مکتب و سيره سردار سليماني مصداق بارزي از صبغه‌الله است

مکتب و سیره سردار سلیمانی مصداق بارزی از صبغه‌الله است

تاریخ انتشار : ۱۴ دی ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني با اشاره به ويژگي‌هاي سردار شهيد حاج قاسم سليماني در زندگي شخصي و اجتماعي اظهار کرد: مکتب و سيره سردار سليماني مصداقي بارز از صبغه‌الله است.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، مراسم عزاداری ایام فاطمیه و گرامیداشت دومین سالگرد شهادت سردار حاج قاسم سلیمانی، امروز (سه‌شنبه 13 دی ماه) پس از اقامه نماز جماعت ظهر و عصر با سخنرانی حجت الاسلام و المسلمین «حبیب رضا ارزانی» در محل نمازخانه ساختمان شهید بهشتی ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور برگزار شد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در این مراسم طی سخنانی با بیان اینکه چهار گروه هستند که از نعمت خاص خداوند برخوردار می‌شوند، اظهار کرد: این چهار گروه انبیا، صدیقین، شهدا و صالحین هستند.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: از صفات حضرت زهرا(س) صدیقه بودن است، صدیقه از صیغه مبالغه است، این نام یعنی نه فقط در گفتار که در عمل و بلکه در تمام ابعاد شخصیتی آن حضرت راستگویی متبلور است. 

وی افزود: اکنون بعد از گذشت 14 قرن می‌خواهیم این الگو را برای جامعه امروز مطرح و جامعه را بر آن اساس اصلاح کنیم. از برجسته ترین صفات اخلاقی زهرای مرضیه صداقت است. ظاهر و باطن آن حضرت یکی است، به بیان دیگر آنچه در اندیشه آن حضرت است در تمامی ابعاد و شئون خانوادگی، اجتماعی همگونی دارد.

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی در بخش دیگری از مباحث خود اظهار کرد: مکتب حاج قاسم ادامه راه آن حضرت است. این مکتب دو مولفه اصلی دارد که عبارت است از صداقت و اخلاص. مکتب حاج قاسم یعنی مکتب زهرای مرضیه، یعنی در خط نبوت و ولایت بودن.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور ادامه داد: چرا می گوییم مکتب حاج قاسم؟ آیا می‌توانیم به آن سمت حرکت کنیم؟ حاج قاسم در زمانه ما زیست می‌کند، ازدواج می‌کند و فرزندانی دارد. اما در همین زمانه فردی چون حاج قاسم به اعلی علیین می‌رسد. 

وی گفت: وقتی ابعاد شخصیتی حاج قاسم را بررسی می‌کنیم به شش نکته و ویژگی می‌رسیم. نکته اول ایمان محوری و خدامحوری است. اخلاصی که مقام معظم رهبری فرمودند که در حاج قاسم موج می‌زند. او برای خدا کار می‌کرد و برای خدا کار کردن مصداق این آیه است که خداوند در قرآن فرمود : (صِبْغَةَ اللَّهِ وَمَنْ أَحْسَنُ مِنَ اللَّهِ صِبْغَةً وَنَحْنُ لَهُ عَابِدُونَ). امام راحل با دست خالی انقلاب می‌کند اما بین مردم قرار میگیرد و رنگ اخلاص به خود می‌گیرد. مقام معظم رهبری با تمام وجود پای این انقلاب ایستادند. بنابراین ولایت فقیه و مردم استمرار این مسیر و حرکت هستند. حاج قاسم می ماند و خواهد ماند چون کارش رنگ خدایی دارد.

رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های مساجد کشور در این راستا تصریح کرد: مساله دوم در مکتب حاج قاسم، اخلاق و صداقت است. نکته سوم ولایت پذیری است. حاج قاسم هرگز روی نظر رهبری اِن قُلت نمی آورد. این رویکرد برای حاج قاسم واضح و مبرهن بوده و سخن رهبری برای آن شهید بزرگوار فصل الخطاب بود. 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی افزود: نکته چهارم در مکتب حاج قاسم توسل به اهل بیت(ع) بود، در بسیاری از حوزه ها وقتی که حاج قاسم احساس می‌کرد در بحران و تنگنا قرار گرفته است به اهل بیت توسل می‌کرد. این اعتقاد ماست که حضرات معصومین (علیهم السلام) واسطه فیض هستند، امروز واسطه فیض بین خدا و خلق حضرت ولیعصر (عج) است. 


وی ادامه داد: نکته پنجم تربیت، آموزش و مهارت آموزی به نسل جوان در مکتب حاج قاسم است که از ویژگی های ساختارسازی و انقلابی حاج قاسم است. حاج قاسم از بین بچه های سپاه، حججی ها را کشف و آموزش داد و این رویکرد یعنی تشکیلات، یعنی کسی نه تنها خودش در مسیر باشد که خودش ساختارسازی و سیستم سازی کند و چند 10 هزار نیروی کارآمد از این جنس تربیت کند؛ همه مولفه ها حاصل و دستاورد مکتب حاج قاسم است. 


حجت الاسلام و المسلمین ارزانی گفت: نکته ششم بحث تشکیلات و سیستم است. اگر در مورد فضایی چون زیست بوم افراد انقلابی، زیست بوم بچه‌های مسجد صحبت میکنیم منظور این تشکیلات است. حاج قاسم در عراق حشد شعبی راه می‌اندازد. امام راحل نیز آن زمان به بسیج توده ها اشاره می‌کند. 

وی افزود: حاج قاسم فرزند این ملت است لذا در عراق گروهی ایجاد می‌کند متشکل از چند ده هزار نفر که همه با یکدیگر هم‌نوا هستند و سیستمی ایجاد کردند که از نظر اخلاقی سرآمد بوده و از سوی دیگر مهارت دارند و این رویکرد سیستم سازی است که مکتب حاج قاسم را شکل می‌دهد.