از تاسیس مسجد برای مقابله با تهدید هندوها تا نقش‌آفرینی مساجد در گسترش فعالیت‌های تجاری اروپا

از تاسیس مسجد برای مقابله با تهدید هندوها تا نقش‌آفرینی مساجد در گسترش فعالیت‌های تجاری اروپا

تاریخ انتشار : ۵ آذر ۱۴۰۰
تاسیس شورای ملی ائمه فرانسه توسط سه اتحادیه اسلامی و رئیس مسجد بزرگ پاریس، تاسیس مسجد برای مقابله با تهدید هندوها در «گوروگرام» هند و نقش مساجد در ایجاد مشاغل و گسترش فعالیت‌های تجاری در اروپا ازجمله اخبار مساجد جهان در هفته‌ای که گذشت، است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آنچه در ادامه می آید مروری است بر اخبار مساجد جهان در هفته ای که گذشت:

 

تفرقه میان مسیحیت و اسلام با پروژه مسجد هراسی در فرانسه

 

 

 

مساجد فرانسه در میانه خرابکاری ها و اقدامات ناشی از نفرت اسلام هراسانه رادیکال ها که روز به روز تعداد آنها بیشتر می شود، هدف قرار گرفته اند.

بر اساس گزارش های دریافت شده، فرانسه در این روزها شاهد افزایش نگران کننده اقدامات اسلام هراسانه علیه مساجد در سراسر این کشور است.

خبرگزاری فرانسوی « EST Republican » گزارش داد که دو مسجد در بزانسون در طول در طول دو شابه روز در هفته گذشته هدف حمله قرار گرفته اند.

مهاجمان از رنگ قرمز برای کشیدن صلیب های بر روی دیوارهای مساجد استفاده کردند.

این خبرگزاری گفته است که خرابکاران ناشناس برخی خودروهای پارک شده در نزدیکی مساجد را نیز هدف قرار دادند.

طاهر بلحاجی، سخنگوی مسجد سنت کلود، این اقدامات اسلام هراسانه را محکوم کرد و گفت که این اقدامات باعث نگرانی جامعه مسلمانان می شود.

وی افزود: ما در حال حاضر از طریق برخی رسانه ها و برخی سیاستمداران که درباره دین ما بحث می کنند، هر چیزی درباره اسلام می شنویم و شاهد هستیم که  آنها ترس را در جامعه مسلمانان تزریق می کنند.

چندین مسجد در هفته ها و ماه های اخیر شاهد اقدامات اسلام هراسانه مشابه بوده اند.

سال ها از ظهور پدیده اسلام هراسی در جهان به ویژه در کشورهای اروپایی و آمریکایی می گذرد و ایجاد ترس از اسلام و مسلمانان به ویژه بعد از حملات 11 سپتامبر به واسطه سیاست هایی که غربی ها در پیش گرفتند به شدت افزایش پیدا کرد.

 اما در سال های گذشته به ویژه در یک سال اخیر کشورهای آمریکایی و اروپایی عزم خود را جزم کرده اند که تا آنجا که می توانند بر طبل مسجد هراسی بکوبند و به این ترتیب مسجد هراسی هم در کنار اسلام هراسی تبدیل به حربه ای برای آزار و اذیت مسلمانان و راهی برای از بین بردن هویت اسلامی در غرب شده است.

 اکنون کار به جایی رسیده که دیگر نه تنها مسلمانان بلکه مساجد که مکان های مقدسی برای مسلمانان به شمار می آیند نیز به راحتی مورد هتک حرمت قرار می گیرند، به آتش کشیده می شوند،تخریب می شوند،تعطیل می شوند و خلاصه از هر طریق ممکن مورد حمله واقع می شوند به گونه ای که مسجدهراسی و اسلام هراسی تبدیل به امری عادی و بدیهی در کشورهایی شده است که داعیه دار دموکراسی و آزادی در جهان هستند.

فرانسه که در چند وقت اخیربه بهانه مقابله با تروریسم اسلام هراسی را به شدت گسترش داده حالا اعلام کرده است که سرکوب همه مراکز رادیکال را آغاز می کند و این بهانه ای برای بازجویی از مساجد و سرکوب آنها در این کشور شده است.

دولت فرانسه در اقدامی عجیب حداقل 76 مسجد را با ادعای اینکه آنها تهدید کننده امنیت و ارزش های فرانسه هستند مورد تحقیق قرار داد و آنها را به تعطیلی کشاند.

 همچنین دولت در حال جستجوی منابع تامین بودجه مساجد و و پیش زمینه های ائمه جماعات است تا آنها را افرادی افراط گرا و رادیکال جلوه دهند.

