حفظ دانش آموزان در جشنواره قرآنی«مدهامتان» حائز اهمیت است

حفظ دانش آموزان در جشنواره قرآنی«مدهامتان» حائز اهمیت است

تاریخ انتشار : ۱۱ آذر ۱۴۰۰
ادیانی،دیده شدن گروه سنی زیر۱۶سال در جشنواره قرآنی«مدهامتان» را فرصتی بسیار مفید و ارزشمند برای تربیت قرآنی دانش آموزان دانست و گفت: امید است کانون های مساجد بتوانند دانش آموزان را بیش از پیش به قرآن جذب و به شرکت در این مسابقات ترغیب کنند.

​خبرگزاری شبستان-مازندران؛ «مدهامتان» نام  بزرگترین رویداد قرآنی  اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد است. تاکنون چهارده دوره از این جشنواره با حضور بچه های مسجد سراسر کشور در گروه های مختلف سنی برگزار شد. پانزدهمین دوره این مسابقات نیز همانند سال گذشته به دلیل شیوع کرونا با شیوه ای متفاوت نسبت به چهارده دوره گذشته درحال برگزاری است. پانزدهمین دوره این مسابقات با توجه به تجربه برگزاری مرحله استانی این مسابقات به صورت مجازی و نقطه نظرات ارزشمند فعالان قرآنی در سراسر ایران اسلامی طرح ریزی شده و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره تا پایان 30آذرماه جاری فرصت دارند از طریق ورود به سامانه بچه های مسجد به آدرسhttps://bachehayemasjed.ir/ برای نام نویسی اقدام کنند.

 

از این رو برآن شدیم با تهیه و انتشار گفتگوهای تفصیلی با داوران مرحله استانی پانزدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در مازندران پیرامون اهمیت شرکت در مسابقات قرآنی زمینه ساز مشارکت حداکثری فعالان قرآنی استان در جشنواره پانزدهم باشیم.

 

در نخستین گفت‌وگو «سیدسجاد ادیانی» کارشناس مسئول قرآن، عترت و نماز آموزش و پرورش شهرستان قائم شهر که داوری بخش تجوید این دوره از مسابقات مدهامتان را عهده دارند به اهمیت برگزاری مسابقات قرآنی برای دانش آموزان با محور مسجد پرداخته است. متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

*برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شخصا افتخار حضور در سه تا چهار دوره از جشنواره قرآنی «مدهامتان» در مرحله استانی و کشوری را دارم ومعتقدم جشنواره قرآنی «مدهامتان» از نظر نحوه وشیوه برگزاری و شرکت کنندگان کیفیت بسیار خوبی برخوردار است.

 

 

* با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

نکات مثبت این جشنواه بحث دانش آموزی این مسابقات است چرا که تنها ارگان هایی نظیر آموزش و پرورش و کانون های مساجد برای این گروه سنی مسابقات قرآن برگزار می کنند متاسفانه اوقاف و امورخیریه که در گذشته برای دانش آموزان مسابقات خوبی برگزار می کرد این مسابقات را دیگر برگزار نمی کند. آموزش قرآن و جهت دهی فکر و ذهن کودکان به سمت یادگیری قرآن از اهمیت خاصی برخوردار است وادارات و نهادها به جای اینکه برای افرادی که 40تا50سال سن دارند  و شاید دیگر انگیزه ای برای شرکت در این مسابقات ندارند، مسابقه برگزار کنند بهتر که برای گروه های سنی زیر 16سال حتی افراد تا 30سال که جوان هستند این مسابقات را برگزار کنند تا این افراد توانایی های خود را به نمایش بگذارند خود را ارزیابی کنند و همچنین با انگیزه بیشتری در راه قرآن قرار گیرند.

 

 

* چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

مسابقات خوب برگزار می شود فقط امید دارم بخش زیر 16سال ویژه نوجوانان با قدرت برگزار شود و صرف ارائه آمار و برگزاری جشنواره نباشد و سعی کنیم دانش آموزان و بچه های مساجد را به حضور در این جشنواره قرآنی تشویق و ترغیب کنیم.

 

 

* تجربه خود از داوری این جشنواره را بفرمایید؟

افتخار داوری در جشنواره قرآنی «مدهامتان» را در دوره های گذشته نداشتم در آموزش و پرورش داوری می کردم و خدا را برای این حضور در جمع فعالان قرآنی مسجد شاکرم.

 

 

* با توجه به اینکه مرحله استانی پانزدهمین جشنواره مدهامتان با صورت مجازی برگزار می شود و متسابقین با ویدئو ارسالی در این جشنواره ارزیابی می شوند مهمترین چالش داوری جشنواره مدهامتان از نظر شما چیست؟

نقطه ضعف ارسال فیلم از طرف متسابقین ممکن کیفیت فیلم و صدا ضعیف باشد و ممکن داوری قدری سخت شود و یک حسن هم برای داور دارد م توان فیلم راچندین بار چک و بازبینی کرد تا دقیق تر به نتیجه مشخص شود اما در مسابقات حضوری داور باید در لحظه داوری کند نقطه مثبت برای شرکت کننده قرعه قرائت ترتیل یا تحقیق در مسابقه گفته می شد و شرکت کننده باید همان لحظه قرائت کند اما در شیوه مجازی و ارسال فیلم متسابقین فرصت دارند با فراق بال و آرامش قرائت داشته باشند.

 

 

* به نظر شما چگونه می شود برای رفع مهجوریت قرآن کریم قدم برداشت و نقش مسجد را در تحقق این مهم چه می دانید؟

خداوند در آیه 30سوره فرقان می فرمایند:« وَقَالَ الرَّسُولُ يَا رَبِّ إِنَّ قَوْمِي اتَّخَذُوا هَٰذَا الْقُرْآنَ مَهْجُورًا» همه باید سعی کنیم قرآن را از مهجوریت خارج کنیم یکی از راه ها برگزاری مسابقات قرآن است بیشتر از قرآن بگوییم بیشتر قرآنگ وش بدهیم و بیشتر قرآن بخوانیم یکی از جاهایی که می شود بچه ها قرآنی بشوند با قرآن مانوس شوند مساجد است اگر در مساجد خوب بحث قرآن کار شود قطعا بچه های ما قرآنی خواهند شد خیر دنیا و آخرت در قرآن است امید دارم این مسابقات بهانه ای شود که بچه های ما در مسیر قرآن قرار بگیرند و در این راه ثابت قدم باشند.

 

پایان پیام/ 286