لزوم کیفی سازی جشنواره های قرآنی/شناسایی و تقویت استعدادهای قرآنی خروجی «مدهامتان» باشد

لزوم کیفی سازی جشنواره های قرآنی/شناسایی و تقویت استعدادهای قرآنی خروجی «مدهامتان» باشد

تاریخ انتشار : ۱۵ آذر ۱۴۰۰
حیدری با بیان اینکه فعالان قرآنی در طول سال باید مورد آموزش و ارزیابی قرار بگیرند، گفت: قاریان، حافظان قرآن کریم و ... را باید حفظ کرد برترین های جشنواره ها باید در محافل قرآنی و برنامه های صدا و سیما مورد استفاده قرار بگیرند.

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ «مدهامتان» نام  بزرگترین رویداد قرآنی اعضای کانون های فرهنگی هنری مساجد است. تاکنون چهارده دوره از این جشنواره با حضور بچه های مسجد سراسر کشور در گروه های مختلف سنی برگزار شد. پانزدهمین دوره این مسابقات با توجه به تجربه برگزاری مرحله استانی این مسابقات به صورت مجازی و نقطه نظرات ارزشمند فعالان قرآنی در سراسر ایران اسلامی طرح ریزی شده و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره در سه رده سنی زیر هفت سال، 7 تا 16 و 16 تا 30 سال تا پایان 30آذرماه جاری فرصت دارند از طریق ورود به سامانه بچه های مسجد به آدرسhttps://bachehayemasjed.ir/ برای نام نویسی در یکی ازرشته های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی،مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز و استعدادیابی اقدام کنند.

 

از این رو برآن شدیم با تهیه و انتشار گفتگوهای تفصیلی با داوران مرحله استانی پانزدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در مازندران پیرامون اهمیت شرکت در مسابقات قرآنی زمینه ساز مشارکت حداکثری فعالان قرآنی استان در جشنواره پانزدهم باشیم.

 

در گفت‌وگو با «روح الله حیدری» مسئول مجمع مرکزی حافظان و قاریان قرآن شهرستان قائم شهر که داوری بخش صوت این دوره از مسابقات مدهامتان را عهده دارند جشنواره قرآنی «مدهامتان» را  فرصتی کم نظیر برای نشان دادن توانمندی ها و شکوفایی استعدادهای قرآنی مساجد دانستند و تاکید کردند برترین های جشنواره را باید حفظ کرد نفرات برتر جشنواره ها باید در محافل قرآنی و برنامه های صدا و سیما مورد استفاده قرار بگیرند. که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

 

*برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

شخصا سال 1386یا 1387از متسابقین جشنواره مدهامتان بودم که در رشته قرائت تحقیق به مرحله کشوری راه یافتم ودر مرحله کشوری هم جزء فینالیست ها بودم. متعقدم مسابقات قرآن در دهه 80و اوایل دهه90شور و حال بسیاری داشت و یکی از متصدیان مسابقات قرآن کانون های مساجد بودند که مدهامتان از نظر کمی و کیفی بالا بود اما از سال 1395به بعد سطح مسابقات پایین آمد همه ارگان ها این چنین است حتی مسابقات اوقاف و امورخیریه نیز به این مشکل دچار شدند.

 

در بعضی از سال ها یکسری ناداوری هایی نیز شده و در برخی مسابقات سطح متسابقین از سطح داوران بالاتر بوده  یا در سراسر استان بالغ بر200شرکت کننده داشت و می خواستند یک روزه مسابقه را برگزار کنند که پشتوانه سازی و آینده نگری نکردیم و از سطح مسابقات کاسته شد.

 

364روز فعالان قرآنی را به امان خدا رها می کنند و فقط روز مسابقه به سراغ متسابقین می آیند تعارف را کنار بگذاریم از موسسات و محافل قرآن حمایت نکردیم و امروز با عدم اقبال فعالان قرآنی نسبت به نام نویسی در مسابقات قرآنی مواجه ایم.

