امام جماعت مسجد شفا دار فانی را وداع گفت/ مروری بر زندگانی این ستاره محراب

امام جماعت مسجد شفا دار فانی را وداع گفت/ مروری بر زندگانی این ستاره محراب

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰
آیت‌الله سید رضی شیرازی مجتهد، فقیه و فیلسوف و از نوادگان میرزای شیرازی که بیش از ۵۰ سال امامت جماعت مسجد شفا را بر عهده داشت و منشا خیرات بسیار در این خانه خدا شد، دعوت حق را لبیک گفت و به دیار باقی شتافت.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آیت‌الله حاج سید رضی شیرازی، از علما و اساتید مبرز حوزه علمیه تهران، شب گذشته (۱۰ آذر) دار فانی را وداع گفت. آیت الله سید رضی شیرازی مجتهد، فقیه و فیلسوف و از نوادگان میرزای شیرازی بود، که بیش از ۵۰ سال هم امامت جماعت مسجد شفا خیابان ولی عصر(عج)، تقاطع خیابان شهید بهشتی و مطهری را بر عهده داشت.

 

مردمی که برای نماز جماعت در این مسجد حضور می یافتند، غالبا از دیگر محلات تهران به این مسجد می آمدند و سالیان سال بود که علاقه مندی به امام جماعت، آنها را به افراد ثابت و همیشه حاضر در مسجد تبدیل کرده بود.

 

آیت الله آقا سید رضی شیرازی، متولد نجف اشرف و از نوادر علمی روحانیت ساکن تهران بود. وی از طرف پدری منسوب به میرزای شیرازی بزرگ و از طرف مادری به فقیه اهل بیت (ع) مرحوم آیت‌الله شیخ محمدکاظم شیرازی منسوب بود.تحصیلات عمده وی در نجف اشرف بوده و نزد استادان بزرگی چون آیت‌الله آقا شیخ محمدکاظم شیرازی به فراگیری فقه و اصول پرداخته است. کتب فلسفه و عرفان از قبیل شرح منظومه، اشارات، اسفار و شرح فصوص را نزد فلاسفه و فقهای مشهوری چون آقا میرزا مهدی الهی قمشه‌ای، آقا میرزا ابوالحسن شعرانی، سید ابوالحسن رفیعی قزوینی، آقا میرزا احمد آشتیانی، فاضل تونی، میرزا محمدعلی حکیم شیرازی و حائری سمنانی فرا گرفت.

 

مسجد شفا به دستور آقای بروجردی ساخته شد و آیت الله سید رضی شیرازی،در سال 1344 برای امامت جماعت مسجد شفا انتخاب شد. وی پس از عزیمت به تهران در دانشکده الهیات دانشگاه تهران مشغول به تدریس شد و در کنار آن در مدارس مروی و سپهسالار کرسی های فلسفه و عقاید برپا می کرد.

 

ایشان از زمانی که به عنوان امام جماعت مسجد شفا انتخاب شد، فعالیت های علمی بسیاری از جمله فعالیت های فرهنگی تبلیغاتی، برگزاری جلسات متعدد مذهبی و اصول عقاید و پاسخگویی به سوالات جوانان را در این منطقه عهده دار شد. رفتار و منش این عالم برجسته به عنوان امام جماعت مسجد با مردم به گونه ای بود که بسیاری شیفته و مرید وی شدند، به گونه ای که پای شهروندان مناطق و محلات دیگر تهران را به این مسجد باز کرد.

 

 

 

 

 

عالمی برجسته و آشنا به علم روز، برخورد شایسته با مردم و پیگیری مشکلات مردم و تلاش برای رفع آنها تنها بخشی از ویژگی های اخلاقی این امام جماعت و روحانی با فضیلت بود که موجب شد، عده ای به معنای واقعی شیفته وی شوند. حضور منظم در مسجد و پاسخگویی این فقیه و فیلسوف بزرگ در نوع خود مثال زدنی بوده است.

 

سید رضی که اهل مطالعه و پژوهش بود، کتابخانه ای وسیع در مسجد شفا بنیان گذاشت که گروه های مختلف مردم همه روزه از کتاب های ارزشمند و گرانسگ آن استفاده می کنند. مسجد شفا در دوران مبارزه مردم ایران علیه حکومت شاهنشاهی به تاسی از روحیه مبارزاتی نوه میرزای بزرگ، بسیار انقلابی عمل کردند و تعدادی از نمازگزاران این مسجد در دوران دفاع مقدس صاحب مدال پر افتخار شهادت شدند.

