کانونی مسجدی که اقتصاد روستائیان را در دوره کرونا رونق داده است!

کانونی مسجدی که اقتصاد روستائیان را در دوره کرونا رونق داده است!

تاریخ انتشار : ۴ دی ۱۴۰۰
کانون فرهنگی هنری شهدای سیوکی با حضور موثر در رواق همدلی علاوه بر تامین نان و بسته معیشتی برای محرومان، فرصت خوداشتغالی و کارآفرینی را برای کسبه آسیب دیده از طریق دریافت وام از بنیاد برکت فراهم کرده و منجر به توسعه فعالیت‌های اقتصادی روستا شده است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، سومین رویداد ملی فهما با شعار «به توان مردم» به منظور فعالیت بچه های مسجد در عرصه های مختلف فرهنگی هنری اجرا شد و 30 آذر ماه مرحله ثبت فعالیت ها به پایان رسید.

 

 

 

 

بنابر این گزارش، در میان نزدیک به بیش از 26 هزار کانون فرهنگی هنری که در مساجد کشور فعال هستند، برخی از کانون ها توانسته اند در این رویداد ملی تا کنون و بر اساس امتیاز فعالیت های ثبت شده در سامانه بچه های مسجد، نام خود را در گروه پیشتازان این رویداد قرار دهند.

 

کانون فرهنگی هنری «شهدای سیوکی» در روستای سیوکی از توابع شهرستان تربت حیدریه واقع در استان خراسان رضوی از جمله این کانون های مسجدی است که تا کنون موفق به کسب 15 هزار امتیاز از 20 هزار امتیاز لحاظ شده برای رویداد ملی فهمای 1400 شده است، از این رو مروری داریم بر فعالیت های این کانون پیشتاز مسجدی.

 

محمدرضا محمودی سیوکی، مدیر کانون فرهنگی هنری «شهدای سیوکی» با بیان اینکه این کانون در جوار مسجد جامع سیوکی فعال است، اظهار کرد: خوشبختانه بچه های مسجد ما در همه رواق های رویداد ملی فهما فعال هستند اما به تناسب تمرکز و ظرفیت ها، این فعالیت در رواق های کتاب، دانش و همدلی پررنگ تر است.

 

وی با اشاره به اجرای طرح های ابتکاری در موضوع کتاب و کتابخوانی توسط این کانون روستایی، تصریح کرد: ازجمله این طرح ها، «منبر کتاب» است که با استقبال مخاطبان همراه شد. در این منبر کتاب «خاک های نرم کوشک» با محور مشخصات و فداکاری ها و ایثارگری های شهید برونسی را معرفی و بررسی کردیم. علاوه بر این، کانون ما در طرح ملی «شنبه های کتاب» هم حضوری فعال دارد و کتاب هایی که به آنها در این طرح پرداخته ایم با استقبال مخاطبان همراه است.

 

محمودی با اشاره به جدیت بچه های مسجد جامع سیوکی در اجرای طرح ملی سه شنبه های تکریم، بیان کرد: علاوه بر دیدار با خانواده معظم شهدا و جانبازان، این طرح را برای عیادت از بیماران هم در سطح محله اجرا کردیم و با بزرگان و معتمدان محله به عیادت آنها می رویم و در صورت نیاز بسته های معیشتی و بهداشتی درمانی را برای آنها تامین می کنیم.

 

 

 

 

وی با اشاره به تلاش های کانون فرهنگی هنری «شهدای سیوکی» برای رفع مشکلات اقتصادی کسبه، ابراز کرد: برای این منظور به کاسبان محلی مراجعه و وضعیت درآمد آنها و نیز مشتریانشان را بررسی کردیم و درصدد حل مشکلات اقتصادی آنها برآمدیم.

 

محمودی اضافه کرد: برخی از آنها مشکلات عدیده‌ای داشتند لذا از طریق رایزنی با بنیاد برکت در تهران بین 30 تا 35 فقره وام خوداشتغالی و کارآفرینی از 30 تا 50 میلیون تومان برای آنها دریافت شد اکنون هم روند اعطای این وام ها ادامه دارد و بازخورد خوبی داشته است؛ اکثراً وام ها 50 میلیون تومانی با بازپرداخت چهار سال و سود چهار درصد هستند. همچنین قرار شد به کسبه تنفس چهار ماهه داده شود تا بعد از رسیدن به سودآوری و ثبات وضعیت به بازپرداخت وام ها اقدام کنند.

