قسمت خیابان سعدی جنوبی توحید(پایین امامزاده سید ابراهیم(ع)) مرکزیت شغلی داشتند در سال 1338 قمری مطابق با 1297 شمسی ساخته شده است.

 

این مسجد در صدر جهان از سمت شمال به خیابان توحید، از جنوب به خانه های مسکونی محله صدر جهان، از غرب به سرای گیلک و از شرق به کوچه شهید خوشنام محدود می گردد.

 

مسجد آقامیرزااحمد دارای دو حیاط بزرگ و کوچک می باشد و تعداد پنج باب مغازه در وقفیت این مسجد است؛ منزل مخروبه ای را هم که خریداری و وقف به مسجد شده بود به حیاط مسجد ضمیمه شده است.

کتابخانه ای در حیاط بزرگ مسجد به سال 1375 شمسی ساخته شده که کتاب های موجود در آن را اهل محل و طلاب مورد استفاده قرار می دهند.

 

اولین کسی که در این مسجد نماز گزارده فردی به نام آقای شیخ برات بوده است، پس از ایشان حاج میرزااحمد آیت اللهی امامت جماعت و رسیدگی آن را عهده دار می گردند که به سبب خدمات عالیه ایشان در این مسجد، نام مسجد آقامیرزااحمد خوانده شده است.

 

 مرحوم آیت الله آقامیرزااحمد آیت اللهی زنجانی(رض)

ایشان از علماء و مشاهیر و فقهای صاحب نام زنجان است که در سال1257 شمسی در محله قریه دواسب زنجان دیده به جهان گشود، آیت الله آقا میرزا احمد در سن 23سالگی برای تکمیل تحصیلات فقه به نجف اشرف مشرف می شوند و در دروس مرحوم آقاسیدکاظم طباطبایی یزدی ومرحوم آخوندملاکاظم خراسانی حاضر شده و سپس از نجف و کربلا به زنجان بازمی گردند و در حوزه درسی مشغول به تدریس می شوند.

 

از تالیفات ایشان می توان به کتاب عنایه الحق در اصول فقه، کشف الحجاب در کلام و فلسفه اتحاد، مسلک الحق در اصول دین، رساله عملیه و ... اشاره کرد.معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهمای کشور در جریان سفر به استان زنجان با همراهی تولیت و رئیس هیات امنای مسجد آقامیرزااحمد زنجان از بخش های مختلف این مسجد بازدید و در جریان تاریخچه این مسجد قرار گرفت.

پایان پیام/ 693