 

در سالیان گذشته تعداد زیادی از پیروان ادیان مختلف و با ملیت‌های متفاوت به دستان وی با بهره‌گیری از استدلالات کلامی و فلسفی به دین مبین اسلام و مذهب جعفری روی آورده‌اند.

 

آیت الله رضی شیرازی در اواخر عمر به دلیل کسالت، کمتر به مسجد شفا می آمد و طی این مدت فرزند ایشان نماز جماعت را اقامه می کند و ارتباطش با مردم، همچون رابطه پدرش با اهالی این مسجد است.

 

 

 

 

به پاس خدمات این عالم فقیه مراسم بزرگداشتی نیز در سالهای احیر به همت انجمن آثار و مفاخر فرهنگی با حضور جمعی از اساتید حوزه و دانشگاه و مسئولین کشوری برگزار شد.

 

 در ادامه گفت و گوی خبرگزاری شبستان با آیت الله شیرازی را بازنشر کرده ایم.

 

 آیت الله «رضی شیرازی»، در گفت و گو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان بهترین شیوه در جذب مردم به اسلام را بهره گیری از شیوه تعقل به جای تعبد نام برد و گفت: با زبان نرم می توان کلام حق را برای مردم بیان کرد. وی معتقد است با زور نمی توان مردم به اسلام دعوت کرد.  

 

وی در مورد نقش امام جماعت در رونق مسجد و افزایش کارکردهای آن گفت: یک روحانی زمانی می تواند در مدیریت مسجد موفق باشد که از قرآن و روایات ائمه اطهار(ع) در انجام امور مربوط به خود بهره بگیرد و آن را سرلوحه کارش قرار دهد. روحانی و امام جماعت مسجد باید دارای خصوصیاتی باشد و براساس نیازهای روز در مسجد سخنرانی کند، از جمله اینکه افرادی را که در مسجد حضور می یابند بشناسد، نیازهای مردم محل را شناسایی کند و برای رفع آن نیازها تلاش کند.

 

وی فصاحت در کلام و خوش رفتاری امام جماعت را عامل مهمی در جذب مردم به مسجد دانست و تصریح کرد: امروز جامعه نیازمند روحانی و امام جماعتی پرمایه در علم و دانش و عمل کننده به اسلام است تا مردم اسلام را عملا در رفتار ببینند. در روایت های اسلامی هم تاکید شده است که مردم را با عمل به اسلام دعوت کنید. بر این اساس امام جماعتی در مسجد موفق است که همیشه در خدمت به مردم از دیگران پیشی بگیرد و مردم بتوانند به راحتی با او حرف بزنند.

 

امام جماعت مسجد شفا اظهار کرد: امام جماعتی که موقع اذان به مسجد بیاید و بعد از پایان نماز از مسجد خارج شود و قبل و بعد از نماز حضورش در مسجد ادامه نداشته باشد، نمی تواند موثر واقع شود. امام جماعت باید ساعت های طولانی در مسجد برای مردم وقت بگذارد و ساعت ها بعد و قبل از نماز با مردم و برای رسیدگی به مشکلات مردم در مسجد حاضر باشد.

 


آیت الله شیرازی تصریح کرد: در سال های گذشته همه تلاش من بر این مبنا بوده است که با زبان نرم، کلام حق را برای مردم بیان کنم و راه را به آنها نشان دهم چراکه با زور نمی توان مردم را به اسلام دعوت کرد.

 

حجت‌الاسلام شیرازی که در سال های گذشته بیش از 640 نفر را به اسلام دعوت کرده است، در مورد شیوه هایی که به کار گرفته است تا این افراد به اسلام گرایش پیدا کنند، گفت: ائمه جماعات باید درجه اول با عقل سپس با علم کامل، مردم را به اسلام دعوت کند. امروز دنیا، دنیای علم است و اکثر مردم باسوادند. بایستی با فکر و تعقل برای اسلام تلاش کرد زیرا که اسلام عین عقل است و غیر از عقل چیز دیگری نمی تواند مردم را به سمت دین اسلام دعوت کند. خود من هم با همین شیوه عقلی توانستم این افراد را به اسلام جذب کنم.

