رقابت سازنده بین ارکان مسجد/مساجد سنگر دفاع از ولایت فقیه هستند

رقابت سازنده بین ارکان مسجد/مساجد سنگر دفاع از ولایت فقیه هستند

تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۴۰۰
مدیریت متمرکز، نظارت و تقویت وحدت بین ارکان مسجد از مهم‌ترین رویکردهای مرکز رسیدگی به امور مساجد است که در استان زنجان با قوت دنبال می شود.

به گزارش خبرگزاری شبستان از زنجان، مرکز رسیدگی به امور مساجد با هدف حفظ سلامت و امنیت مسجد و دورماندن از منازعات ملی و مناقشات داخلی و تقویت جنبه‌های معنوی، انقلابی، تعلیمی و تبلیغی مساجد، رونق و افزایش کارآیی و شکوفایی هرچه بیشتر مساجد به فرمان رهبر معظم انقلاب تشکیل شد.

 

در استان زنجان نیز این مرکز با پیگیری های امام جمعه زنجان و دستگاه های مرتبط با امور مساجد تشکیل شده و ساماندهی امور مساجد را برعهده دارد.

 

مدیریت اجرایی مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان زنجان را حجت الاسلام علی ناصر برعهده دارد که به منظور اطلاع از روند فعالیت این مرکز خبرگزاری شبستان مصاحبه ای را با ایشان ترتیب داده است که در ذیل می خوانید.

 

خبرگزاری شبستان: مساجد چه کارکردهایی از صدر اسلام تاکنون داشته و چه تعداد از این کارکردها بعد از پیروزی انقلاب احیا شدند؟

 

حجت الاسلام ناصر: مسجد در بین مسلمانان از جایگاه ویژه ای برخوردار است و اهمیت موضوع را می توان از نخستین اقدام پیامبر گرامی اسلام پس از علنی شدن تبلغیش در ساخت مسجد برای اجتماع مسلمانان فهمید.

 

از همان ابتدای ساخت مسجد، اجتماع مسلمانان برای عبادت، فعالیت های سیاسی و نظامی، مشورت و دستگیری از مسلمانان نیازمند آغاز و مسجد به کانون مودت مسلمانان تبدیل شد.

 

پس از این جریان و در عصر معصومین و غیبت امام زمان(عج) کارکردهای مسجد با فراز و نشیب های بسیاری مواجه شد تا اینکه در سال 57 و با پیروزی انقلاب اسلامی این کارکردها به اوج خود رسید به گونه ای که شاهد تجمع انقلابیون در مساجد و ایجاد یک جریان پویا و انقلابی در مساجد بودیم.

 

با پیروزی انقلاب اسلامی و تهدیدهای نظامی از سوی عراق با همراهی کشورهای استکباری برعلیه ایران، این بار مساجد به کانون های ثبت نام از رزمندگان وپشتیبانی جبهه با همراهی بانوان تبدیل شد.

 

پس از این دوران و شکست مذبوحانه دشمن در جنگ نظامی این بار شاهد هجمه های فرهنگی دشمنان انقلاب در قالب جنگ نرم بودیم و همین موضوع به اهمیت مسجد افزود به گونه ای که بنیانگذار کبیر انقلاب از مسجد به عنوان سنگر یاد کرد و بر حفظ و حراست از این سنگرها تاکید فرمود.

 

خبرگزاری شبستان: تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد با چه هدفی انجام شد؟

حجت الاسلام ناصر: دشمن از تلاش خود برای ضربه زدن به انقلاب اسلامی ناامید نشده بود و این بار تلاش کرد تا بر مساجد بتازد، از اینرو با فرمان مقام معظم رهبری، مرکز رسیدگی به امور مساجد برای فعال تر شدن مساجد و مقابله با هجمه های دشمن برای دامن زدن به اختلافات در مساجد در تهران تشکیل شد.

 

این مرکز فعالیت خود را از تهران در قالب شعبه های متعدد آغاز کرد و تاسیس این مراکز به ترتیب در استان های دیگر نیز احساس شد و در برخی از استان ها نیز مرکز رسیدگی به امور مساجد زیر نظر مرکز اصلی در تهران آغاز به کار کردند.

