ارزیابی فعالیت کانون‌های مساجد در فهمای ۱۴۰۰ در ۵ محور/بهره‌مندی برترین‌ها از حمایت نهادهای مرتبط

ارزیابی فعالیت کانون‌های مساجد در فهمای ۱۴۰۰ در ۵ محور/بهره‌مندی برترین‌ها از حمایت نهادهای مرتبط

تاریخ انتشار : ۲۹ آذر ۱۴۰۰
سعادتي، ضمن تشريح روند داوري آثار در سومين رويداد فهما گفت: داوران در پنج محور آثار و فعاليت‌هاي کانون‌ها را ارزيابي مي‌کنند، ضمن اينکه پس از اعلام برگزيدگان فهما ۱۴۰۰، کانون‌هاي برتر براي توسعه فعاليت‌هايشان به دستگاه‌ها معرفي مي‌شوند.

خبرگزاری شبستان، گروه مسجد و کانون های مساجد به نقل از ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، نشست هماهنگی رویداد فهمای 1400 با حضور مدیران ستادی و استانی با موضوع «تشریح دستورالعمل‌ انتخاب کانون برتر (استانی و کشوری)» صبح امروز دوشنبه 29 آذر ماه در بستر فضای مجازی برگزار شد.

 

در این نشست «مرتضی  طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه سازی و دبیر سومین رویداد ملی فهما و «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری ستاد فهما به صورت مجازی به ارایه مباحث خود پرداختند.

 

سعادتی طی سخنانی با بیان اینکه دستورالعمل داوری سومین رویداد ملی فهما 27 آذر ماه به استان ها ابلاغ شده است، اظهار کرد: تمامی مباحث مرتبط به همکاران ستادی در مرکز و استان ها ابلاغ شده است و امیدواریم ذیل یک خرد جمعی شاهد اعمال نظرات و در نهایت خروجی مطلوب باشیم.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت: یکی از اتفاقاتی که امسال در رویداد ملی فهما افتاد و به عنوان یک وجه تمایز با سال گذشته به شمار می آید، اضافه شدن بحث انتخاب و تحلیل داوری و همچنین بخش استانی است، بر این اساس یک هیات انتخاب در استان ها داریم که ترکیب آن در آیین نامه ارایه شده است.

 

وی ادامه داد: سامانه فهما تا ساعت 12 شب 30 آذر ماه برای ثبت فعالیت ها باز است اما پس از آن بسته شده و این مهلت تمدید نخواهد شد. پس از این تاریخ، سه روز به استان ها و سه روز به ستاد مرکز یعنی تا 7 دی ماه فرصت بررسی کارتابل داده می شود؛ البته نکته مهم این است که تا 7 آذر ماه با توجه به اینکه امتیازات اعمال می شود، تغییر امتیازهای کانون ها قابل رویت است؛ همچنین ضریب محرومیت نیز به کانون های روستایی اضافه می شود که این ضریب 8 درصد است.


سعادتی افزود: از تاریخ 8 تا 11 دی ماه شناسایی و معرفی کانون های برتر هر رواق از طریق شاخص‌هایی که در دستورالعمل ارایه شده اعمال می شود؛ بر این اساس 4200 کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور که به مرحله استانی راه یافته اند در تاریخ 12 دی ماه در سامانه بچه های مسجد بارگذاری شده و کانون ها نیز از این موضوع اطلاع پیدا می کنند.


معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت: کمیته انتخاب از 13 تا 20 دی مهلت دارد تا در هر استان بر اساس تعداد کانون‌ها و فعالیت‌ها و حداکثر تا 120 کانون را برای هر استان معرفی کند؛ همچنین در هر رواق میانگین 10 کانون فرهنگی هنری معرفی می شوند و از میان 120 کانون یاد شده نیز 12 کانون به عنوان رواق برتر استان ها به مرحله نیمه نهایی راه می یابند که در مجموع و بر اساس جمع استان ها این رقم به 120 کانون فرهنگی هنری می رسد.


