توجه همه‌جانبه به فعاليت‌هاي کانون‌هاي مساجد مهمترين رويکرد در سومين رويداد ملي فهما بود

توجه همه‌جانبه به فعالیت‌های کانون‌های مساجد مهمترین رویکرد در سومین رویداد ملی فهما بود

تاریخ انتشار : ۲۶ دی ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين ارزاني با بيان اينکه در سومين رويداد ملي فهما شاهد حضور حداکثري کانون‌هاي مساجد در سراسر کشور بوديم، افزود: توجه همه‌جانبه به فعاليت‌هاي کانون اصلي‌ترين و مهمترين رويکرد در اين دوره بود.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، کمیته انتخاب مرحله نیمه نهایی کانون های برتر بر مبنای رواق های 12 گانه، صبح روز یکشنبه 26 دی ماه در محل ساختمان شهید سلیمانی ستاد فهما برگزار شد.
 
در این نشست حجت‌الاسلام و المسلمین «حبیب‌رضا ارزانی» رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور، «سعید سعادتی» معاون فرهنگی هنری و «مرتضی طاهریان» معاون ساماندهی و شبکه سازی ستاد فهما حضور داشتند.
 
حجت‌الاسلام و المسلمین ارزانی در ابتدای سخنان خود ضمن تسلیت سالروز وفات حضرت ام‌البنین (س) اظهار کرد: زمانی که به این بانوی بزرگوار خبر دادند که چهار فرزندش به شهادت رسیدند سوال کرد که آیا حسین (ع) زنده است؟ آیا از امام حسین (ع) دفاع کردند؟ این سخنان نشان می دهد که این وجود مقدس چه قدر برای خاندان اهل بیت(ع) ارزش و احترام قائل بوده است. وقتی حضرت عباس (ع) را با امام حسین (ع) مقایسه می کردند تمام دغدغه ام‌البنین این بود که عباس (ع) در مسیر امام حسین (ع) باشد.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور ادامه داد: خداوند روح شهدا و مادران شهیدی که به لقاء الله پیوستند را با حضرت ام البنین محشور فرماید.
 
وی در ادامه به روند رو به رشد رویداد ملی فهما اشاره کرد و گفت: حضرت امیر (ع) فرمودند: «هرکس دو روزش مثل هم باشد ضرر کرده است»؛ این ضرر قطعا فقط در حوزه فردی نیست بلکه شمول دارد و در حوزه کار تشکیلاتی نیز هست. قطعا مدل فهما هم نیازمند اصلاح و ترمیم است؛ در این راستا باید مهارت و دانش خود را افزایش دهیم و ببینیم امروز چه طور می توانیم جوانان را به مسجد بیاوریم.
 

حجت الاسلام و المسلمین ارزانی با بیان اینکه فهم زمان بسیار مهم است، افزود: اگر امروز در فضای مجازی حضور نداشته باشیم مطابق زمان حرکت نکردیم. از سوی دیگر مطابق زمان حرکت کردن و رشد این رویداد به معنای این نیست که هر سال چیز جدیدی بگوییم اما حرکت خود را اصلاح و جدید می کنیم. رویکردی که امسال در سومین رویداد ملی فهما داشتیم توجه به فعالیت های کانون های در محورهای مختلف و کار تشکیلاتی آنها در قالب پنج محور بود.
 
وی با بیان اینکه بحث ارتباط با محله، شناخت مشکلات محله و مساله محوری در فعالیت‌های کانونها از اهمیت بسزایی برخوردار است، تصریح کرد: بنابراین اقتضائات محلی اهمیت دارد؛ با این وصف ما مساله خود را شناخت کرده ایم و بر اساس آن اگر مساله ای هم بود باید به مثابه قطاری که حرکت کرده و دائما پویا است به مساله نگاه کنیم.
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اعتقاد امام راحل نیز بر مبنای نظریه حرکت جوهری ملاصدرا بود، فیلسوفان و ایدئولوگ های نظام مثل شهید مطهری، آیت الله جوادی آملی، آیت الله مکارم شیرازی و مرحوم مصباح اعتقاد به همین مساله داشتند. البته ما در مقام نظر به این مساله به خوبی پرداخته ایم اما در مقام عمل تغافل شده است. این در حالی است که فقه جواهری سیال است؛ این فقه پویا همان است که مبنایش حرکت جوهری ملاصدرا است.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی ادامه داد: باید همراه با زمان باشیم، البته این بدان معنا نیست که در شرایط مختلف اصطلاحا وا بدهیم و همرنگ جماعت شویم، بلکه باید سلایق جامعه را درک کرده و بر اساس آن نیاز جامعه را ارایه کنیم، فقه جواهری نیز بر مبنای همین رویکرد است.
 
وی در بخش دیگری از مباحث خود در مورد مرحله داوری سومین رویداد ملی فهما اظهار کرد: رعایت انصاف در داوری ها بسیار مهم است، خداوند از حق‌الناس نمی‌گذرد؛ باید ضمن ابلاغ مولفه های مورد نظر در داوری با رعایت انصاف این روند طی شود. 
 
رئیس ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور گفت: اکنون از میان 26 هزار کانون فرهنگی هنری تنها 2 هزار کانون در رویداد فهما شرکت نکردند، ضمن اینکه در نظر داریم برای سال آینده بحث حضور در مسجد با توجه به مرتفع شدن مشکل کرونا در کشور در دستور کار قرار گیرد. باید جذب و حضور حداکثری داشته باشیم.
 
حجت الاسلام و المسلمین ارزانی ادامه داد: اکنون از میان 483 کانون فرهنگی هنری که از سوی استان ها به عنوان کانون برتر در رواق ها معرفی شده اند، قرار است 60 کانون به عنوان کانون های برتر نهایی انتخاب شوند و امیدواریم که امسال با حضور تیم داوری این روند با معرفی کانون های برتر کشوری به انجام برسد.