 فرانسه بیشترین جمعیت مسلمانان اروپا را در خود جای داده است و اگرچه حداقل 8٪ از جمعیت فرانسه از اسلام پیروی می کنند، اما در سالهای اخیر بسیاری از مسلمانان فرانسه اغلب به دست داشتن با افراط گرایان متهم شده اند.

اکنون فعالیت های ضد مساجد در فرانسه گسترش پیدا کرده و سرکوب مساجد از سوی دولت موجب شده است تا مسلمانان در کشوری که در آن زندگی می کنند احساس بیگانگی کنند.

به گفته تحلیلگران اگرچه مقابله با افراط گرایی در همه جای دنیا نیازمند تصمیم های جدی و قاطعانه است اما تلاش برای ریشه کن کردن افراط گرایی حتی اگر از سوی عده معدودی باشد که نام اسلام را خدشه دار کرده اند نباید با اسلام هراسی و مسجد هراسی اشتباه گرفته شود.

 متاسفانه فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی سرعت مقابله با آنچه نام آن را افراط گرایان اسلامی نامیده اند افزایش داده اند و این وضعیت فشار بر جامعه مسلمانان را افزایش داده است.

 در حقیقت مقابله با افراط گرایان اسلامی در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی ناشی از نفرتی است که آنها سال هاست از اسلام و مسلمانان دارند و حالا راه پراکنده کردن این نفرت را پیدا کرده اند .

  مسلمانان در فرانسه و دیگر کشورهای اروپایی در حال پس دادن تاوان اقدامات سخت ضد تروریستی در این کشورها هستند که در حقیقت نه مقابله با تروریسم بلکه ترویج بیشتر اسلام هراسی است.

 

آغاز دوره آموزشی حفظ قرآن کریم در مسجد «وحدت» بیروت

 

 

 

مسجد «وحدت اسلامی» در شهرک الاوزاعی در ضاحیه جنوبی بیروت اعلام کرد: دوره آموزش حفظ قرآن کریم از روز جمعه گذشته (30 آذر) به صورت حضوری در این مسجد آغاز شد.

 

وی افزود: این دوره قرآنی با حضور صدها جوان 14 ساله برگزار می شود و این دوره ها بعد از نماز مغرب در مسجد وحدت اسلامی برگزار می شود.

 

در پایان سال تحصیلی نیز از دانش پژوهان با حضور شیخ حسام رحال، مسئول اداره مسجد  تجلیل می شود و به حافظان قرآنی جوایزی به رسم یادبود داده می شود.

 

رفت و آمد زائران از ۲۱ باب به مسجدالحرام

 

 

 

 

به نقل از «مکه»، فهد المالکی، مدیریت درهای مسجدالحرام اعلام کرد: 21 باب برای خدمت به زائران و تسهیل در ورود و خروج آنها باز است.

 

وی افزود: این بخش بر تمامی باب ها و ورود و خروج زائران نظارت دارد و بر بالای باب ها اسم  وشماره آن قید شده است و تا ورود و خروج زائران با نظم انجام بگیرد.

 

مدیریت درهای مسجدالحرام تاکید کرد: افرادی در این باب ها حضور دارند و مراقب زائران هستند و آموزش ویژه ای به آنان داده شده است.

 

از سویی دیگر، مقامات سعودی پس از لغو محدودیت های کرونایی،  از طریق اپلیکیشن های الکترونیکی، خدمات الکترونیکی نوبت‌ گیری برای انجام برخی از شعائر حج را راه‌اندازی کرده اند.

 

سرلشکر محمد بن عبدالله البسامی، فرمانده نیروهای ویژه امنیت حج و عمره تایید کرد که طبقه اول مسجد الحرام به طواف غیر زائران اختصاص می ‌یابد و آیکون «طواف» به برنامه‌ های «عمرتنا» و «توکلنا» نیز اضافه می‌ شود.

 

تاسیس مسجد برای مقابله با تهدید هندوها در «گوروگرام» هند

 

 

 

 

به نقل از « thehindu»، در بحبوحه مخالفت‌های فزاینده با برگزاری نماز  در مکان های عمومی توسط گروه‌های راست‌گرای هندو، جامعه مسلمانان «گوروگرام» تصمیم گرفته اند مسجدی را برای مقابله با تهدیدهای هندوها تاسیس کنند.

انها در تلاش هستند تا زمینی را برای ساخت این مسجد تهیه کنند و برای این کار رایزنی های خود را با مقامات آغاز کرده اند.