 

 

 

 

توزیع رایگان ۱۲ هزار قرص نان در ۹ ماهه اول سال بین محرومان

مدیر کانون فرهنگی هنری «شهدای سیوکی» با اشاره به دیگر فعالیت های این کانون در رواق همدلی رویداد ملی فهما، گفت: بعد از تاکید مقام معظم رهبری بر اجرای رزمایش مواسات و همدلی، ما تقریبا هر دو ماه یکبار بسته های معیشتی را بین خانواده های محروم توزیع می کنیم. علاوه بر این، حواله های تهیه نان رایگان را نیز به نیازمندان اختصاص داده ایم در 9 ماه نخست سال جاری از طریق این حواله ها 12 هزار قرص نان به خانواده های محروم و بی‌بضاعت اختصاص یافته است.

 

 

 

 

وی افزود: تهیه جهیزیه برای نوعروسان بی بضاعت، تامین حواله خرید لوازم التحریر برای دانش آموزان از خانواده های نیازمند و تهیه و توزیع گوشت قربانی بین محرومان نیز از دیگر وجوه فعالیت بچه های مسجد جامع سیوکی در رواق همدلی است.

 

 

 

 

وی درباره نحوه تامین هزینه های این اقدامات مومنانه، بیان کرد: هزینه این فعالیت ها از طریق کانون و نیز مرکز نیکوکاری مسجد با عنوان مهر سیوکی جمع آوری می شود و با استقبال خیران همراه است. روستای سیوکی از روستاهای فرهنگی در سطح خراسان رضوی است و بسیاری از بچه های روستا تحصیل کرده و اکنون دارای مشاغل با درآمد بالا هستند، اما مهاجرت آنها به شهر باعث نشده روستا را فراموش کنند بلکه کمک های خیرانه و مومنانه خود را در اختیار مسجد و کانون قرار می دهند و ما نیز آن را برای رفع مشکلات محرومان هزینه می کنیم.

 

 

 

رسیدگی به بیماران مبتلا به کرونا

بنابر این گزارش، مقابله با کرونا در ابعاد مختلف درمانی بهداشتی از دیگر وجوه همت بچه های مسجد جامع سیوکی است، گندزدایی چندین مرتبه ای روستا، ارتباط با مرکز بهداشت روستا، توزیع رایگان ماسک در مسجد و سوپرمارکت های بزرگ روستا چنان که تا کنون نزدیک به 10 هزار ماسک رایگان توزیع کرده اند و نیز کمک به تامین اقلام بهداشتی موردنیاز در مدارس روستا و خانه بهداشت ازجمله فعالیت های آنها در این محور است.

 

 

 

 

محمودی در این باره بیان کرد: با خانه بهداشت همکاری داریم که با معرفی افراد و خانواده های مبتلا به کرونا بسته های معیشتی بهداشتی برای آنها تهیه و در صورت لزوم حساب دفتری آنها در مغازه ها را تسویه کنیم.

 

این گزارش می افزاید: کانون فرهنگی هنری شهدای سیوکی اجازه نداده محدودیت های کرونایی برگزاری مناسبت های ملی مذهبی را کمرنگ کند و به حاشیه براند بلکه با رعایت پروتکل های بهداشتی و ابتکاراتی همچون راه اندازی کاروان های شادی خودرویی به استقبال از مناسبت ها رفته و اهالی روستا را با شادی یا حزن این مناسبت ها همراه کرده است.

 

 

 

تامین کتاب های کمک آموزشی برای کنکوری ها

وی با بیان اینکه اعضای کانون فرهنگی هنری شهدای سیوکی عمدتا از نوجوانان و جوانان هستند، تاکید کرد: از این رو، اکثراً در مرحله آمادگی با کنکور ورودی به دانشگاه قرار دارند لذا با چند کتابخانه بزرگ در شهر تربت حیدریه تفاهم شفاهی برقرار کردیم تا کتاب های کمک درسی و کنکور برای بچه های مسجد تهیه شود. علاوه بر این، با سالن های ورزشی نیز هماهنگ کرده ایم تا اعضای جوان کانون در روزهای پایان هفته از سالن وزرشی و امکانات آنها استفاده کنند.

 

 

 

 

علاوه بر این، کانون فرهنگی هنری شهدای سیوکی فعالیت های خودجوشی نیز جدای از برنامه رواق های تخصصی دارد تا بچه های مسجد در حوزه های متنوع تر نیز حضور بیابند.

بنابر آنچه مرور شد، کانون فرهنگی هنری شهدای سیوکی اجازه نداده برخی محدودیت های مناطقه روستایی مانع از رشد و پرورش و عرضه استعداد بچه های مسجد شود.

 

پایان پیام/ 9