کسب 49 درصدي امتيازات سومين رويداد ملي فهما توسط کانون‌هاي روستايي

کسب 49 درصدی امتیازات سومین رویداد ملی فهما توسط کانون‌های روستایی

تاریخ انتشار : ۲۳ آذر ۱۴۰۰
طاهريان، ضمن تقدير از عملکرد بچه‌هاي مسجد در سومين رويداد فهما به روند کسب امتيازها اشاره کرد و افزود: امسال و در سومين دوره فهما رقابت تنگاتنگي ميان کانون‌هاي روستايي وشهري برقرار است به طوري که 49 درصد امتيازات از سوي کانون‌هاي روستايي کسب شده است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست مجازی هماهنگی سومین رویداد ملی فهما، روز سه‌شنبه 23 آذر ماه با حضور «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما و مدیران ستادهای استانی ستاد فهما برگزار شد.


«مرتضی طاهریان» در این نشست طی سخنانی اظهار کرد: در روند ارزیابی عملکرد استان ها در رویداد فهما، حتی دوره اول برگزاری این رویداد ملی که سال 1398 برگزار شد مد نظر قرار می گیرد تا مشخص شود که آیا کانون و استان روند طبیعی و نظم منطقی را در عملکرد خود سپری کرده است یا خیر.

دبیر سومین رویداد ملی فهما ادامه داد: بر اساس آخرین گزارش‌ آماری که نسبت به مشارکت کانون‌های فرهنگی هنری در سراسر کشور دریافت کرده‌ایم، 51 درصد امتیازات کسب شده مربوط به کانون‌های شهری و 49 درصد مربوط به کانون‌های روستایی است که نشان می دهد از نظر آمارِ امتیازات، کانون‌های روستایی و شهری رقابت تنگاتنگی با یکدیگر دارند.


طاهریان در بخش دیگری از مباحث خود در رابطه با سرانه و حمایت از کانون‌های فعال در دوره‌های قبلی رویداد فهما اظهار کرد: بررسی میزان مشارکت کانون‌ها در فهمای امسال نشان می دهد سرانه و حمایت از کانون ها به حضور و مشارکت اعضای کانون‌ها کمک می‌کند اما واقعیت این است که این مشارکت به تنهایی منوط به دریافت سرانه نیست.


وی در مورد روند داوری سومین رویداد ملی فهما و امتیازات کانون‌ها به ارایه مثالی پرداخت و گفت: در داوری نهایی رواق‌های دوازده گانه، شاید کانونی موفق به کسب 9 هزار امتیاز شده باشد اما در یک رواق تخصصی 100 درصد امتیاز را کسب کرده باشد و از سوی دیگر در کلیت رواق ها نیز معدل خوبی داشته باشد (برای مثال 40 درصد امتیاز را کسب کرده باشد)، بنابراین در چنین شرایطی احتمال دارد با وجود کسب 9 هزار امتیاز ، در یک رواق تخصصی از سوی داوران برتر و یا شایسته تقدیر شناخته شود.


طاهریان ادامه داد: نگاه قابل تقدیری که امسال در معاونت فرهنگی هنری ستاد فهما وجود دارد احصاء چهار هزار کانون برتر در استان ها است که به این کانون‌ها لوح تقدیر و هدیه اعطا می شود؛ در قدم بعدی این امکان نیز به استان‌ها تفویض می شود که ذیل رواق ها، برخی کانون هایی را که از حیث میدانی نیز فعال بودند برای مرحله پایانی داوری‌ها معرفی کنند.


وی گفت: در مرحله داوری نهایی علاوه بر مستندات ارایه شده، مستندات تکمیلی نیز از کانون ها برای داوری نهایی دریافت می شود و حتی ممکن است مدیر کانون در روند داوری به صورت آنلاین در نشست هیات داوران حضور یابد و به پرسش های داوران پاسخ دهد.


دبیر سومین رویداد ملی فهما با بیان اینکه کلیه روند داوری فهما در بخش کانونی از سوی معاونت فرهنگی هنری ستاد فهما صورت می پذیرد، افزود: در هر یک از رواق های 12 گانه حداکثر 10 کانون معرفی می شوند.