الطاف احمد، یکی از بنیانگذاران شورای مسلمانان گوروگرام در این باره گفت: برخی از املاک که در این منطقه بلااستفاده مانده اند می توانند برای اقامه نماز مورد استفاده قرار گیرند.

این شورا اکنون در حال بررسی دقیق نوع ساختار این املاک از سوی هیئت وقف، محل دقیق آنها و ادعای مالکیت در مورد آنهاست.

الطاف در این باره گفت: از آنجایی که نیاز فوری به زمین برای ساخت مسجد و اقامه نماز در گوروگرام است، ما روی املاک در این قسمت از شهر تمرکز کرده ایم.

چندی پیش انجمن شهروندان مسلمان اعلام کرد که یک کمپین آگاهی عمومی برای مقابله با نفرت، اخبار جعلی و ادعاهای نادرست در مورد مسلمانان و برگزاری نماز در مکان های عمومی تشکیل شده است.

«الطاف احمد» گفت که مسلمانان باید نمازهای جماعت و نماز جمعه خود را در مساجد اقامه کنند و اگر مسجدی در شهر وجود نداشته باشد باید اجازه اقامه نماز در مکان ها ی عمومی داده شود.

وی  تاکید کرد که تا کنون هیچ یک از مکان هایی که برای برگزاری نمازهای جماعت مورد استفاده قرار می گیرند مشکلی برای افراد در ایجاد ترافیک و سایر موارد به وجود نیاورده اند و این یک اتهام واهی است که به مسلمانان وارد شده است.

 

افتتاح مسجد «شیخه فاطمه بنت محمد» در حتا دبی

 

 

 

 

به نقل از «الامارات الیوم»، اداره امور اسلامی و فعالیت خیرخواهانه در دبی اعلام کرد: مسجد جامع فاطمه بنت محمد در حتا افتتاح کرد.

 

این مسجد به دست فاطمه بنت محمد بن احمد بن سلیمان بنا شده است و مسجدی است که نمازهای پنچگانه و نماز جمعه در آن اقامه می شود.

 

این مسجد به سبک محلی ساخته شده است و وسط سقف مسجد گنبد سیمانی قرار گرفته است و ارتفاع مناره آن به 19 متر می رسد و دارای سرویس های بهداشتی، پارکینگ، مکانی برای اسکان امام جماعت است.

 

این مسجد برای 530 نمازگزار ظرفیت دارد که 474 نفر برای آقایان و 58 نفر برای بانوان است.

 

اداره امور اسلامی دبی بر ساخت این مسجد نظارت کرد.

 

هتک حرمت مسجد «دارالقلم» در «مینیاپولیس» / تحقیقات پلیس آغاز شده است

 

 

 

 

به نقل از « Minnesota»،مسجد و مرکز فرهنگی دارالقلم در شمال شرقی مینیاپولیس مورد هتک حرمت قرار گرفت.

بر اساس گزارش های دریافت شده ،افرادی که هویت آنها هنوز مشخص نشده است به این مسجد حمله کرده و دوربین های نظارتی را از روی دیوارهای آن کندند.

ویدئوهای دوربین های امنیتی این مسجد مردی را نشان می دهد که دوربین ها را برداشته و آنها را خرد می کند.

عبدالفتاح عبدی، مدیر اجرایی مرکز فرهنگی القلم می گوید که احتمالا مردی که در دوربین های امنیتی مشاهده شده همان فردی است که حدود یک هفته پیش به چندین خودرو در این مرکز حمله کرد.

مقامات از همه افرادی که اطلاعاتی در مورد این اقدام خرابکارانه دارد درخواست کرده اند تا با اداره پلیس مینیاپولیس تماس بگیرند.

 

به نقل از «القدس»، مسجد بزرگ پاریس و سه اتحادیه اسلامی فرانسه روز یکشنبه (30 آبان ماه) شورای ملی ائمه را تاسیس کردند.

 

این اقدام مسجد بزرگ پاریس با محکومیت هیئت سازمان عبادت اسلامی فرانسه که قصد تاسیس این شورا را داشتند، رو به رو شد.

 

تاسیس شورای ملی ائمه فرانسه توسط سه اتحادیه اسلامی و رئیس مسجد بزرگ پاریس

 

 

 

تاسیس این شورا به فعالیت ائمه مسلمان در فرانسه اعتبار می دهد و بخشی از تجدید ساختار گسترده مؤسسات مذهبی دومین دین این کشور است که توسط مقامات فرانسوی درخواست شده است.