 

قاریان، حافظان قرآن کریم و ... را باید حفظ کرد برترین های جشنواره ها باید در محافل قرآنی و برنامه های صدا و سیما مورد استفاده قرار بگیرند.

 

 

* با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

اینکه مسابقات با محوریت وموضوعیت قرآن کریم برگزار می شود خود یک نقطه قوت است. و اینکه ارگانی برای ترویج قرآن در سایه کرونا حتی به صورت مجازی مسابقه برگزار می کنند جای تقدیر دارد. درخصوص نقاط ضعف جشنواره های قرآنی باید گفت که استان های پهناوری مانند مازندران می طلبد میزبانی مسابقات در مرحله استانی بین شهرستان ها در گردش باشد تا بعد مسافت برای همه متسابقین از سراسر استان رعایت شود یعنی اگر امسال در قائم شهر برگاز شده سال آینده در غرب یا شرق استان برگزار شود تا دوستان غرب استان یا شرق استان از میزبانی این مسابقات بی نصیب نمانند همچنین اگر ظرفیت برگزاری مسابقات حضوری در شهرهای دیگر وجود ندارد می توان مسابقات را منطقه ای یا به صورت برون سپاری با همکاری موسسات برگزار کرد.

 

نقطه ضعف دیگر اینکه اطلاع رسانی درستی برای انتشار فراخوان مسابقات انجام نمی شود. نقطه مثبت این جشنواره نیز رده های سنی مدهامتان قابل تحسین است چرا که استعداد یابی، تشویق  و تهییج نوجوانان و جوانان را همراه دارد.متاسفانه زیر 18سال در بسیاری از مسابقات قرآنی دیده نمی شود که اثرات نامطلوب دارد.

 

محدوده سنی 30سال به بالا خیلی نیاز به حضور در مسابقات قرآنی ندارند چراکه ترویج این فرهنگ نورانی باید بین کودکان ونوجوانان و جوانان مورد توجه باشد.

 

در یکی دو سال گذشته متسابقین از نوع برگزاری مسابقات  از نوع ثبت نام اینترنتی و پشتیبانی گله مندی داشتند برخی از متسابقین نیز اذعان می کردند در مرحله استانی حائز رتبه برتر شدند اما برای مرحله کشوری به آنها اطلاع رسانی نشده است همچنین فعالان قرآنی برای روند ثبت نام و بارگذاری اثر در سامانه مشکل دارند که بهتر است آموزش ثبت نام در سامانه بارگذاری شود.

 

 

* چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

بهتر مسابقات منطقه ای برگزار شود و برگزیدگان این مناطق به صورت فینال گردهم بیایند و برای مسابقات کشوری نفرات برتر مشخص شوند. همچنین فینال مسابقات به صورت زنده از صدا و سیما پخش شود.

چند ماه مانده با مسابقات افرادی که فعال قرآنی هستند را گردهم بیاورند و حاصل بحث های کارشناسی این باشد که مسابقات چطور و چگونه برگزار شود و چه کنیم شرکت کننده بیشتری داشته باشیم و...

 

 

* تجربه خود از داوری این جشنواره را بفرمایید؟

داوری های ما مطلق نیست و نسبی است و حسن اعتماد کانون های مساجد استان برای انتخاب من به عنوان داوری قدردان هستم و اگر ناخواسته اشتباه سهوی در امر امتیاز دهی مشاهده کردند به خاطر قرآن اشتباهات سهوی ما را ببخشند.

 

 

* با توجه به اینکه مرحله استانی پانزدهمین جشنواره مدهامتان با صورت مجازی برگزار می شود و متسابقین با ویدئو ارسالی در این جشنواره ارزیابی می شوند مهمترین چالش داوری جشنواره مدهامتان از نظر شما چیست؟

در مسابقات مجازی کیفیت تلاوت ها، نوع فیلمبرداری ها، کیفیت صوت و صدا مهم است. اینکه متسابق در آرامش و بدون استرس فیلم می گیرد و ارسال می کند مزیت است . در بحث داوری بین کسی که با استفاده از سیستم صوتی خوانده و یا اینکه فردی که بدون استفاده از سیستم صوتی قرائت داشته چالش همراه دارد.