طاهریان در ادامه گفت: در روند بررسی فعالیت‌ها برخی کانون ها به عنوان کانون «راکد» شناخته می شوند، علت این است که ما عملکرد چند سال گذشته کانون را بررسی می کنیم تا ببینیم که آیا اصلا کانون موفق به کسب امتیاز شده است یا خیر. در حال حاضر 232 کانون راکد در سراسر کشور داریم که از ارزیابی ها خارج شدند؛ ضمن اینکه پس از تاریخ 30 آذر اگر برخی کانون ها بر اساس شاخص های مرتبط، به عنوان کانون راکد باقی بمانند، از سبد ارزیابی کانون‌های استان حذف خواهند شد.


وی تصریح کرد: ذکر این نکته اهمیت دارد که هر مسجدی بالقوه یک کُد کانون دارد، شاید در حال حاضر فعال نباشد اما بعدها به سبب شرایط فعال شود، برای مثال ممکن است یک زمان مسجدی امام جماعت نداشته باشد و با ورود یک امام جماعت فعالیت کانون از سر گرفته شود؛ بنابراین کانون راکد به معنای حذف کانون نیست.


وی در ادامه به اهمیت کسب مجوز الکترونیک از سوی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور اشاره کرد و گفت: 4200 کانون به مرحله رویداد فهما راه پیدا می کنند اما اگر در این بین  کانونی مجوز نداشته باشد حذف خواهد شد، همچنین کانون‌هایی که مجوزشان تمدید نشده نیز نمی‌توانند سرانه دریافت کنند.‌


همچنین در بخش دیگری از این نشست مجازی «جواد عبادی» طی سخنانی اظهار کرد: سامانه بچه‌های مسجد؛ بین کانون‌های مساجد سراسر کشور ، ستادهای استانی و مرکزی برای شناخت و شناسایی ظرفیت‌ها، نقش واسطه گری دارد.

سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور، در ادامه به رویکرد جدید در سامانه بچه‌های مسجد اشاره کرد و گفت: در آینده نزدیک هر عملکردی که کانون‌ها ثبت کنند و از سوی استان تایید شود؛ در صفحه کانون منتشر می شود مانند مطالب شبکه های تعاملی و خدمات کانونی که هم اکنون در صفحه اختصاصی کانون ها منتشر می شود.

 عبادی افزود: با این کار، موضوع مالکیت معنوی در دستور کار قرار می گیرد، بنابراین مردم و سایر کانون ها؛ بهترین ناظر بر محتوای بارگذاری شده خواهند بود و اگر کانونی محتوا یا اثری را در صفحه خود بارگذاری کند مسئولیت حقوقی آن کاملا بر عهده کانون است البته ما نیز نظارت خواهیم کرد.

سرپرست اداره کل آموزش، پژوهش و فناوری اطلاعات کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور در بخش دیگری از مباحث خود ضمن تاکید بر این مساله که اعضای کانون ها بارگذاری فیلم ها در سامانه بچه های مسجد را به روزهای پایانی موکول نکنند، افزود: ارسال آثار در روزهای پایانی رویداد فهما، منجر به اشغال پهنای باند و اختلال در سامانه خواهد شد. ما امسال حجم فایل های ارسالی را تا دو برابر افزایش داده و بعضا در برخی از فُرم ها تا 100 مگابایت رسیده است.

وی گفت: ثبت جدید کلیه فُرم ها در سامانه، رأس ساعت 12 شب 30 آذر ماه قطع می شود اما فرم های بازگشت خورده به کانون جهت ویرایش فعال است، همچنین برخی فرم ها و فعالیت‌ها که در ستاد ها به منظور ارزیابی و بررسی وجود دارد، به صورت محدود تا چند روز باز است.

عبادی در پایان خواستار تعیین تکلیف آثار ارسالی به استان ها شد و افزود: صفحات رصد دقیقی در اختیار مدیران ستادی و استانی قرار گرفته است و با توجه به این مساله انتظار می رود هرچه سریع تر فرم های معطل مانده در کارتابل کارشناسان؛ تعیین تکلیف شوند.