 

شمس الدین حافظ، رئیس مسجد بزرگ پاریس این روز را روزی تاریخی خواند و گفت: 200 امام و مدیر مساجد از بخش های مختلف مساجد فرانسه عضو این شورا هستند.

 

وی افزود: این لحظه مسئولیت ما را در قبال مسلمانان فرانسه و شهروندان این کشور بالا می برد.

 

این درحالی است که در سال 2020 میلادی، امانوئل مکرون، رئیس جمهور فرانسه تاسیس شورای ملی ائمه با هدف مقابله با افراط گرایی را خواستار شده بود.

 

رئیس مسجد پاریس این اقدام را در آن زمان محکوم کرد و گفت: جریانی افراط گرا در شورای ملی مسلمانان فرانسه که با دولت های مخالف فرانسه به شکل مخفیانه در ارتباط هستند راه مذاکرات را مسدود کرده‌ و اجازه صحبت در خصوص همه بخش‌های منشور امامان مساجد را نمی ‌دهند.

 

گفتنی است،‌ با تاسیس این شورا اختلاف میان مسئولان مسجد بزرگ پاریس و هیئت سازمان عبادت اسلامی فرانسه  آشکار شد.

 

افتتاح اولین مسجد در شهر «سولون» آمریکا

 

 

 

به نقل از «Cleveland»،مرکز اسلامی منطقه  «شیگرین» افتتاح اولین مسجد در شهر «سولون» واقع در ایالت اوهایو آمریکا را جشن گرفت.

 

مرکز اسلامی شیگرین از زمانی که ساخت این مسجد را در سال 2018 آغاز کرد، با چالش‌های متعددی روبرو بود اما این مرکز بر آن موانع غلبه کرد و اولین مسجد شهر را با برگزای یک مراسم باشکوه افتتاح کرد.

 

مسرور مالک، مدیر مالی مرکز اسلامی شیگرین در ابتدای برنامه 50 دقیقه ای که شامل سخنرانی های رهبران مذهبی و مدنی بود، گفت: داشتن یک مسجد رویایی بود که اکنون به حقیقت پیوسته است.

 

مالک گفت: همه چیز با یک گفتگو از حدود یک دهه پیش شروع شد؛ این مرکز غیرانتفاعی مذهبی و اجتماعی در سال 2012 میلادی تاسیس شد و در سال 2017، شورای شهر سولون طرح ساخت اولین مسجد را در این شهر تصویب کرد.

 

این ساختمان 3 میلیون دلاری که مساحت آن حدود 7000 فوت مربع است در زمینی به مساحت 5.8 هکتار ساخته شده است.

 

به گفته مدیر مالی مرکز اسلامی شیگرین منابع مالی این پروژه طی شش سال گذشته توسط اعضای جامعه اسلامی تامین شد.

 

مسجد جامع الجزایر، برنده جایزه بهترین طراحی معماری ۲۰۲۱

 

 

 

 

به نقل از «النهار»، مسجد جامع الجزایر از سوی موزه مهندسی معماری و طراحی شیکاگو و مرکز طراحی هنرهای معماری اروپا به عنوان یکی از بهترین طرح‌ های معماری بین‌المللی سال ۲۰۲۱ میلادی انتخاب شد.

 

سفارت واشنگتن در الجزایر به کشور الجزایر برای انتخاب مسجد جامع الجزایر به عنوان یکی از بهترین طرح‌ های معماری بین‌المللی برای سال ۲۰۲۱ تبریک گفت.

 

این سفارتخانه در بیانیه ای اعلام کرد: طراحی این مسجد توسط شرکت معماری یورگن انگل، آرشیتکت در آلمان انجام شده است.

 

مسجد جامع الجزایر، سومین مسجد بزرگ جهان و بزرگ ترین مسجد در آفریقا به شمار می رود و ساخت آن یک سال و نیم پیش به پایان رسیده است.

 

سالن برگزاری نماز در این مسجد که گنجایش 120 هزار مسلمان را دارد و در مساحت 27،75 هکتار بنا شده است  که پس از مسجد النبی(ص) در مدینه منوره و مسجدالحرام در مکه، سومین مسجد بزرگ جهان محسوب می شود.

گلدسته مسجد که از سراسر پایتخت این کشور قابل مشاهده است نیز با 267 متر ارتفاع، بلندترین گلدسته جهان به شمار می رود. این گلدسته از 43 طبقه تشکیل شده و دارای آسانسور است.