 

 

*چه توصیه ای برای شرکت جوانان، نوجوانان کانون های مساجد در این مسابقات دارید؟

مسابقات قرآن هدف نباشد فقط برای ارزیابی در مسابقات شرکت کنند. متاسفانه در برخی محافل همانند صدا و سیما باب شده که قاریانی می توانند در برنامه های زنده اجرا برنامه داشته باشند که حتما در مسابقات رتبه داشته باشند که این مقوله زیبنده نیست باید این تابو بشکند این خوب نیست چرا که متسابقین شرکت در مسابقات را باید برای پیشرفت در فعالیت خود بدانند. نه کسب رتبه مجوز حضورشان در محافل دیگرباشد.

 

 

* به نظر شما چگونه می شود برای رفع مهجوریت قرآن کریم قدم برداشت و نقش مسجد را در تحقق این مهم چه می دانید؟

ما دم از قرآنی بودن می زنیم و خود را قرآنی و مسئول موسسه قرآنی و مجمع قرآنی و ... می دانم در هر شهرستانی حداقل 70موسسه قرآنی داریم و یک اداره آموزش و پرورش داریم موسسات در بخش قرائت تحقیق(صوت و لحن) حداقل 15سال مجوز فعالیت قرآنی دارند در این 15سال اگر هر موسسه در این سال ها یک قاری تربیت می کرد می بایست به صورت مثال 70قاری قرآن در قائم شهر داشته باشیم 98درصد موسسات قرآنی در شهرستان ها استیجاری اند و برای پرداتخت هزینه اجاره مهد قرآن ایجاد می کنند و کارهای کیفی محدود شده است. معتقدم با این شیوه فعالیت  برای 2 الی 3سال آینده قاری زیر 16سال نداریم رغبت مردم به هر دلیلی نسبت به فعالیت های قرآنی کم شده است چون از فضای مجازی به درستی استفاده نمی کنیم از صدا و سیما می توانیم به صورت معجزه آسا استفاده کنیم باید به صورت ریشه ای در هر مدرسه ای در رشته های مختلف قرآنی استعداد یابی شود و آن دانش آموز رابه موسسات قرآنی معرفی کنند.

 

 ادارات، نهاد ها و هیات های مذهبی یادواره های شهدا و ... برگزار می کنند در تبلیغات و چاپ بنر، اسم سخنران و مداح و شاعر را می زنند اما اسم قاری را درج نمی کنند،  قاریان قرآن مظلوم واقع شده اند متولی جامعه قرآنی مشخص نیست باید همه همدل و همزبان باشیم تا موفق عمل کنیم .

 

صدا و سیما مسابقات مداحی و موسیقی سنتی می گذارند اما برای قاریان قرآن مسابقات تلویزیونی برگزار نمی شود.

 

 

در سال های اخیر از قاریان نوجوان در برنامه های سیما استفاده شد ماه رمضان که آن هم محدود است متاسفانه تبلیغ قرآن کردن نیاز به گذشتن از هفت خان رستم دارد اما خوانندگان به راحتی در سیما ظاهر می شوند.

 

 

در اثر کرونا 2سال تمام برنامه ها در بحث آموزش قرآن تعطیل یا نیمه تعطیل شد و تعدادی از این موسسات چون استیجاری بودن دیگر وجود خارجی هم ندارند چرا کسی برای بازشدن مجامع قرآنی و موسسات قرآنی بیانیه نمی دهد و پیگیر نمی شود قرآن مهجور است و باید برای بازگشت دوباره موسسات قرآنی به چرخه فعالیت مسئولین امر ورود جدی و کارگشا داشته باشند.

 

 

 

 

 

پایان پیام/ 286