آمارگرایی بلای جان فعالیت های قرآنی/رقم های تشویقی شرکت کنندگان مبلغ قابلی نیست

آمارگرایی بلای جان فعالیت های قرآنی/رقم های تشویقی شرکت کنندگان مبلغ قابلی نیست

تاریخ انتشار : ۲۸ آذر ۱۴۰۰
رضایی گفت: برگزاری بهتر جشنواره مدهامتان نیازمند بودجه بیشتر است. سطح جوایز این مسابقات به نسبت مسابقات دیگر پایین‌تر بوده و در حالت ثابتی قرار دارد، امیدوارم برگزارکنندگان با توجه به فیلترها به افزایش کیفیت جوایز فکر کنند،

خبرگزاری شبستان-مازندران؛ تاکنون چهارده دوره از جشنواره «مدهامتان» با حضور بچه های مسجد سراسر کشور در گروه های مختلف سنی برگزار شد. پانزدهمین دوره این مسابقات با توجه به تجربه برگزاری مرحله استانی این مسابقات به صورت مجازی و نقطه نظرات ارزشمند فعالان قرآنی در سراسر ایران اسلامی طرح ریزی شده و علاقه مندان به شرکت در این جشنواره در سه رده سنی زیر هفت سال، 7 تا 16 و 16 تا 30 سال تا پایان 30آذرماه جاری فرصت دارند از طریق ورود به سامانه بچه های مسجد به آدرسhttps://bachehayemasjed.ir/ برای نام نویسی در یکی ازرشته های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی،مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز و استعدادیابی اقدام کنند.

 

از این رو برآن شدیم با تهیه و انتشار گفتگوهای تفصیلی با داوران مرحله استانی پانزدهمین جشنواره قرآنی «مدهامتان» در مازندران پیرامون اهمیت شرکت در مسابقات قرآنی زمینه ساز مشارکت حداکثری فعالان قرآنی استان در جشنواره پانزدهم باشیم.

 

در گفت‌وگو با «رقیه رضایی» حافظ کل قرآن کریم و یکی از مربیان قرآن کریم که داوری بخش صوت و لحن این دوره از مسابقات مدهامتان را عهده دارند جشنواره قرآنی «مدهامتان» را  فرصتی کم نظیر برای نشان دادن توانمندی ها قرآنی مساجد دانستند و تاکید کردند برای بهتر برگزار شدن فعالیت های قرآنی از آمارگرایی بپرهیزیم و با نگاه مسئولانه به موضوع فاصله جوایز جشنواره مدهامتان با سایر مسابقات قرآنی توجه شود تا خدای ناکرده این فاصله فاحش بین جوایز مسابقات عدم رغبت در این جشنواره را همراه نداشته باشد. که متن گفت‌وگو از نظرتان می‌گذرد؛

 

*برگزاری مسابقات قرآنی مدهامتان را چطور ارزیابی می‌کنید؟

 برگزاری هر مسابقه‌ای مفید است بر اساس این اصل از آنجایی که باعث ارتقای سطح علمی شرکت‌کنندگان و داوران خواهد شد اینکه اطلاعات به‌روز شده و بین شرکت کنندگان و داوران تقسیم می‌شود.

 

 

* با توجه به برگزاری چندین دوره از این جشنواره، نقاط قوت و ضعف این مسابقات قرآنی را بفرمائید؟

در طی این دو دوره‌ای که خود در این جشنواره شرکت کردم یک چالش هیجان انگیز را تجربه کرده و نتیجه‌ای را که میخواستم را کسب کردم، نقطه قوت بحث رده سنی تا ۳۰ سال بوده که مسابقه را جذاب می‌کند، نقطه ضعف در همه مسابقات این است که رتبه‌های برتر سال گذشته نمی توانند شرکت کنند، متاسفانه طبق آیین‌نامه نفرات برتر سال قبل نمی‌توانستند در مسابقات شرکت کنند.