 

مسجد الجزائر علاوه بر سالن برگزاری نماز، دارای 12 ساختمان دیگر، ازجمله کتابخانه با یک میلیون جلد کتاب، سالن سخنرانی، موزه هنر و تاریخ اسلامی، و مرکز پژوهش تاریخ الجزائر است.

 

گفتنی است، جوایز بین ‌المللی معماری ۲۰۲۱ که از سوی موزه شیکاگو و مرکز طراحی اروپا ارائه می ‌شود، قدیمی ‌ترین و معتبرترین جوایز بین‌ المللی معماری در جهان محسوب می شود و به بهترین ساختمان‌ های جدید و پروژه‌های شهرسازی در جهان تعلق می گیرد.

 

اقامه نماز استسقاء در مساجد تونس

 

 

 

به نقل از «نسمه»، ابراهیم الشائبی، وزیر امور دینی تونس عموم مردم را به اقامه نماز استسقاء دعوت کرد.

 

مردم بنا به درخواست وزیر امور دینی تونس نمازاستسقاء را ساعت 9 روز گذشته (یکشنبه (30 آبان ماه) اقامه کردند.

 

نماز استسقاء در تمامی مساجد تونس به منظور دعا برای بارش باران اقامه شد. بعد از نماز همگان برای بارش باران دعا کردند.

 

بنابر گزارش ویکی شیعه، اِستِسقا، سنتی دینی است که در آن، از خداوند طلب باران می‌شود. در احادیث، به استسقا در زمان قحطی سفارش و نماز و دعاهایی برای آن بیان شده است. همچنین گزارش‌هایی در روایات، از پیامبر اسلام(ع) و امامان(ع) هست که استسقا کرده‌اند.

 

در کتاب‌های دینی، احکام و آدابی برای طلب باران بیان شده است. از جمله آمده است خواندن نماز استسقا در زمان قحطی مستحب است. بهتر است پیش از خواندن این نماز، سه روز روزه بگیریم و در روز سوم، همراه با اهالی شهر به بیابان برویم و پس از خواندن نماز استسقا به جماعت، با گریه و زاری از خداوند طلب باران کنیم.

 

از استسقای مشهور، یکی استسقای امام رضا(ع) است که شیخ صدوق در کتاب عیون اخبار الرضا گزارش کرده و آورده است که پس از آن باران آمد.

 

اقامه نماز نمازگزاران بدون رزرو در مسجدالنبی(ص) امکان پذیر شد

 

 

 

 

به نقل از «القدس العربی»، وزارت حج و عمره عربستان اعلام کرد: نمازگزاران برای اقامه نماز در مسجدالنبی(ص) دیگر نیازی نیست که از طریق برنامه «اعتمرنا» رزرو کنند و نیازی به تعیین وقت نیست.

 

وزارت حج و عمره عربستان اظهار کرد: با این حال، ارائه برنامه «توکلنا» الزامی است و وضعیت سلامت فرد باید «با دو دوز واکسن»، «ایمن سازی بهبود یافته» یا «ایمن سازی» با اولین دوز انجام شود و 14 روز آن تکمیل شود.

 

این وزارتخانه افزود: اقامه نمازهای واجب در مسجدالنبی(ص) نیازی به رزرو ندارد، اما نمازگزاران برای اقامه نماز در روضه شریفه و زیارت قبر نبی اکرم(ص) باید در «اعتمرنا» رزرو کنند.

 

عربستان سعودی مراسم برگزاری عمره را که از اوایل مارس ۲۰۲۰ (فروردین/ اردیبهشت ۹۹) در چارچوب اقدامات پیشگیرانه برای جلوگیری از گسترش ویروس کرونا تعلیق کرده بود.

 

در ابتدا مراسم عمره، روزانه با ۶ هزار تن از عمره گزاران شامل شهروندان و مقیمان عربستان برگزار شد، سپس به طور تدریجی بر شمار این افراد افزوده شد و به نمازگزاران خارج از سعودی نیز اجازه داده شد با رعایت تمام اقدامات پیشگیرانه برای مقابله با ویروس کرونا وارد مسجد الحرام شوند.

 

نقشه نئونازی ها برای به آتش کشیدن مسجد کلن خنثی شد

 

 

 

به نقل از «آناتولی»، پلیس کلن از قصد یک فرد ناشناس برای به آتش کشیدن مسجد این شهر خبر داد.

پلیس در بیانیه ای اعلام کرد که ماموران امنیتی مظنون را در ساعات اولیه روز در بیرون مسجد مرکزی کلن در حالی که او در حال ریختن بنزین برای به آتش کشیدن مسجد بود، مشاهده کردند و احتمال می دهند که که مظنون از گروه نئونازی ها بوده باشد.

