تجلیل از نواده میرزای بزرگ در ایام شهادت مادر سادات(ع)/ سیدی که از نوادر ائمه جماعات تهران بود

تجلیل از نواده میرزای بزرگ در ایام شهادت مادر سادات(ع)/ سیدی که از نوادر ائمه جماعات تهران بود

تاریخ انتشار : ۱۷ دی ۱۴۰۰
یک استاد حوزه علمیه گفت: آیت‌الله سیدرضی شیرازی جزو نوادر ائمه جماعات مساجد تهران و به معنای واقعی کلمه، اهل علم بود. آن علمی که حضرت امیرالمومنین(ع) درباره آن فرمودند: انسان به علم، افتخار می‌کند و شرافت می‌یابد.

به گزارش خبرنگار گروه مسجد و کانون های مساجد خبرگزاری شبستان، مراسم چهلمین روز درگذشت آیت الله سید رضی شیرازی، امام جماعت فقید مسجد شفا (واقع در تهران، خیابان ولی عصر(عج)، یوسف آباد، خیابان این سینا) امروز با حضور جمعی از ائمه جماعات مساجد و تعدادی از استادان و طلاب حوزه علمیه تهران و قم، سایر گروه های مردم در مسجد شفا و با رعایت کامل اصول بهداشتی برگزار شد.

 

 

 

 

حجت الاسلام والمسلمین یحیی عابدیانی، استاد حوزه علمیه تهران، در حاشیه این مراسم به بیان اینکه، سابقه آشنایی وی با مرحوم شیرازی به حدود شصت سال پیش و در زمان تحصیل در نجف اشرف برمی گردد، گفت: زمانی که ایشان در حال تحصیل دروس خارج فقه و اصول در این شهر بودند، به آقای شیرازی پیشنهاد امامت جماعت در نجف اشرف، کربلا، مشهد، قم و تهران را دادند که ایشان تصمیم گرفت، به تهران هجرت کند و با تاسیس مسجدی در این شهر، بتواند با خیالی آسوده تر، ضمن اقامه نماز جماعت، به تدریس در حوزه و دانشگاه مشغول باشد.

 

به گزارش شبستان، حجت الاسلام والمسلمین رضوانی زاده در این مراسم با بیان اینکه همه ما مدیون حضرت صدیقه طاهره سلام الله علیها هستیم، گفت: خطبه غدیر، خطبه عجیبی است لذا لازم است همه با این خطبه آشنا شوند به ویژه جوانان.

 

استاد حوزه علمیه تهران افزود: گفته اند حدود صد و بیست هزار نفر که از حج برگشته اند در منطقه غدیر، توقف کردند تا پیامبر اسلام صلوات الله علیه و آله، در این اجتماع بزرگ، باید علم اسلام یعنی حضرت علی علیه الاسلام را به عنوان امام امت به مردم معرفی کنند. این کار در فضای بسیار گرمی صورت گرفت. خطبه غدیر تنها یک جمله یا دو جمله معروف که از آن می شنویم، نیست بلکه پیامبر صلوات الله علیه و آله، در این خطبه، از مهم ترین مباحث دینی سخن گفته اند.

 

 

 

وی اضافه کرد: پیامبر(ص) در خطبه غدیر و حدود ۲۴۵ سال قبل از تولد حضرت مهدی علیه السلام، درباره امام عصر علیه الاسلام، سخن گفته اند. بنابراین باید خطبه غدیر را شناسنامه تشیع نامید. مردم! باید این خطبه ها را در منازل تان و مساجدتان مطرح و تفسیر کنید.  

 

رضوانی زاده ادامه داد: خطبه غدیر نشان می دهد که هادی را باید فقط خداوند منصوب کند. نوری که قرار است هادی امت باشد، ابتدا در وجود پیامبر(ص) و از پیامبر(ص) به امیرالمومنین علیه السلام و پس از ایشان، به حجت های پس از او باشد و منتقل می شود تا برسد به آن بزرگواری که وقتی ظهور می کند باید دو کار اساسی انجام دهد. کار اول این است که حق خدا را می گیرد و سپس باید حق اهل بیت علیهم السلام را از مردم بگیرند. باید زمانی برسد تا هم مردم حق خدا را بپردازند و هم حق اهل بیت علیهم السلام را بپردازند.

 

وی در ادامه گفت: عبودیت، اساس و اصل خلقت است که مردم در زمان ظهور باید این طلب خداوند را بپردازند. این درست همان است که امام حسین علیه السلام در مسیر حرکت به کربلا، یکی از علل قیام خود را تلاش برای معرفت یافتن مردم نسبت به وظیفه شان در بندگی کردن مردم معرفی کردند. حضرت سیدالشهدا علیه السلام همچنین فرمودند مردم باید عارف به امام زمان خود شوند.

 

 

این استاد حوزه علمیه تهران اظهار کرد: کار دوم امام عصر علیه السلام این است که مردم حق اهل بیت(ع) را بپردازند. این یعنی مردم، بی قید و شرط از اهل بیت علیهم السلام اطاعت کنند. خطبه فدکیه این حق را به خوبی بیان می کند.

 

رضوانی زاده گفت: حضرت زهرا سلام الله علیها با وجود تمام رنج و دردی که داشتند با پوشش کامل، در مسجد حاضر شدند و خطبه فدکیه را ایراد کردند که مطالبی مهم درباره توحید، نبوت و ولایت و امامت و غصب خلافت در آن تصریح شده است.

 

وی ادامه داد: حضرت زهرا سلام الله علیها در خطبه فدکیه فرمودند اگر همه پیرو اهل بیت علیهم شوند همه مردم در سرتاسر جهان، موحد می شوند و به توحید و نبوت و ولایت شهادت می دهند. متاسفانه الان چنین نیست بنابراین در زمان ظهور، حضرت ولی عصر علیه السلام، مردم به حق اهل بیت(ع) عارف می شوند.

 


این استاد حوزه علمیه تهران در ادامه با اشاره به شخصیت علمی آیت الله سید رضی شیرازی، گفت: ایشان جزو نوادر ائمه جماعات مساجد تهران و به معنای واقعی کلمه، اهل علم بود. آن علمی که حضرت امیرالمومنین علیه السلام درباره آن فرمودند: انسان به علم، افتخار می کند و شرافت می یابد.

 

رضوانی زاده در ادامه با بیان اینکه علم، فضیلتی است که زمان و مکان ندارد، افزود: علم، معلم خاصی نمی خواهد و هر کس باشد ولو مشرک و‌ کافر و منافق. علم از هیچ نظر هیچ‌گونه محدودیتی ندارد.

 

وی ادامه داد: علمی را باید آموخت که امیرالمومنین علیه السلام در خطبه همام فرمودند: اهل تقوی تشنه علمی هستند که نافع و مفید است. علم مفید علمی است که به بیان رسول الله صلوات الله علیه و آله، درباره آیه محکمه، فریضه عادله و اخلاق باشد.

 

ان استاد حوزه علمیه تهران در پایان با بیان اینکه آیت الله مجتهدی تهرانی همواره به شخصیت برجسته علمی آیت الله سید رضی شیرازی اشاره داشت، خاطرنشان کرد: با قاطعیت می گویم که با درگذشت حاج آقا رضی، تهران دچار قحط الرجال شده است. حاج آقا رضی جدا عاش سعیدا و ملت سعیدا بود.

 

 

پایان پیام/ 397