نورانیت ذکر خدا به مسجد سرایت کرده است/شهادت در راه خدا از نظر قرآن معامله با خدا است

نورانیت ذکر خدا به مسجد سرایت کرده است/شهادت در راه خدا از نظر قرآن معامله با خدا است

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام محمدابراهیم با بیان اینکه واژه مسجد تقدس دارد چون محل عبادت، ذکر خدا و اجتماع مومنین است، گفت: مومنین در این خانه با محوریت ذکر الهی گرد هم می‌آیند. لذا نورانیت ذکر خدا به واژه مسجد سرایت کرده است.

خبرگزاری شبستان،گروه مسجد و کانون های مساجد، دومین یادواره ۱۳۰ شهید شهرک شاهد(منطقه 15) در مسجد شهدای بعثت(۱۴آذرماه) برگزار شد.

 

وی گفت: بعضی واژه ها به خاطر مفهوم خود مقدس می‌شوند. واژه هایی مثل شهید، مسجد و جهاد واژه های مقدس و نورانی هستند. علت این تقدس، نورانیتی است که در معنا و مفهوم آنها وجود دارد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد افزود: واژه مسجد مقدس است چون؛ محل عبادت، ذکر خدا و اجتماع مومنین است. مومنین در این خانه با محوریت ذکر الهی گردهم می آیند. لذا نورانیت ذکر خدا به واژه مسجد سرایت کرده است.

 

حجت الاسلام محمد ابراهیم واژه شهید را نیز دارای چنین نورانیتی دانست و گفت: معنویت شهدا، علو و رفعت مقام آنها در واژه شهید تجلی پیدا کرده و آن را نورانی و مقدس نموده است.

 

 وی افزود: شهادت در راه خدا عمل صالحی است که به تعبیر روایات ما بالاتر از آن کاری وجود ندارد. پیامبر اکرم(ص) در این باره می فرمایند: «فَوْقَ كُلِّ ذِي بِرٍّ بَرٌّ حَتَّى يُقْتَلَ اَلرَّجُلُ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَإِذَا قُتِلَ فِي سَبِيلِ اَللَّهِ فَلَيْسَ فَوْقَهُ؛ بالاى نيكى هر نيكوكارى نيكى است تا آنكه انسان در راه خدا كشته شود، و چون در راه خدا كشته شد ديگر بالاى آن نيكى و عملى بهتر نيست.» 

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در ادامه گفت: شما در این عالم هر کار نیکی را در نظر بگیرید می شود کاری بالاتر از آن تصور کرد. اگر بگوییم: نماز! بالاتر از آن وجود دارد. اگر از جهاد و حج بگوییم از آن هم بالاتر وجود دارد. حتی اگر ایثار و یا احسان به پدر مادر را در نظر بگیریم، از آن بالاتر هم هست. تنها یک عمل است که از آن بالاتری وجود ندارد و آن هم شهادت در راه خدا است.

 

حجت الاسلام محمد ابراهیم درباره ارزش بالای شهادت در نزد خدای متعال گفت؛ شهادت نهایت کمال انسان است. انسان اگر بخواهد به بالاترین درجات و فضیلتها دست پیدا کند هیچ عملی مثل شهادت برای او نیست. شاید دلیل این که با فضیلت ترین انسان‌ها آرزوی شهادت می کنند، نیز همین است. امیرالمومنین علی(ع) که در میدان فضائل و کمالات کسی به گرد پای ایشان نمی رسد همواره تمنای شهادت در راه خدا داشتند. آنچنان که در نامه‌ی خود به مالک اشتر از خدا می‌خواهند؛ ختم کار را شهادت قرار دهد.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد در یادواره شهدای شهرک شاهد گفت: شهادت در راه خدا از نظر قرآن معامله با خدا است. همانطور که در کلام امام حسن عسکری(ع) آمده است؛ دنیا بازاری است که در آن عده ای سود می برند و عده‌ی دیگر ضرر می‌کنند. آنهایی که می‌دانند جان خود را برای چه خرج می‌کنند، سود بسیاری می‌برند. در این معامله خریدار خدای متعال است و فروشندگان مومنین به او هستند.

 

 

 

وی افزود: این معامله تنها در میدانِ‌ جهاد صورت می پذیرد. درجایی این میدان، معرکه جنگ است و در جایی دیگر، میدان جنگ نرم و جنگ فرهنگی است. فرقی ندارد مومن در کدام میدان در مقابل دشمن سینه سپر می کند. او در این میدان هرچه دارد برای خدای خود خرج می کند تا شهادت نصیبش شود. 

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد گفت: خداوند در پیمان خود وفادار است و در این معامله به ازای جان مومن به او بهشت برین عطا می‌کند. همچنانکه در قرآن می‌فرماید؛ ای مومنان از معامله ای که با خدا انجام می‌دهید شاد باشید! 

 

وی در ادامه گفت؛ شهدا جانشان را با خدا معامله می کنند، چون ارزش آن را به خوبی می‌دانند. هر کسی که وارد بهشت می‌شود دیگر حاضر نیست از آن برگردد، تنها شهدا هستند که دوست دارند بارها و بارها به دنیا برگردند و شهید شوند. زیرا که آنها ارزش شهادت در راه خدا را حس کرده‌اند.

 

رئیس مرکز رسیدگی به امور مساجد یادواره‌ی شهدا را یادواره‌ی ارزش‌ها معرفی کرد و گفت: شهدا برای ارزش‌ها به شهادت رسیدند. هیچگاه نباید نام و یاد شهدا فراموش شود. باید با برگزاری این یادواره‌ها نام آنها را زنده نگه داشت.

 

وی با اشاره به مضمون وصیت نامه‌های شهدا گفت: بارها در وصیت‌نامه‌های شهدا خوانده‌ایم که بر حفظ ارزش ها تاکید نموده اند. آنها بارها ما را به نماز اول وقت، قرائت قرآن و حفظ حجاب و پشتیبانی از ولایت فقیه توصیه نموده اند.

 

 

وی افزود: در وصیت نامه‌ی شهدا همواره بر حفظ ولایت فقیه و پشتیبانی از او تاکید شده است. در یادواره‌ی شهدا باید این خواسته ها پیگیری شود. باید در این مجالس با شهدا عهد  ببندیم که راه آنها را ادامه میدهیم و به وصیت نامه هایشان عمل می‌کنیم.

 

در این مراسم همچنین از جانبازان والامقام، خدمتگزاران مساجد و حافظانِ این شهرک قدردانی شد.

 

گفتنی است؛ در پایان این مراسم، مداح اهل بیت(ع) حاج سعید حدادیان به ذکر رشادت‌های شهدای کربلا و رهروان آنها در جنگ تحمیلی پرداخت.

 

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 40