مظنون پس از مشاهده نیروهای پلیس با پای پیاده فرار کرد و دوچرخه خود را با یک قوطی بنزین و چند فندک در همان مکان رها کرد.

پلیس از شاهدان درخواست کرد تا هر گونه اطلاعات دیگری از این حادثه دارند در اختیار آنها قرار دهند.

پلیس همچنین اعلام کرد که برای شناسایی مظنون دوربین مداربسته نصب شده در این مسجد مورد بررسی قرار می گیرد.

مهم ترین مسجد کلن که توسط اتحادیه امور مذهبی اسلامی-ترکی اداره می شود در سال های اخیر نامه های تهدید آمیز بسیاری از سوی گروه های نئونازی و افراط گرایان راست گرا دریافت کرده است.

آلمان که 82 میلیون نفر جمعیت دارد دارای دومین جمعیت بزرگ مسلمان در اروپای غربی پس از فرانسه است.

گفتنی است، از 5 میلیون مسلمان که در آلمان زندگی می کنند 3 میلیون نفر ترک تبار هستند.

 

نقش مساجد در ایجاد مشاغل و گسترش فعالیت های تجاری در اروپا

 

 

 

به نقل از « moroccoworldnews»،نتایج تحقیقات و مطالعات اخیر نشان می دهد که که مساجد در اروپا نقش اصلی در تشویق ایجاد مشاغل جدید و انجام فعالیت های تجاری مرتبط با اسلام دارند.

 

این مطالعه نشان می‌دهد که مساجد تاثیر بسزایی در ایجاد مشاغل جدید در فضاهای شهری دارند و توضیح می‌دهد که همبستگی قوی بین مساجد و گسترش کافه‌ها، رستوران‌ها و تجارت سبک نیمه منظم وجود دارد.

 

این تحقیق اکتشافی که عمدتا بر مناظر و بناهای شهری در اروپا است، توضیح می‌دهد که مساجد همچنین باعث ایجاد مدارس، کتابخانه‌ها، رستوران‌ها و بازارهای عربی در قلب جوامع مسلمانان در کشورهای اروپایی شده اند.

 

این  نحقیق همچنین با اشاره به یافته‌های مطالعات قبلی نشان می‌دهد که اولین مساجد در اروپا با گسترش فعالیت‌های تجاری مرتبط بوده اند.

 

بر اساس برخی برآوردها، مسلمانان اقلیتی 5 درصدی از کل جمعیت اروپا را تشکیل می دهند.

 

با این حال،  بر اساس پیش بینی های انجام شده تعداد مسلمانان در اروپا در دهه آینده دو برابر خواهد شد.

 

جوامع مسلمانان در اروپا در سال های اخیر به دلیل هجوم پناهجویان به دلیل بی ثباتی سیاسی منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا به طور قابل توجهی گسترش یافته اند.

 

به طور حضور و فعالیت مساجد در اروپا با توجه به اینکه بخش های مختلف این قاره زمانی تحت کنترل مسلمانان بوده است، قدمتی بسیار طولانی دارد.

 

عثمانی ها در منطقه بالکان، مورها در اسپانیا و تاتارها در کشورهای بالتیک، میراث غنی اسلامی را که مربوط به قرن ها پیش می شود، بر جای گذاشته اند؛ مساجد خیره کننده و شگفت انگیز بخشی بزرگی از این میراث غنی را تشکیل می دهند.

 

در دهه های اخیر با ورود هزاران مهاجر از کشورهای اسلامی به اروپا، تعداد مساجد و مراکز اسلامی در سراسر این قاره افزایش پیدا کرده است و این مراکز نقش بسیار مهمی را در عرصه های مختلف از جمله در زمینه های تجاری و اشتغال زایی ایفا کرده اند.

 

جشن روز جهانی مدارا در مسجد شیخ زاید امارات برگزار شد

 

 

 

 

به نقل از «wam»، مسجد جامع «شیخ زاید» امارات روز جهانی  مدارا که در 16 نوامبر هر سال برگزار می شود را جشن گرفت.

این مرکز نقش مهمی در حفظ میراث شیخ زاید و تقویت پیام مدارا و همزیستی ایفا می کند.

این مرکز تعدادی از فعالیت‌ها و برنامه‌های همزمان با روز جهانی مدارا ترتیب داد و تلاش‌های خود را برای تکمیل نقش مسجد به ‌عنوان بستری برای انتشار مفاهیم اصلی فرهنگی که به ایجاد پل‌هایی بین تمدن‌ها کمک می‌کند، برجسته کرد.

