اقامه عزای فاطمی در کانون‌های مساجد سراسر کشور/از برگزاری سوگواری تا اجرای تئاترهای آیینی

اقامه عزای فاطمی در کانون‌های مساجد سراسر کشور/از برگزاری سوگواری تا اجرای تئاترهای آیینی

تاریخ انتشار : ۲۷ آذر ۱۴۰۰
اعضاي کانون‌هاي فرهنگي هنري مساجد سراسر کشور در سوگ ايام شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) فعاليت‌هاي مختلفي را تدارک ديده‌اند که از جمله آنها مي‌توان به برگزاري مراسم سوگواري، کمک به نيازمندان و اجراي تئاترهاي آييني اشاره داشت.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، با فرارسیدن ایام فاطمیه و سوگواری شهادت سرور زنان عالم، کانون‌های فرهنگی هنری مساجد سراسر کشور در راستای عرض ارادت به حضرت فاطمه زهرا(س) و گرامیداشت این ایام فعالیت‌های مختلفی را تدارک دیده و تلاش می‌کنند به همت بچه‌های مسجد در ترویج گوشه‌ای از فرهنگ و سبک و سیاق زندگی فاطمی نقش‌آفرین باشند. در ادامه گزارشی از فعالیت‌های برخی از کانون‌های فرهنگی هنری مساجد در استان‌های مختلف را می خوانید:

 

میزبانی روستای «راوه» استان مرکزی از عزاداران فاطمی 

با هماهنگی و برنامه‌ریزی‌هایی که با مجموعه مسجد صاحب الزمان(عج) روستای راوه صورت پذیرفت، برنامه‌های دهه اول ایام فاطمیه با رعایت پروتکل های بهداشتی به همت کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای راوه در مسجد برگزارمی شود.

در این ایام بچه‌های مسجد و اعضای کانون میزبان سوگواران هستند و با مشارکت یکدیگر در راستای تبیین فرهنگ و معارف دینی در جامعه تلاش می‌کنند.

بر پایه این گزارش، برنامه های ایام فاطمیه اول و دوم با همدلی و همکاری کانون فرهنگی هنری شهدای هسته ای و هیت عاشقان حسینی، امام جماعت و هیئت امنا برگزار می شود و همزمان با شب شهادت حضرت زهرا (س) ویژه برنامه عزاداری و سوگواری اجرا خواهد شد.

از سوی دیگر اعضای کانون اقدام به تهیه نذورات با همدلی و همراهی خیرین و اعضای مسجد می کنند تا در این ایام به نام بانوی دو عالم، به نیازمندان رسیدگی شود.

«محمدمهدی جعفری» مسئول کانون فرهنگی هنری «شهدای هسته ای» روستای راوه در رابطه با سلسله فعالیت های اعضای این کانون در ایام فاطمیه در گفت وگویی با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) ادامه می دهد: با توجه به تقارن این ایام با شهادت حاج قاسم سلیمانی، به مدت پنج شب نیز برنامه عزاداری به این مناسبت خواهیم داشت.

جعفری همچنین با بیان اینکه این برنامه بعد از اقامه نماز مغرب و عشا برگزار می شود، ادامه داد: قرائت قرآن، سخرانی امام جماعت مسجد، مداحی و عزاداری با نوایی گرم ذاکرین اهل بیت از دیگر برنامه های این ایام است.

 

اقامه عزای فاطمی به همت بچه مسجدی‌ها در خراسان شمالی

نخستین مراسم عزاداری و سوگواری ایام فاطمیه اول و سالروز شهادت ام الائمه، حضرت فاطمه زهرا (س) به همت فعالان فهما در مساجد شهری و روستایی استان خراسان شمالی برگزار شد.

بسیاری از این عزاداری ها به همت نوجوانان و جوانان مسجدی و با یاد و نام شهدا و امام شهیدان با سینه زنی و مداحی  ذاکرین اهل بیت علیهم السلام برگزار شد.

