از فعالیت‌های متنوع رسانه‌ای تا طراحی سبک جدید منبر در کانون پیروان امام رضا(ع)

از فعالیت‌های متنوع رسانه‌ای تا طراحی سبک جدید منبر در کانون پیروان امام رضا(ع)

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا(ع) که در طرح ملی ایران قوی شایسته تقدیر شناخته شد، در فهمای ۱۴۰۰ نیز با مشارکت فعال در رواق‌های رسانه و کتاب توانسته تا کنون نام خود را جزء پیشتازان این رویداد ملی ثبت کند.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، کانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع) در جوار مسجد جامع میرزا عرب در شهرستان گناوه از توابع خراسان رضوی با کسب 14720 امتیاز از ۲۰ هزار امتیاز پیش بینی شده، یکی از کانون های پیشتاز در رویداد ملی فهمای 1400 است. این کانون موفق مسجدی در فهمای سال گذشته نیز که با عنوان طرح ملی «ایران قوی» اجرا شد شایسته تقدیر ویژه شناخته شد. بدین منظور مروری داریم بر فعالیت های این کانون پیشتاز مسجدی.

 

«محسن زارع بیلندی» در گفت و گو با خبرنگار شبستان با بیان اینکه از خردادماه و پس از اعلام جدول برنامه فهمای 1400 گام به گام پیش رفته ایم، اظهار کرد: بچه های مسجد جامع میرزا عرب در همه رواق ها فعال هستند اما تمرکز در دو رواق رسانه و کتاب در کانون ما بیشتر است و در این حوزه فعالیت های بیشتری همچون برگزاری دوره های سواد رسانه ای، حضور فعال در شبکه های اجتماعی و امثال آن را انجام می دهیم.

 

 

 

 

مدیر کانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع) ادامه داد: علاوه بر این، در رواق کتاب نیز حضور فعال داریم و در مسابقات کتابخوانی پنج گانه ای که برگزار می شود، بچه های مسجد ما مشارکت دارند و هر عضو می تواند با شرکت در این مسابقات 300 امتیاز کسب کند.

 

وی با اشاره به برگزاری پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان تصریح کرد: بچه های کانون در این مسابقات نیز مشارکت دارند و در رشته های مختلف آن آثاری ار تولید و ارسال کرده اند اما همان طور که گفته شد، بیشتر امتیازات ما در فهمای 1400 به دو رواق کتاب و رسانه مربوط می شود.

 

زارع با اشاره به راه اندازی منابر مجازی به همت کانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع) ابراز کرد: منابر معمولا یکسویه هستند یعنی سخنران صحبت می کند و مخاطب می شود اما با طرح منابر مجازی درصدد هستیم که فضای پرسش و پاسخ را با حضور مخاطب فراهم کنیم که این طرح به طور آزمایشی از ابتدای تیرماه آغاز شد و بعد از رفع ایرادات از ابتدای مهرماه در قالب پرسش و پاسخ برگزار می شود.

 

 

برگزاری منبرهای آنلاین در فضای مجازی - خبرگزاری حوزه

 

 

وی از زمینه سازی برای اشتغال و کارآفرینی بچه های مسجد در این کانون پیشتاز مسجدی خبر داد و گفت: راه اندازی کارگاه معرق کاری و آموزش این هنر به بچه های مسجد از جمله تلاش های انجام شده در این راستا است که 30 درصد درآمد آنها صرف تهیه و توزیع بسته های معیشتی و کارهای خیرانه کانون می شود، چنانکه در مناسبتی مثل عید غدیر 800 پرس غذای گرم طبخ و بین محرومان توزیع شد.

 

بنا بر این گزارش، کانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا (ع) در محورهای متنوعی فعالیت دارد. قرآن و عترت در رشته های ابتهال، صحیفه سجادیه، قرائت و روخوانی، حفظ و روانخوانی، فعالیت های اجتماعی شامل دوره های سبک زندگی و مشاوره، شبکه سازی و فضای مجازی در محورهایی همچون دوره های تشکیلاتی و کادرسازی، ترویج فرهنگ مطالعه از طریق اجرای طرح ملی شنبه های کتاب و مشارکت در جام باشگاه های کتابخوانی کودکان و نوجوانان، ارایه خدمات رایانه ای، آموزش زبان های خارجی با محور توانمندسازی بچه های مسجد، برپایی نمایشگاه های کتاب، اجرای فعالیت های اردویی و گردشگری، برگزاری دوره های ورزش و سلامت در رشته های مختلف همراه با مسابقه و برگزاری دوره های هنری از جمله فعالیت های دیگری است که کانون پیروان امام رضا (ع) را به یکی از پیشتازان فهمای 1400 تبدیل کرده است.

 

برگزاری یادواره شهدا از جمله دیگر فعالیت های این کانون موفق مسجدی است چنان که مراسم گراميداشت شهيد محسن فخری زاده، دانشمند هسته ای کشور 11 آذرماه به همت این کانون همراه با قرائت دعای کمیل در مسجد جامع میرزاعرب برگزار شد.

 

 

 

کمک های مومنانه و حضور موثر در نهضت مواسات موردتاکید مقام معظم رهبری از جمله فعالیت های کانون فرهنگی هنری پیروان امام رضا(ع) است که به حضور موثر آن در رواق همدلی رویداد ملی فهمای 1400 نیز کمک می کند.

 

جالب آنکه برای جمع آوری و توزیع این کمک ها جلسات هم اندیشی با حضور ارکان مسجد برگزار و در آن برنامه ریزی های لازم انجام می شود. چنان که جلسه هم اندیشی شنبه شب، 12 آذرماه 1400 جهت برنامه ريزی برای مواسات و محروم زدايی نيازمندان محله توسط جمعی از اهالی مسجد و امام جماعت در مسجد جامع ميرزاعرب برگزار و در آن بر کمک به زوج های جوان و کم‌بضاعت تاکید شد.

پایان پیام/ 9