مرکز مسجد جامع شیخ زاید با ایجاد فرصتی برای بازدیدکنندگان مسجد از فرهنگ‌های مختلف برای نوشتن کلمه «تساهل» به زبان‌های مختلف بر روی کارت‌هایی که به‌طور خاص طراحی شده‌اند، مفهوم نزدیکی فرهنگی و ارزش‌های انسانیت که روح تفاهم را بین آن‌ها غنا می بخشد، تقویت کرد.

نمایشگاهی با عنوان «شواهد مدارا»  نیز توسط این مرکز برگزار شد . در این نمایشگاه تصاویری از محوطه مسجد به نمایش گذاشته شد که نشان دهنده ارتباطات میان فرهنگی است.

راهنماها با برگزاری تورهای فرهنگی به زبان انگلیسی و عربی برای  بازدیدکنندگان از این نمایشگاه ،مفاهیم مدارا و رفاقت رابه تصویر کشیدند.

 این مرکز به منظور انتشار پیام مورد نظر به مخاطبان بیشتر، تور مجازی را در صفحه اینستاگرام خود برگزار کرد.

 

بازدید شاهزاده انگلیسی از مسجد جامع الازهر / حجاب همسر ولیعهد در مسجد

 

 

 

به نقل از «الامارات الیوم»، پرنس چارلز، ولیعهد بریتانیا به همراه همسرش کامیلا، دوشس کورنوال، در سفر خود به مصر از مسجد جامع الازهر بازدید کرد.

 

شاهزاده چارلز ولز و همسرش کامیلا به همراه احمد الطیب، شیخ الازهر از مسجد جامع الازهر بازدید کردند.

 

تصاویری از حضور آنان در مسجد جامع الازهر منتشر شده است و همسر ولیعهد بریتانیا حجاب بر سر دارد.

 

ولیعهد بریتانیا با حضور در مسجد جامع الازهر از صحن‌های داخلی مسجد بازدید کرد و هیئتی از سفارت بریتانیا و مسئولان الازهر وی و همسرش را همراهی کردند.

 

پیش از زیارت ولیعهد بریتانیا همسرش از مسجد جامع الازهر، اداره کل راهنمایی و رانندگی قاهره خیابان های منطقه الحسین را بستند.

 

از روز پنج شنبه ولیعهد بریتانیا به مدت دو روز در مصر بود و این دومین بازدید آنان از مسجد جامع الازهر است و یک بار در سال 2006 میلادی از این مسجد بازدید کردند و سید محمد طنطاوی، شیخ الازهر سابق مصر بود.

 

گفتنی است، چارلز بزرگ ترین فرزند الیزابت دوم، ملکه بریتانیا است.

 

برگزاری تور آشنایی با اسلام در مسجد «السلام» انگلیس

 

 

 

 

به نقل از « blogpreston»، مسجد «السلام» واقع در  «فالوود» در «لنکشایر» انگلیس پذیرای بیش از 40 نفر برای برگزاری تور به منظور آشنایی غیرمسلمانان با اسلام و ارزش های آن است.

مهمانان در بدو ورود با قهوه عربی گرم و سنتی و خرما پذیرایی شدند تا خاطره ای خوب از بازدید مسجد در ذهنشان بر جای بماند.

این برنامه که توسط بنیاد نور برگزار شد، شامل سخنرانی های کوتاهی در مورد مسجد «السلام» و جایگاه مسجد در میان مسلمانان، ایمان اسلامی، خط عربی و یک جلسه پرسش و پاسخ بود.

یکی از سخنگویان بنیاد نور در این باره گفت: ما از اینکه پذیرای بیش از 40 بازدیدکننده بودیم، بسیار مفتخر هستیم و امیدواریم که موفق به آشنایی غیرمسلمانان با اسلام ،ارزش ها و زیبایی های آن شده باشیم.

وی افزود:ما از حضور مردان،زنان و کودکان از همه ادیان و با پیشینه های مختلف برای بازدید از این مسجد و شرکت در این تور استقبال کردیم.

این عضو مسجد السلام همچنین گفت: مسجد «السلام» مسجد بسیار زیبایی است ،مسجدی که با طراحی منحصر به فرد و ویژگی های متمایزش شناخته شده و مشخص است.

اسامی حاضران به زبان عربی نوشته شده بود و به تمامی حاضران یک کیف هدیه به عنوان تشکر برای پذیرفتن دعوت از این بازدید داده شد.