وی تصریح کرد: با مشخص شدن این کانون‌ها سرانه مالی برای 420 کانون مشخص می‌شود و علاوه بر این سرانه، لوح تقدیر نیز به آنها اهدا شده و در محله بعد کمیته انتخاب از میان 420 کانون تعداد 60 کانون را انتخاب می کنند که مبلغ سه میلیون تومان جایزه نقدی و لوح تقدیر به این 60 کانون اهدا می شود. همچنین در نظر داریم دفترچه ستارگان کانون ها را که شامل فعالیت ها و معرفی کانون‌های برتر می شود منتشر کنیم.

 

سعادتی افزود: از تاریخ 26 تا 28 دی ماه پرونده فعالیت کانون های برتر آماده می شود. امسال هفت داور در رویداد ملی فهما فعالیت می کنند، تفاوت داوری امسال با سال گذشته این است که در دومین رویداد فهما داوری ها فنی بود، البته امسال نیز در مرحله استانی داوری فنی داریم اما در مرحله نیمه نهایی کانون ها از پنج منظر ارزیابی می شوند.

 

معاون فرهنگی هنری ستاد فهما گفت: اولین محور ارزیابی «مسجدمحوری» است، به این معنا که فعالیت های کانون ها چه قدر مرتبط با مسجد بوده است، برای مثال اگر طرح ملی سه‌شنبه‌های تکریم را برگزار کرده اند آیا اکتفا به برپایی نشست مجازی بوده است یا امام جماعت را نیز با خود همراه کرده و به دیدار خانواده شهدا رفتند. همچنین میزان مشارکت نوجوانان و جوانان در این طرح ها مورد توجه داوران است.

 

وی ادامه داد: در دومین محور بحث «جاذبه آفرینی هنری» مورد توجه داوران خواهد بود. برای مثال کانون چه قدر توانسته است از تکنولوژی و فرآیند تصویربرداری در راستای فعالیت های خود و نیازسنجی مخاطبان اش عمل کند. محور سوم «پیوست رسانه ای» از فعالیت های کانون ها است به این معنا که چه قدر فعالیت ها در رسانه ملی وسایر رسانه‌ها بازخورد داشته اند.


سعادتی افزود: محور چهارم «نگاه تشکیلاتی» است؛ در این ارزیابی داوران به این مساله توجه دارند که آیا کادرسازی و کار تشکیلاتی ذیل فعالیت های کانون مورد توجه بوده است یا خیر؟ کانون در این عرصه باید نقشه راه داشته باشد. مقام معظم رهبری(مدظله العالی) قبل از کرونا طی سخنانی نسبت به این مساله تاکید داشتند که هر محله باید نقشه راه داشته باشد.


معاون فرهنگی هنری ستاد فهما تصریح کرد: مرحله پنجم در ارزیابی فعالیت کانون ها مساله «خودکفایی» است. این بدان معناست که آیا کانون توانسته است جذب منابع داشته باشد؟ آیا به فکر خودکفایی و کارآفرینی بوده است؟ این پنج منظر در ارزیابی داوران مورد توجه خواهد بود.


وی ادامه داد: پس از ارزیابی ها و انتخاب کانون های برتر، کانونی که موفق به کسب رتبه اول شده باشد مبلغ 18 میلیون با احتساب مبالغی که در مرحله استانی داشته است دریافت می کند، کانون دوم مبلغ 15 میلیون و کانون سوم مبلغ 12 میلیون را دریافت می کند.


سعادتی گفت: در نظر داریم کانون های برتر را به دستگاه ها معرفی کنیم، برای مثال کانون هایی که در حوزه کارآفرینی فعال باشند از وزارت کار برای فعالیت هایشان مجوز (کافه کار) خواهیم گرفت. یا در مورد کانون هایی که در رواق کار موفق هستند در نظر داریم تا مجوز برپایی نمایشگاه کتاب را برایشان دریافت کنیم که در راستای تحقق این مهم در حال رایزنی با خانه کتاب هستیم.


معاون فرهنگی هنری ستاد فهما در پایان اظهار کرد: در سومین رویداد ملی فهما، علاوه بر اثر ارسالی، به رواق و فعالیت کانون امتیاز تعلق می گیرد.

پایان پیام/ 9