بیان حکمت‌های انسان‌ساز علوی در کتاب «تربیت در نهج‌البلاغه»

بیان حکمت‌های انسان‌ساز علوی در کتاب «تربیت در نهج‌البلاغه»

تاریخ انتشار : ۶ آذر ۱۴۰۰
کتاب «تربیت در نهج‌البلاغه» با تکیه بر بیان حکمت‌های انسان‌ساز امیرالمومنین(ع) از سوی بنیاد پژوهش‌های اسلامی آستان قدس رضوی به زیور چاپ آراسته و روانه بازار کتاب شد.

به گزارش خبرنگار شهرستان های استان تهران خبرگزاری شبستان کتاب «تربیت در نهج‌البلاغه» به قلم  حجت الاسلام محمد حکیمی مجتهد حوزوی، نویسنده و خالق آثار «استاد اقتصاد»، «اقتصاد اسلامی» و «ادبیات در حوزه علمیه مشهد» به رشته تحریر درآمده است.
در این اثر نویسنده سعی کرده به بیان برخی آموزه‌ها از حکمت علوی بپردازد که در میانه تنوع فراوان موضوعات نهج البلاغه بُعد تربیت انسان‌ها بیشتر مطرح است و از این دیدگاه این حکمت‌ها را در مورد ژرف‌کاوی قرار می‌دهد.
از آن جایی که نهج‌البلاغه موضوعات بسیاری وجود دارد که در همه آن‌ها تربیت یافتن و خدایی شدن  سخن نخست است و این به معنای بالاترین مرز تربیت پذیری آدمی است، نویسنده این اثر به سراغ کتاب«نهج البلاغه» رفته است که سراسر انسان‌سازی و تربیت است و کمتر کتابی بشری تا بدین پایه راه و روش انسان شدن را به انسان‌ها می‌آموزد و شیوه‌های تکامل و پیشرفت مادی، معنوی، خانوادگی، اجتماعی، اقتصادی ، سیاسی و ... آشکار می‌سازد.
حکیمی در کتاب «تربیت در نهج‌البلاغه» بیش از چهل موضوع تربیت را در بخش‌های خداباوری و یگانه گرایی، قرآن شناسی، برترین اصول انسانی، پاسداری از کرامت انسانی، خودشناسی، آگاهی و بیداری، بهره‌برداری از عقل و ... از حکمت‌های نهج البلاغه مورد بررسی قرار می‌دهد که برای مربیان تربیتی، متصدیان امور اجتماعی راهنمایی ارزشمند است و می‌تواند مددکار افراد در راه خودسازی و جامعه‌سازی باشد.
نویسنده در بخشی از مقدمه کتاب می‌گوید: «خطبه‌های کتاب نهج البلاغه با اینکه 14 قرن قبل گفته شده است و از آن زمان تاکنون  تحولانی بسیار گسترده و شگرف در همه بخش‌های زندگی پدید آمده است؛ با این همه حال حکمت‌های امام بدان پایه اعجاب آمیز است که امروز بی‌گمان  بهترین راهنمای انسان شدن و انسان زیستن در همه مسائل زندگی فردی، خانوادگی، اجتماعی، است. امام علی(ع) برای شیوه‌های متنوع زندگی راه‌حل هایی ارائه کرده است که  می‌پنداری در زمان حال گفته شده است و بشر امروز با هر مرام و مکتبی اگر آن‌ها را نیک بشناسد و در زندگی فردی و اجتماعی به کار بندد به رستگاری بی‌مانندی دست می‌یابد.»
کتاب «تربیت در نهج‌البلاغه» در شمارگان هزار نسخه، قطع رقعی منتشر شده و با قیمت 32 هزارتومان در دسترس علاقه‌مندان قرار دارد.

پایان پیام/ 704