جوان‌گرايي و رويکرد جهادي دو محور مهم در جذب دانشجويان به فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد است

جوان‌گرایی و رویکرد جهادی دو محور مهم در جذب دانشجویان به فعالیت‌های کانون‌های مساجد است

تاریخ انتشار : ۱۶ آذر ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني با اشاره به نگرش ستاد هماهنگي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد در فعاليت‌ها اظهار کرد: جوان‌گرايي و رويکرد جهادي دو محور مهم در جذب دانشجويان به کانون‌هاي مساجد است.

حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، ضمن گرامیداشت 16 آذر (روز دانشجو)، به نقش جامعه‌ساز دانشجویان اشاره کرد و گفت: ایران اسلامیِ امروز حاصل تلاش‌ها، علم‌اندوزی‌ها و حرکت رو به جلویی است که دانشجویان انقلابی رقم زدند؛ چه آن زمان که سنگر دانشگاه را برای دفاع از میهن ترک کرده و به جبهه رفتند و چه امروز که با فتح قله‌های علم و دانش در رشته‌های مختلف برای کشور افتخارآفرینی می‌کنند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: رهبر معظم انقلاب اسلامی همواره در دیدار با دانشجویان نسبت به جایگاه، تاثیر فعالیت‌ها و وظایف این قشر فرهیخته، سخنانی را بیان فرموده‌اند؛ از جمله اینکه معظم‌له بیان کردند که : «جنبش دانشجویی در کشور ما در تاریخِ ثبت شده و شناخته شده‌ی خود، همیشه ضد استکبار، ضد سلطه، ضد استبداد، ضد اختناق و به شدت عدالتخواه بوده است». این سخن را می‌توان به عنوان توصیفی از دانشجوی ایرانی و شناسنامه دانشجوی ایرانی دانست.

 وی گفت: با توجه به تاکیدات رهبر معظم انقلاب اسلامی، امروز دانشجویان در سطح کشور وظیفه خطیری دارند و باید در راستای تحقق هدفی والا یعنی تمدن نوین اسلامی ایرانی بکوشند؛ این مسیر نیازمند روحیه جهادی و نشاطی برخاسته از جوانان دانشجو، انقلابی و علم محور است.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه یکی از راه‌های نیل به این اهداف تکیه بر حضور و فعالیت دانشجویان در مسجد و کانون‌های مساجد است، اظهار کرد: در حال حاضر 203 کانون فرهنگی در دانشگاه‌های کشور فعالیت داشته و بسیاری از دوره‌ها زیر نظر دانشجویان متخصصی که در این کانون ها عضویت دارند برگزار می شود.

رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنر مساجد کشور تصریح کرد: از سوی دیگر ستاد فهما به صورت جداگانه برای دانشجویان عضو در کانون ها نیز دوره برگزار می‌کند و از این رهگذر بسیاری از این جوانان فرهیخته در تعامل با یکدیگر، تجربیات فعالیت های فرهنگی خود در عرصه مسجد را با هم به اشتراک می گذارند، این دوره ها شبکه ای از نخبگان مسجدی را شکل داده است.

وی با بیان اینکه حضور و عضویت بسیاری از دانشجویان از سراسر کشور در کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور نشان از تاثیرگذاری و نقش آفرینی کانون ها دارد، افزود: از دریچه فعالیت های این قشر در کانون ها است که حربه‌های مختلف دشمن در تهاجم فرهنگی به بدنه جوان کشور خنثی شده و فرهنگ ناب دینی مبتنی بر ارزش‌های بومی میان اعضای کانون ها نهادینه می‌شود.

حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی تصریح کرد: یکی از اهداف ستاد فهما آن است که با کمک جوانان خوش‌فکر، متدین و متعهد عضو در کانون ها، کارآفرینی برای بچه‌های مسجد را بیش از پیش به منصه ظهور بگذارد، تاکنون کانون های فرهنگی هنری متعددی در سطح کشور با مدیریت دانشجویان نخبه و مسجدی در این عرصه وارد شده و با بهره مندی از ظرفیت های بومی و منطقه ای اقدام به اشتغال زایی کرده اند که این امر حکایت از تبلور عملکرد بچه های مسجد منطبق با نیاز جامعه دارد.

 وی همچنین افزود: از سوی دیگر تلاش برای ترویج فرهنگ اسلامی در گستره هنرهای اسلامی، گام دیگری است که از سوی ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در قالب دوره های مختلف دنبال می‌شود، ما در این مسیر از ظرفیت دانشجویانی که در رشته های مختلف هنری تحصیل کرده اند نیز بهره مند شده ایم تا با برگزاری کلاس هایی با محور هنر اسلامی، به تحقق سبک زندگی اسلامی کمک کرده باشیم.

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در پایان ابراز امیدواری کرد که با تحقق تامین اعتبار کافی، شرایط برای حضور هرچه بیشتر دانشجویان در فعالیت های کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در آینده ای نه چندان دور محقق شود.‌