 

خبرگزاری شبستان: فعالیت مرکز رسیدگی به امور مساجد در استان زنجان از چه زمانی آغاز شده و تاکنون چه اقداماتی انجام داده است؟

حجت الاسلام ناصر: در استان زنجان نیز با پیگیری ها امام جمعه و همراهی دستگاه های مرتبط با امور مساجد، ائمه جماعات و هیات امنای دلسوز مساجد، مرکز رسیدگی به امور مساجد از ابتدای امسال به صورت آزمایشی آغاز به کرده است.

 

با تشکیل این مرکز در زنجان شاهد مراجعه امامان جماعت، هیات امنا و دلسوزان مسجد برای طرح مشکل و تاکید بر حل آن بودیم و تا کنون نیز چند مورد اختلاف با همراهی کارشناسان بودیم.

 

این مرکز علیرغم نداشتن حمایت های مادی، از حمایت های معنوی امام جمعه زنجان برخوردار بوده و تاکنون 30 جلسه کارگروه و کمیته اجرایی تشکیل شده است. همچنین اساسنامه ای برای مجموعه و دستورالعمل هایی در رابطه با انتخاب هیات امنا و امام جماعت در مساجد در اختیار داریم تا براساس آن انتخاب امام جماعت انجام شود.

 

یکی از اقدامات اثرگذار در تشکیل مرکز رسیدگی به امور مساجد در زنجان تعیین امام جماعت از سوی این مرکز است چرا که پیش از تشکیل این مرکز امام جماعت از سوی اوقاف و امور خیریه و یا گاهی از سوی سپاه تعیین می شد که با این اقدام از موازی کاری جلوگیری شد.

 

مساجد در مرکز رسیدگی به امور مساجد استان زنجان به سه مسجد شاخص، فعال و عادی تقسیم شده است و تلاش شده تا امام جماعت معرفی شده به این مساجد براساس جایگاه مسجد باشد چرا که انتظار از مساجد شاخص بسیار بالاتر است و تلاش می شود از ظرفیت امامان جماعت فعال در این مساجد استفاده شود.

 

در همین راستا برنامه های آموزشی برای امامان جماعت و هیات امنای مساجد از سوی این مرکز پیش بینی شده است ولی به دلیل کرونا ونبود اعتبار این دوره ها به صورت محدود به اجرا درآمد.

 

خبرگزاری شبستان: فعالیت کانون های فرهنگی و هنری مساجد استان را چگونه ارزیابی می کنید؟

حجت الاسلام ناصر: مسجد سنگری برای دفاع از ولایت و تربیت دینی و بصیرتی جوانان و نوجوانان است که همواره از سوی رهبری تاکید شده است جوانان از طریق امامان جماعت به مساجد جذب می شود هراندازه امام جماعت با مسائل روز و سلایق جوانان آشناتر باشد در سوق دادن جوانان به این مراکز موفق تر عمل می کنند.

 

متاسفانه در برخی از مساجد به دلیل اختلاف سنی امامان جماعت با جوانان مسجد شاهد اختلاف نظر و اختلاف سلیقه در اداره مسجد بودیم که با ورود به موقع مرکز رسیدگی به امور مساجد استان به این اختلافات پایان داده است.

 

در راستای جذاب کردن مساجد برای حضور پرشورتر جوانان، نهادهایی همچون هیات مذهبی، پایگاه های بسیج و کانون های فرهنگی و هنری مساجد تشکیل شده است که هریک براساس رسالت خود وظیفه ای در قبال جوانان دارند که در این بین کانون های مساجد با اجرای برنامه های فرهنگی و هنری به حضور جوانان در این مراکز کمک می کند.

 

تشکیل چنین مجموعه هایی که برخی در راستای تربیتی و آموزشی و برخی در راستای آموزش های نظامی است بر رونق مسجد می افزاید و در کانون های مساجد نیز شاهد تشکیل دوره های هنری، تئاتر بچه های مسجد و گروه های سرود هستیم که به شناسایی استعدادهای جوانان مسجدی کمک می کند و همین موضوعات می تواند یک جوان را به مسجد جذب کند.

 

امیدواریم با نگاه انقلابی دولت سیزدهم به مساجد، حمایت های خوبی از این مراکز انجام شود و هر روز شاهد پویایی و رونق بیشتر مساجد باشیم.

پایان پیام/ 693