مسابقات مدهامتان به عمومی شدن فعالیت‌های قرآنی کمک می‌کند/افزودن جلسات سنتی به این رقابت‌ها برکات دارد

مسابقات مدهامتان به عمومی شدن فعالیت‌های قرآنی کمک می‌کند/افزودن جلسات سنتی به این رقابت‌ها برکات دارد

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰
رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه با بیان اینکه مسابقات مدهامتان فعالیت‌‌های قرآنی را با مسجد پیوند داده است، گفت: افزودن بخش جلسات سنتی به این رقابت‌ها با توجه به اینکه جلسات بیشترین سهم را در پرورش بچه‌های قرآنی دارند، برکات خوبی دارد.

«مهدی قره‌شیخلو» در گفتگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برکات و آثار برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان به همت ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور (فهما)، اظهار کرد: عموم فعالیت های تبلیغی ترویجی به ویژه فعالیت های قرآنی که در آنها جنبه رقابتی وجود دارد می تواند برای نسل جوان و نوجوان جذابیت داشته باشد لذا مسابقات هم می تواند فضاسازی قرآنی کند و هم به  تقویت مهارت، توان و اطلاعات شرکت کنندگان منجر شود.

 

رئیس مرکز امور قرآنی سازمان اوقاف و امور خیریه ادامه داد: مسابقات قرآن که در کشور ما توسط نهادهای مختلف برگزار می شود در ترغیب و تشویق نسل جوان به آشنایی با قرآن و نورانیت آن بسیار کمک کننده است.

 

وی با اشاره به پیوندی که مسابقات قرآنی مدهامتان بین فعالیت های قرآنی و مسجد ایجاد می کند، گفت: بستر اصلی قرآن و فعالیت های مرتبط با آن مسجد است با توجه به گستردگی جغرافیایی مساجد در کشور به گونه ای که حتی در دورافتاده ترین نقاط هم مساجد فعال هستند، این مسابقات می تواند در فراگیری فعالیت های عمومی تر قرآن و آشنایی نسل جوان با قرآن نقشی موثر ایفا کند.

 

قره‌شیخلو در پاسخ به این سوال که افزوده شدن بخش جلسات سنتی قرآن به پانزدهمین دوره مسابقات قرآنی مدهامتان چقدر به کشف استعدادهای جدید کمک می کند؟، تصریح کرد: اگرچه در کشور دو دهه است که شاهد فعالیت موسسات قرآنی مردمی هستیم اما هنوز هم خروجی های اصلی قرآنی ما مربوط به جلسات سنتی هستند که عمدتا در مساجد برگزار می شوند.

 

این قاری و داور بین المللی قرآن ابراز کرد: از این رو، جلسات سنتی‌ای که در مساجد برگزار می شوند بیشترین سهم را در پرورش بچه های قرآنی دارند و توجه به آنها در مسابقات به شناسایی استعدادها و برنامه ریزی برای توسعه و ارتقای کیفی این جلسات نقشی مهم دارد. البته برنامه ریزی ها باید به گونه ای باشد که مردمی بودن این جلسات حفظ شود.

 

وی تاکید کرد: جلسات سنتی و مردمی قرآن که در مساجد برگزار می شوند ظرفیت بالایی برای رشد و پرورش استعدادهای قرآنی دارند البته باید بستر این رشد برای آنها فراهم شود. آموزش و برگزاری مسابقات در این راستا موثر است.

 

قره‌شیخلو درباره تاثیر برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان در جذب بچه های مسجد به فعالیت های قرآنی، اضافه کرد:  مسجد منزل و جایگاه قرآن است، از ابتدای ظهور اسلام قرآن در مسجد تعریف شده لذا باید از وسایل مختلف برای اتقان و استحکام این جایگاه استفاده شود. شناسایی نیروها و استعدادهای قرآنی و برنامه ریزی آموزشی برای آنها یکی از این راه ها است. اگر هر فعال قرآنی در رشته حفظ یا قرائت بدون تکیه به بخش های دولتی یک جلسه آموزش قرآن را برگزار کند، اتفاقات مبارکی در جامعه می افتد.

 

وی خاطرنشان کرد: در روایت است بهترین شما کسانی هستند که قرآن را یاد می گیرند و به دیگران آموزش می دهند؛ جای این خیر امور در مسجد است اگر این چرخه در مسجد شکل بگیرد و تقویت شود و دستگاه های مسئول بدون دخالت به فعالیت های قرآنی سرعت و شتاب دهند، جهش قرآنی اتفاق می افتد.

پایان پیام/ 9