نعمت بزرگ مداحی مختص شیعه است/ آفاتی که مداحان باید مراقب آنها باشند

نعمت بزرگ مداحی مختص شیعه است/ آفاتی که مداحان باید مراقب آنها باشند

تاریخ انتشار : ۱۰ آذر ۱۴۰۰
پانزدهمین دوره آئین نوگلان حسینی برگزار و در آن بر حفظ نعمت مداحی به عنوان نعمت انحصاری شیعه تاکید شد. بیان آفاتی که مداحی را تهدید می‌کند و الزامات مداحی از دیگر مواردی بود که سخنرانان در این آئین به آنها پرداختند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان: پانزدهمین دوره آیین تجلیل از نوگلان حسینی امروز (چهارشنبه، دهم آذرماه) با حضور سعید سعادتی، معاون ستاد کانون های فرهنگی هنری ستاد مساجد کشور (فهما) در سالن آمفی تئاتر فرهنگسرای اندیشه برگزار شد.

 

بنا بر این گزارش، این آیین با پخش کلیپی از تاریخچه 14 دوره این برنامه آغاز شد و در ادامه آیت الله سیدمحمد قائم مقامی با بیان اینکه نوگلان حسینی در وادی نوکری امام حسین (ع) قدم گذاشته اند، گفت: ما در دستگاه امام حسین (ع) به طور شهودی همه آنچه را که از دین است از معارف از احکام از اخلاق و از همه امور تجربه می کنیم.

 

این استاد درس خارج فقه بیان کرد: دینداری دو مرحله است. همه آنچه را که در دین گفته اند می توان با چشم دل و باطن دید البته میان دانستن و دیدن تفاوت وجود دارد.

 

وی اضافه کرد: رسانه های جهانی با تلاش استکبار جهانی به ویژه آمریکا و اسراییل به طور روزافزون در حال فعالیت هستند و چون انسان تحت تاثیر این جاذبه ها است به تنهایی نمی تواند با این جاذبه شیطانی و فریب انگیز مقابله کند. کار ویژه دستگاه امام حسین (ع) که منحصر به فرد است، مشهودسازی حقایق است تا در مقابل این جاذبه ها موفق باشیم.

 

قائم مقامی گفت: انسان هایی که در دیدن حقایق کوتاهی کردند، دچار فاجعه شدند که اوج فاجعه به شهادت رسیدن امام حسین (ع) بود.

 

وی ادامه داد: کارویژه امام حسین (ع) و مجلس امام حسین (ع) و عزای امام حسین (ع) آوردن جاذبه الهی به فضای جهانی است. اینکه در دستگاه امام حسین (ع) هم علم وجود دارد و هم هنر و هم شور و هم شعور به دلیل همین جاذبه الهی است.

 

این استاد خارج فقه در پایان با بیان اینکه خوشا به حال دانش آموزان مداحی که در خدمت نوکری امام حسین (ع) هستند و در دستگاه امام حسین (ع) فعالیت می کنند، گفت: کار این دانش آموزان توسعه جاذبه الهی از طریق مکتب و مجلس عزای حسینی است.

 

بنا بر این گزارش، در ادامه این مراسم، محمدرضا سنگری اظهار کرد: از نوگلان حسینی درخواست می کنم حافظه شان را تقویت کنند. متاسفانه مداحان متکی به کاغذ و امروزه متکی به موبایل شدند، این در حالی است که مقام معظم رهبری نیز زمانی به شوخی به این موضوع انتقاد کرده بودند.

 

این مداح اهل بیت (ع) ادامه داد: هر مداحی باید در 16 رشته علمی تخصص داشته باشد. یکی تاریخ اسلام را بخواند، روایت را به طور دقیق بخواند و همه اینها نیازمند آن است که اهل مطالعه باشد.

 

سنگری اظهار کرد: خداوند بهترین مداح و بهترین ذاکر است و در سوره اعراب به ما تذکر می دهد که از چهار سو در خطر هستید. مداحان بدانند که گنج بزرگی دارند و نقطه قوت آنان تکیه گاه شیطان است. مراقب باشید شیطان از نقطه قوت آنان یعنی حنجره شان سوء استفاده نکند.

 

سنگری در پایان خاطرنشان کرد: مراقب نقطه قوت تان باشید زیرا در حالی که مثلا در یک مسابقه فوتبال تیم مقابل با تحلیل تیم دیگر و از طریق نقطه ضعف شروع به حمله می کند اما شیطان دقیقا از طریق نقطه قوت ما اقدام می کند. ای نوگلان حسینی ای مداحان و ذاکران دانش آموز و جوان ظرفیت هایتان را بیشتر کنید و مراقب نقاط قوت خود باشید. 

 

بنا بر این گزارش، «محمدرضا رجبی دوانی » در این مراسم با بیان اینکه نعمت بزرگ مداحی مختص به شیعه است و در میان اهل سنت و سایر ادیان وجود ندارد، گفت: این مداحی و ذاکری اهل بیت (ع) ظرفیت بزرگی برای ایجاد شور و شعور است.

 

این استاد تاریخ اسلام در ادامه با اشاره به حادثه تاریخی در دوره حکومت امیرالمومنین (ع) و مهم دانستن ذکر توفیقات اهل بیت (ع) از سوی مداحان در کلام امیرالمومنین (ع) گفت: ذاکران و مداحان اهل بیت(ع) بسیاری داریم اما لازمه چنین توفیقی هنر است یعنی صدای خوش داشتن، صدای خوش داشتن ذاتی و خدادادی است و داشتن قریحه شعر سرودن در سرور و عزای اهل بیت (ع).

 

وی تاکید کرد: نکته بعدی علم داشتن و افزایش مطالعات است. مادحان و ذاکران اهل بیت (ع) در گذشته دانسته های خود را نزد علمای دین عرضه می کردند تا مبادا اشتباه کنند. نکته سوم این است که مادحان و ذاکران اهل بیت (ع) باید مخلص باشند. آفت بزرگی که متوجه مادحان و ذاکران است، این است که احساس رقابت با دیگران می کنند. شهرت نیز مداحان را تهدید می کند. نکته چهارم این است که مادحان نباید نگاه مادی داشته باشند، نباید این گونه باشد که اگر در مجلسی وجهی کم و اندک به مداحی دادند، آن مداح آن مجلس را تحریم کند و دیگر آنجا نرود، این یک آفت است البته باید قدر مداحان نیز دانسته شود.

 

رجبی دوانی ادامه داد: اگر یک مداح با علم و آگاهی کافی درباره اهل سنت (ع) ذاکری کند، قطعا مروج سیره اهل بیت (ع) خواهد بود، من به خاطر دارم مادحان در گذشته قبل از شروع ذاکری چند حدیث از آن امام و معصومی که می خواستند درباره ایشان مداحی کنند، می خواندند و به این شکل مروج سیره آن امام(ع) می شدند؛ بنابراین مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) حداقل برخی از احادیث آن امام یا معصوم را برای مردم بیان کنند.



وی در پایان گفت: مداحان و ذاکران اهل بیت (ع) قدرت بزرگی در جنگ نرم علیه شیعه محسوب می شوند، بنابراین باید هم قدر خود را بدانند هم مراقب آفات این هنر خود باشند.

 

پایان پیام/ 397