 

وی با بیان ویژگی های مسجد جاذبه‌مند اظهار کرد: یک مسجد پرجاذبه در درجه اول باید امام جماعتی آشنا به علم روز داشته باشد که با خوش‌رفتاری، زمینه‌ساز جذب مردم به مسجد باشد. از طرفی بیان خوب امام جماعت، ظاهری پاک و آراسته همچنین به روز بودن امام مسجد هم می تواند از دیگر مولفه های مهم در جذب مردم به مسجد است.

 

آیت الله شیرازی افزود: هرگز امامت جماعت و خدمت به مردم را با تدریس در حوزه و دانشگاه عوض نمی کنم. مسجدی که تنها مخصوص اقامه نماز باشد از رونق خوبی برخوردار نمی شود، مسجد باید از امام جماعتی پیگیر، پرتلاش، عالم به روز و با نشاط برخوردار باشد.

 

 وی با اشاره به اینکه من سالیان سال در دانشگاه و حوزه تدریس داشته‌ام ولی هیچ کدام اینها را بر خدمت به مردم و امام جماعت مسجد ترجیح نمی‌دهم، اظهار کرد: باید شیوه‌ امامان جماعت در جذب مردم به مسجد همانند شیوه‌ پیامبر (ص) در جذب مردم به اسلام باشد. نحوه رفتار پیامبر(ص) با مردم همان طور که در روایات اسلامی آمده است رفتاری سرشار از محبت‌ بود به گونه‌ای که گاها دیده می شد که برخی از کودکان با پیامبر(ص) رفتاری ناشایست داشتند ولی حضرت آنها را با محبت در آغوش می گرفت یا با آنها بازی می کرد. شیوه رفتار و برخورد پیامبر(ص) امروز باید برای ما الگو باشد.

 

 امام جماعت مسجد شفا با اشاره به اینکه در طول 50 سال امامت جماعت تمام تلاشم داشتن رفتار و اخلاق پسندیده با مردم بوده است، گفت: از همه طبقه ها و گروه های سنی، تحصیل کرده، باسواد و اقشار کم درآمد و پردرآمد همه و همه در این مسجد رفت و آمد دارند و سعی و تلاشم براین اساس است که همه در مسجد باهم برادر باشند و در یک صف برای عبادت با خالق بیاستند.

 

ثمرات حضور امام جماعت درد آشنا و مجهز به علم روز

امام جماعت مسجد شفا خاطر نشان کرد: بسیاری از مساجد هستند که با داشتن امکانات روز نتوانسته اند مردم را به مسجد جذب کنند اما بسیاری از مساجد کوچک و ساده با داشتن امامی درد آشنا و مجهز به علم روز توانسته اند بسیاری را اهل مسجد کنند. مسجدی که از حضور امام جماعت موفق بهره مند است می تواند فعالیت های فرهنگی و هنری و عقیدتی بسیاری را برای مسجد برنامه ریزی کند تا همه مخاطبان از مسجد بهره برداری کنند. 

 

وی توصیه کرد که باید درب مسجد شبانه روز بر روی مردم باز باشد و می افزاید: اگر امام جماعت خوب کار کند و مدیریت و فعالیت زیادی از خود نشان دهد، خودش را از مردم بداند و بین مردم باشد و در مسجد و محل اعتبار کسب کند آن امام جماعت توانسته مسجد را به مسجد طراز اسلامی نزدیک کند. امام جماعت مسجد باید امامت را کار اصلی خود بداند زیرا که روحانی، مرجع دینی محل است و مدیر دینی یک منطقه به شمار می رود رفتار امام جماعت در تمام افکار و اعمال مردم اثرگذار است.

 


 آیت الله رضی شیرازی با اشاره به اینکه مساجد نباید برای کسب درآمد متوسل به کارهای تجاری شوند، تاکید کرد تجاری شدن مسجد، موجب می شود که معنویت کمرنگ شود و مسجد از فعالیت‌های فرهنگی و مذهبی باز بماند. همان طور که اشاره کردم تنها راه جاذبه مندی مسجد امام جماعت مسجد است.

 

خبرگزاری شبستان فقدان این عالم ربانی را به بیت ایشان و اهالی مسجد شفا تسلیت می گوید.

 

 

پایان پیام/ 40