وقف؛ پشتوانه‌ قوی برای تحقق مسجد تراز اسلامی/ وقف‌های جدید برای کارکردهای مسجد طراحی شود

وقف؛ پشتوانه‌ قوی برای تحقق مسجد تراز اسلامی/ وقف‌های جدید برای کارکردهای مسجد طراحی شود

تاریخ انتشار : ۱۱ آبان ۱۳۹۸
حجت‌الاسلام شرفخانی با بیان‌اینکه مساجد از دیرباز مرکز نیات واقفان و ترویج فرهنگ وقف بوده‌اند، گفت: وقف پشتوانه‌ای قوی برای تحقق مسجد تراز اسلامی است لذا باید با راهکارها و شیوه‌های به‌روز نیات واقفان را به سمت مسجد سوق داد.

حجت الاسلام والمسلمین «احمد شرفخانی» در گفت وگو با خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان درباره برنامه های سازمان اوقاف و امور خیریه کشور برای فرهنگسازی گسترش وقف های مرتبط با مسجد، اظهار کرد: بخش قابل توجهی از موقوفات در کشور در ابتدا در مورد مساجد و کارکردهای آن بوده است. برای مثال با بررسی موقوفاتی که داریم می بینیم که اگر در زمینه کتابخوانی وقفی انجام شده، برای کتابخانه مسجد بوده است.

 

رئیس مرکز امورخیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور بیان کرد: با توجه به اینکه مساجد مرکز ثقل وقف ها و نیات وقفی بوده اند، بنابراین موقوفات بر محور مساجد شکل می گرفتند.

 

حجت الاسلام شرفخانی با یادآوری تاریخچه وقف که در مساجد شکل گرفته است، ابراز کرد: به عنوان مثال در زمینه های آموزشی نیز وقف ها برای فعالیت های آموزشی مساجد انجام می شد و یا شاهد انجام وقف نامه هایی در گذشته با ادبیات عالمانه هستیم که توسط علما در مساجدنوشته شده است.

 

وی ادامه داد: بنابراین می توان گفت که پایگاه اصلی وقف در مساجد و مرکز اصلی ترویج وقف نیز مساجد بوده است و بعد از گذشت سالیان سال بود که وقف های مستقل از مساجد هم انجام شد.

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور افزود: در زمینه وقف در مورد مساجد ابتدا وقف خود مسجد مهم و اصل است که باید اتفاق بیفتد، علاوه بر این، ما می توانیم در عرصه ها و کارکردهای اجتماعی، آموزشی و فرهنگی، اشتغال زایی و کمک به محرومین هم در مساجد وقف هایی را ایجاد و احیاء کنیم.

 

حجت الاسلام شرفخانی اضافه کرد: در برخی از کشورها دولت مبالغی را به صورت سالیانه به مساجد اختصاص می دهد تا در مورد مسجد وقف هایی را ایجاد و یا بازارچه هایی را در زمینه اشتغال راه اندازی کنند، تا از درآمد آن فعالیت های خیرخواهانه فرهنگی، آموزشی و اجتماعی انجام شود.

 

وی بر لزوم در نظرگرفتن و ایجاد پشتوانه برای کارکردهای مسجد تراز اسلامی از سوی ائمه جماعات و هیئت امنای مساجد تاکید کرد و گفت: در غیر این صورت مساجد در جایگاه اصلی خود قرار نمی گیرند. بنابراین باید وقف هایی در مورد تحقق کارکردهای مساجد ایجاد می شود، پشتوانه اقتصادی قوی برای مساجد باشد، تا این مراکز عبادی اثرگذار وظایفشان را به خوبی عمل کنند.

 

رئیس مرکز امور خیریه سازمان اوقاف و امور خیریه کشور در پایان خاطرنشان کرد: در این زمینه باید از سوی مرکز رسیدگی به امور مساجد و دستگاه های متولی امر مساجد، راهکارها، ابزارها و روش های نوین به کار گرفته شود، تا بتوان وقف های جدید ویژه مساجد را ایجاد کرد.

 

 

پایان پیام/ 40