 

 

* چه پیشنهادی برای برگزاری بهتر این مسابقات قرآنی دارید؟

 برگزاری بهتر این جشنواره نیازمند بودجه و هزینه بیشتر است کسانی که در بخش مسابقات کار می‌کنند واقعا بی‌ریا و با اخلاص فعالیت می‌کنند چون آورده مالی آنچنانی ندارد، سطح جوایز این مسابقات به نسبت مسابقات دیگر پایین‌تر بوده و در حالت ثابتی قرار دارد، امیدوارم برگزارکنندگان با توجه به فیلترها به افزایش کیفیت جوایز فکر کنند، البته بعد مادی همه بخش‌ها را در بر نمی‌گیرد اما این تفاوت فاحش در بحث جوایز خودنمایی می‌کند باید به‌طور کلان و مسئولانه به موضوع نگاه کرد‌.

 

 

* تجربه خود از داوری این جشنواره را بفرمایید؟

 داوری این جشنواره اولین تجربه من در داوری مدهامتان است.

 

 

* با توجه به اینکه مرحله استانی پانزدهمین جشنواره مدهامتان با صورت مجازی برگزار می شود و متسابقین با ویدئو ارسالی در این جشنواره ارزیابی می شوند مهمترین چالش داوری جشنواره مدهامتان از نظر شما چیست؟

 داوری به‌صورت مجازی هم چالش‌های خودش را دارد، چون لایو قطع و وصل می‌شود، ویدئوهای ارسالی هم امکان ادیت داشت، روح مسابقات آشنایی چهره به چهره است اما الان مجازی است امیدواریم استعدادهایی را که بتوانند بدون استرس بخوانند را پیدا کنیم، ممکن است این مجازی شدن تا حدی از استرس بکاهد و ما بتوانیم استعدادهای خوب را پیدا کنیم، طبق تجربه این سال‌ها می‌گوییم حیف این صدا که استرس می‌گیرد.

 

 

*بدون تعارف ترین جمله خود درخصوص اهمیت و چگونگی ترویج فرهنگ نورانی قرآن معجزه رسول گرامی اسلام حضرت محمد (ص) و نقش مسجد در تحقق منویات رهبر معظم انقلاب در حوزه قرآن و عترت را بفرمایید؟

 نکته بدون تعارف در بیان برخی از نکات باید یک لبخند بزنیم و بگذریم به‌طور کلی ترجیح می‌دهم همه را به پرهیز از آمارگرایی توصیه کنیم باید عادلانه بپذیریم که کجا هستیم چه کار می کنیم و چقدر آمارگرا هستیم، ما طرح‌های زمین مانده داریم نیازی نیست که هر بار یک طرح جدید ارائه دهیم مابقی ابتر بماند، بهتر است به طرح‌های موجود پرداخته و از موازی کاری پرهیز کنیم تا زمان را با گفتن حرف‌های تکراری از دست ندهیم.

 

 

 

*چه توصیه ای برای شرکت جوانان، نوجوانان کانون های مساجد در این مسابقات دارید؟

 برای اینکه جوانان بخواهند در این مسابقات شرکت کنند اگر این را یک واحد درسی در نظر بگیریم که چند سرفصل دارد یکی مدیریت و نباختن در مسابقه است البته برداشتن قدم اول سخت است، مهم فرد است نه موفقیت یا عدم موفقیت داور افراد را با نفر قبل و بعد درآن رشته و رده سنی مقابسه می‌کند اما مهم خودمان هستیم که خودمان را می‌سنجیم مسابقات تمام می‌شود و درس‌ها باقی می‌ماند، اینجا شرکت‌کننده به خودشناسی می‌رسد، از تجربیات این دوره میتوان در رقابت‌های بعدی استفاده کرد، مهم این است که قصد پیشرفت داشته و تعبیر مثبتی داشته باشیم تا نتیجه بهتری کسب کنیم.

 

 

و اما حرف آخر...

با اشاره به آیه‌هایی از قرآن؛ (هنگامی که از یک کاری فارغ شدی به یک کار دیگر وارد شو، خداوند هر روز در یک شان است بنابراین ما هم به عنوان کسانی که قرآن می‌خوانیم باید عمل کنیم)

پایان پیام/ 286