صدّیقه یعنی وجود حضرت زهرا(س) بر مدار صداقت قرار دارد/ اخلاص و صداقت دو مولفه مکتب حاج قاسم است

صدّیقه یعنی وجود حضرت زهرا(س) بر مدار صداقت قرار دارد/ اخلاص و صداقت دو مولفه مکتب حاج قاسم است

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه شهرت حضرت زهرا(س) به صدّیقه یعنی همه ابعاد وجودی ایشان بر مدار صداقت است، گفت: مکتب حاج قاسم هم در پرتوی ولایت‌پذیری و توسل به اهل بیت(ع) به اخلاص و صداقت آراسته است.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، آئین عزاداری سالروز شهادت حضرت زهرای مرضیه(س) و بزرگداشت سالروز شهادت سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی امروز (سه شنبه، 14 دی ماه) با سخنرانی حجت الاسلام والمسلمین دکتر «حبیب‌رضا ارزانی»، رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با حضور کارکنان این ستاد در ساختمان شهید بهشتی ستاد فهما برگزار شد.

 

بنابر این گزارش، حجت الاسلام والمسلمین ارزانی در این مراسم با اشاره به آیات شریفه «اهْدِنَا الصِّرَاطَ الْمُسْتَقِيمَ* صِرَاطَ الَّذِينَ أَنْعَمْتَ عَلَيْهِمْ» از سوره مبارکه حمد، اظهار کرد: باید ببینیم آنها که خدا به آنها نعمت داده است، چه کسانی هستند و دایره گستردگی آنها که مورد این عنایت خاص قرار دارند، شامل چه کسانی می شود.

 

رئیس ستاد فهما تصریح کرد: خداوند در آیه 4 سوره مبارکه نساء می فرماید: «وَمَنْ يُطِعِ اللَّهَ وَالرَّسُولَ فَأُولَئِكَ مَعَ الَّذِينَ أَنْعَمَ اللَّهُ عَلَيْهِمْ مِنَ النَّبِيِّينَ وَالصِّدِّيقِينَ وَالشُّهَدَاءِ وَالصَّالِحِينَ وَحَسُنَ أُولَئِكَ رَفِيقًا» یعنی هر روز در نمازهای پنج‌گانه واجب و نیز دیگر نمازهای واجب و نافله از خدا می خواهیم در زمره این افراد باشیم؛ که اگر جزء آنها باشیم در صراط مستقیم قرار داریم وگرنه باید فکری به حال خودمان کنیم!

 

وی تاکید کرد: ما در زمره انبیاء قرار نمی گیریم اما هر روز در نمازهای خود از خدا می خواهیم توفیق ورود به جرگه و دایره صِّدِّيقِينَ و صَّالِحِينَ را به ما عنایت و عاقبت‌مان را به شهادت ختم کند.

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی با بیان اینکه از القاب مشهور حضرت زهرای مرضیه(س) «صدّیقه» است، گفت: این صفت بر وجه مبالغه است، یعنی همه ابعاد وجودی ایشان بر مدار صداقت است صداقت فقط به معنای راستگویی در زبان نیست بلکه انسان باید میان آنچه درباره آن فکر می کند، آنچه می خواهد درباره‌اش سخن بگوید و آنچه را که می گوید در حوزه های فردی، خانوادگی و اجتماعی هماهنگی و همراهی ایجاد کند، یعنی اینطور نیست که فرد صدّیق در حوزه فردی به یک شیوه عمل کند و در حوزه های خانوادگی و اجتماعی به گونه ای دیگر!

 

مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه با بیان اینکه مکتب سپهبد شهید حاج قاسم سلیمانی دو مولفه اساسی دارد نخست صداقت و دوم اخلاص، ابراز کرد: باید بررسی کنیم و دریابیم چرا مقام معظم رهبری از سیره حاج قاسم به مکتب تعبیر می کنند؟

 

وی تاکید کرد: ما در هر عصر و زمانه ای نیازمند الگوهایی هستیم تا افراد جامعه با شناخت و معرفت نسبت به آنها بدانند که می توانند در آن مسیر حرکت و همانندسازی کنند؛ مکتب حاج قاسم یعنی ما در همین عصر و زمانه خود حاج قاسمی داریم که همچون ما زیست عادی دارد، مثل همه ما ازدواج کرده و دارای فرزند است، شاغل است و حقوق می گیرد اما به گونه ای عمل کرده که به اعلی علّیین رسیده است!

 

حجت الاسلام والمسلمین ارزانی افزود: ایشان در همین عصر ما پیرو خط اهل بیت(ع) بود تا دیگر کسی ادعا نکند این رفتارها برای قدیم است و امروز نمی توان این الگو را اجرا کرد؛ ما نمونه داریم و آن حاج قاسم است. باید توجه داشت مکتب حاج قاسم از مکتب اهل بیت(ع) جدا نیست بلکه تجسم و عینیت امروزی آن است.

 

رئیس ستاد فهما با بیان اینکه شش ویژگی در مکتب سردار سلیمانی وجود دارد که با تاسی به آنها می توان این مکتب را اجرا و پیاده کرد، گفت: نخست ایمان محوری و خدامحوری، دوم اخلاق حسنه و منطبق با شاخص های قرآن و عترت، سوم ولایت‌پذیری، چهارم توسل به اهل بیت عصمت و طهارت(ع)، پنجم آموزش و تربیت نیروهای کارآمد و ششم کار تشکیلاتی و سازمان‌یافته.

 

گفتنی است، این مراسم با مرثیه سرایی کربلایی علی‌نژاد، ذاکر اهل بیت(ع) و تقدیر از جمعی از ایثارگران به پایان رسید.

 

 

پایان پیام/ 9