 

حجت الاسلام «رضا جواهری» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) در مورد این سلسله فعالیت‌ها در ایام فاطمیه اظهار کرد: در راستای ترویج فرهنگ فاطمی،  کودکان و نوجوان عضو این کانون با تشکیل هیئت عزاداری، به سوگ حضرت زهرا (س) نشستند.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری انقلاب بجنورد افزود: این مراسم پنج شنبه، جمعه و شنبه به ترتیب 25 و 26 و 27 آذرماه به مدت سه شب پس از اقامه نماز مغرب و عشاءبرگزار می شود.

 

این گزارش می افزاید: همچنین فعالان کانون فرهنگی هنری «امامت» روستای ناوه بجنورد در حسینیه حضرت محمد رسول الله (ص)، به سوگ بزرگ بانوی دوعالم می‌نشینند.

 

«مصیب خانی»، مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای روستای قنبر باغی اسفراین، طی گفت وگویی از تلاش جوانان این روستا برای گرامیداشت ایام فاطمیه اول خبر داد و گفت: سیاهپوش کردن معابر و مسجد روستا و برگزاری راسم عزاداری و سخنرانی و سینه زنی از اهم اقدامات برنامه ریزی و انجام شده به مناسبت این ایام سوگواری است.

 

همچنین «محمد نصرتی»، مدیر کانون فرهنگی هنری شهدای دهگاه بجنورد نیز در ادامه از برگزاری طرح همدلانه «چتر  مادرانه فاطمی» در این کانون خبر داد و گفت: این طرح در قالب برنامه های جهادی و کمک به نیازمندان از نقاشی خانه نگهداری از بچه های بی سرپرست، تهیه بسته های معیشتی و برپایی ایستگاه صلواتی در محل امازاده سید عباس موسی بن جعفر (ع)  بجنورد انجام می گیرد.

 

از سوی دیگر کانون فرهنگی هنری پنج تن آل عباء بجنورد، کانون محبان الزهرا (س)، کانون فرهنگی هنری امام رضا(ع، کانون فرهنگی هنری بقیه الله شهرک فرهنگیان، کانون فرهنگی هنری شهدای شهرک ولیعصر (عج) شیروان با تلاشی فاطمی به برگزاری مراسم عزاداری ایام فاطمیه اقدام کردند.

 

گفتنی است، مراسم عزاداری و گرامیداشت ایام فاطمیه در دیگر کانون های مساجد شهری و روستایی استان نیز برگزار می شود.

 

برگزاری تئاتر آیینی «حدیث درد» در استان زنجان

دهه اول فاطمیه از روز چهارشنبه 24 آذرماه شروع می شود و در تاریخ شنبه 4 دی ماه به پایان می‌رسد؛ در طول این مدت کانون های فرهنگی هنری مساجد استان زنجان برای عرض ارادت به بی‌بی دو عالم فعالیت‌های مختلفی را برنامه‌ریزی کرده اند که برخی از آنها اشاره می‌شود:

تئاتر آیینی «حدیث درد» به مناسبت ایام شهادت حضرت زهرا (س) از تاریخ ۲۶ تا ۲۸ آذر ماه به مدت سه شب در مسجد امیرالمومنین(ع) بهارستان زنجان اجرا می شود.

این تئاتر آیینی به همت بچه های مسجد آماده و پس از اقامه نماز مغرب و عشاء به نمایش در می‌آید؛ همچنین مراسم سوگواری و عزاداری در این مسجد به مناسبت ایام فاطمیه برپا است.

همچنین به همت اعضای کانون فرهنگی هنری مسجد امام حسین(ع) سعدی شمالی زنجان نیز مراسم عزاداری و سوگواری با سخنرانی حجت الاسلام «امیر صفوی» و مداحی «علی دولتی» برگزار شد.مشابه همین مراسم در فاطمیه دوم نیز در مسجد برپا خواهد شد.