 

درخواست مجوز ویژه برای پخش اذان از مسجد مرکزی کلن آلمان

 

 

 

به نقل از «دویچه وله»، بعد از راه اندازی طرحی مبنی بر اینکه جمعیت های اسلامی شهر کلن می توانند برای پخش اذان در نماز جمعه را درخواست دهند، مسئولان مسجد مرکزی کلن در صدد هستند تا به شورای شهر برای پخش اذان در روز جمعه آینده درخواست بدهند.

 

اتحادیه اسلامی ترکی «دیتیب» در آلمان اعلام کرد که قصد دارد برای پخش اذان از مسجد مرکزی کلن مجوز بگیرد.

 

مراد زاهی، مدیر این اتحادیه که تعداد مساجد زیادی را در آلمان تحت نظارت خود دارد، گفت: این اتحادیه با مسئولان شورای شهر  برای گرفتن درخواست در حال زایرنی است و قرار است این هفته درخواست خود را ارائه دهد.

 

مقامات شهر کلن در ماه اکتبر گذشته اعلام کردند که از این پس موذن با خواندن اذان از مسجد اصلی شهر هفته ای یک بار می تواند مسلمانان را به برپایی نماز جمعه دعوت کند.

 

بر اساس این گزارش، پخش اذان از بلندگوی مساجد پنج دقیقه بیشتر نباید طول بکشد و صدای خیلی بلند نیز نباید باشد.

 

سخنگوی شورای شهر کلن نیز گفت: تنها یک جمعیت اسلامی در این باره درخواست داده است.

کاتیا رویتر، سخنگوی شورای شهر گفت هر جمعه موذن پنج دقیقه برای گفتن اذان که از بلندگوهای مسجد پخش می شود زمان خواهد داشت.

 

این طرح به مدت دوسال برای ارزیابی از سوی شورای شهر اجرا خواهد شد. کاتیا رویتر می گوید مسجد اصلی کلن باید برای مجوز ویژه درخواست صدای موذن اقدام کند.

 

هنریت رکر، شهردار این شهر غربی آلمان از تصمیم شورای شهر استقبال کرد و گفت که این موضوع نشانه احترام متقابل به شهروندان مسلمان است.

 

رکر به خبرنگاران گفت: «اگر علاوه بر صدای زنگ کلیسا، صدای موذن را نیز بشنویم، می بینیم که تنوع ارزش‌های متفاوت در کلن زنده است.»

 

کلن یکی از بزرگترین شهرهای مسلمان نشین آلمان است بطوری که در این شهر و حومه هایش ۳۵ مسجد وجود دارد.

 

اکثر مسلمانان ترک تبار این شهر فرزندان و نوادگان نسل مردان ترک تباری هستند که از اوائل دهه ۶۰ میلادی از ترکیه به آلمان آمدند و موفق شدند اندک اندک اعضای خانواده خود را نیز به آالمان منتقل کنند.

 

البته کلن تنها شهر در آلمان نیست که برای پخش اذان مجوز می دهد. هرچند می توان گفت که بزرگ ترین شهری است که پس از دو شهر کوچک دورن و اور-ارکنشویک چنین مجوزی صادر می کند.

 

اقامه نماز جمعه ۵۰ هزار فلسطینی در مسجدالاقصی

 

 

 

به نقل از «سوالیف»، ده ها هزار نمازگزار فلسطینی با وجود محاصره و ممنوعیت حضور اهالی کرانه باختری به شهر قدس اشغالی، نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

 

نظامیان رژیم صهیونیستی تدابیر امنیتی در شهر قدس اتخاذ کرده و موانع آهنی در تعدادی از خیابان ها گذاشتند و جلوی حرکت اتوبوس ها و خودروها را گرفتند.

 

با این وجود، هزاران فلسطینی از قدس و داخل اراضی اشغالی فلسطین خود را به مسجدالاقصی رسانده و نماز جمعه را در این مکان مقدس اقامه کردند.

 

اداره اوقاف اسلامی قدس گزارش داد: بیش از 50 هزار نمازگزار فلسطینی نماز جمعه را در مسجدالاقصی اقامه کردند.

 

خبرگزاری وفا گزارش داد» نظامیان صهیونیستی در باب الاسباط، ورودی قبرستان یوسفیه و باب الساهره وباب العامود مستقر بودند و کارت های شناسایی فلسطینیان را رویت می کردند.

 

خطیب مسجدالاقصی در خطبه های روز جمعه بر حمایت از مسجدالاقصی و حضور گسترده فلسطینان برای مقابله با حملات شهرک نشینان تاکید کرد.

پایان پیام/ 9