 

فعالیت‌های کانون‌های مساجد دیار علویان در ترویج فرهنگ فاطمی/از برگزاری مسابقات کتابخوانی تا تجلیل از مادران موفق

 

کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان مازندران در سوگ شهادت حضرت فاطمه زهرا(س) غرق عزا و ماتم شدند و با برگزاری برنامه‌های متعدد در راستای ترویج فرهنگ فاطمی قدم بر می دارند.

سخنرانی و مداحی با محوریت تبیین اهداف حضرت فاطمه زهرا(س)، طرح هر خانه یک پرچم با نصب پرچم های سیاه مزین به نام حضرت زهرا(س) بر سردر منازل، پخت و توزیع غذای نذری در بین عزاداران فاطمی، طرح شنبه های کتاب با معرفی کتاب هایی با موضوع سبک زندگی حضرت زهرا(س) و اجرای طرح سه شنبه های تکریم با تجلیل از مادران موفق با عنوان طرح ملی شکوه مادری، فصل مشترک برنامه های کانون های فرهنگی هنری مساجد دیار علویان در ایام فاطمیه است.

 

توزیع 1800 کیلوگرم گوشت نذری به همت کانون‌های مساجد استان گلستان به مناسبت ایام فاطمیه

ترویج فرهنگ قرآنی از جمله وظایفی است که هر فرد مسلمان و مومنی باید در زندگی اتخاذ کند، البته در این میان دستگاه های فرهنگی نیز باید همراه باشند، یکی از رویکردهای قرآنی کمک به همنوعان است.

در این راستا ستاد هماهنگی کانون های مساجد استان گلستان با همکاری موسسه حضرت خدیجه(س) قم و همکاری برنامه تلیوزیونی «سمت خدا» اقدام به توزیع بسته‌های گوشت نذری میان نیازمندان کرد تا از این رهگذر به دستورات الهی و سفارش قرآن کریم نسبت به فریضه انفاق عمل کرده باشد و احسان ماندگار را در ایام فاطمیه به نام دخت نبی مکرم اسلام رقم بزند.

بر پایه این گزارش، یک هزار و ٢٠٠ بسته گوشت به وزن یک هزار و ۸۰۰ کیلوگرم توسط کانون‌های فرهنگی هنری مساجد استان گلستان بین نیازمندان شهرهای مراوه تپه، گرگان،مینودشت، کردکوی، کلاله، گالیکش و آق قلا توزیع شد.

گفتنی است این نهمین مرحله از توزیع گوشت میان نیازمندان محسوب می شود که به مناسبت شهادت حضرت فاطمه (س) از سوی ستاد فهما استان گلستان و بچه‌های مسجد در سفره عزتمندان قرار گرفته است.

 

توزیع 13 بسته معیشتی به همت کانون فرهنگی هنری نورالهدی روستای محمد آباد میامی

«علیرضا صادقی» در گفت وگو با ستاد ارتباطات رسانه ای(فهما)، با اشاره به ضرورت استمرار رزمایش مواسات و کمک مومنانه بیان کرد: پنجمین مرحله از اطعام نیازمندان و توزیع بسته های کمک معیشتی توسط کانون فرهنگی هنری نورالهدی مسجد جامع روستای محمدآباد انجام شد.

 

مدیر کانون فرهنگی هنری نورالهدی محمد آباد افزود: در این مرحله تعداد 13بسته کمک معیشتی بین گروهی از نیازمندان روستا توزیع شد که این بسته ها شامل اقلام از جمله برنج، قند، روغن، مایع ظرفشویی، پودر لباسشویی، خمیردندان و ... بوده و به مناسبت ایام فاطمیه در راستای عرض ارادت به ساحت حضرت فاطمه(س) و ادامه سیره آن حضرت در یاری رساندن به مردم نیازمند صورت پذیرفت.

پایان پیام/ 9