مسابقات مدهامّتان خط سير توليد و نشر محتواي قرآني در فضاي مجازي را با قوت ادامه دهد

مسابقات مدهامّتان خط سیر تولید و نشر محتوای قرآنی در فضای مجازی را با قوت ادامه دهد

تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۴۰۰
حجت‌الاسلام و المسلمين خاموشي با بيان اينکه حوزه‌ فضاي مجازي را بايد به عنوان بستري براي گسترش عرصه‌هاي مختلف قرآني قلمداد کنيم، گفت: مسابقات مدهامّتان بايد همين خط سير را با قوت بيشتري دنبال کند و به ويژه نسبت به توليد و نشر محتواي قرآني در فضاي مجازي اهتمام ورزد.

به گزارش ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما)، پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامّتان در رشته‌های قرائت تحقیق، قرائت تقلیدی، مفاهیم، اذان، قرائت ترتیل، حفظ کل، حفظ جزء ۳۰، مکبری، قرائت نماز، استعدادیابی، در گروه‌های سنی زیر ۷ سال، ۷ تا ۱۶ سال، ۱۶ تا ۳۰ سال در حالی برگزاری است و تاکنون بسیاری از اعضای کانون‌های فرهنگی هنری مساجد کشور در این رویداد قرآنی شرکت کرده اند و با توجه به استقبال بچه‌های مسجد  حتی مهلت شرکت در این مسابقات تمدید شد.
 

ستاد ارتباطات رسانه‌ای (فهما) با توجه به این مساله گفت‌وگویی با حجت‌الاسلام و المسلمین «سید مهدی خاموشی» رئیس سازمان اوقاف و امور خیریه با محور مسابقات قرآنی مدهامّتان داشته است که در ادامه می خوانید:
 
 
به عنوان نخستین سوال و با توجه به اینکه پانزدهمین دوره از مسابقات قرآنی مدهامّتان در حال برگزاری بین 26 هزار کانون فرهنگی هنری در مساجد سراسر کشور است، به نظر شما این رویداد قرآنی چه قدر می‌تواند در انس نسل جوان با قرآن نقش آفرین باشد؟
 
برای پاسخ مقدمه ای را بیان می کنم. بدون تردید، انقلاب اسلامی یک پدیده‌ قرآنی و با محوریت قرآن بود. تعمیق انس و الفت جوانان با این کلام الهی به معنی تعمیق آگاهی‌های آنان با معارف و بن‌مایه‌های معرفتی انقلاب اسلامی است. امروز همه ما به دنبال بسط معارف عظیم قرآن کریم در دنیا هستیم و این بسط و گسترش امروز در گستره‌های بین‌المللی در حال وقوع و در حال بروز و ظهور است. 
 
تجلی بزرگ این معارف عظیم در عصر حاضر با انقلاب اسلامی رقم خورد و امروز جوانان قرآنی کشور را می‌بینیم که در صف مقدم ترویج و اشاعه‌ فرهنگ قرآنی در کشور فعالیت دارند. قطعاً آنچه که این جوانان قرآنی در سطح ملی و داخلی فرهنگ‌سازی می‌کنند همان فرهنگ قرآنی است که ضامن رساندن پیام این فرهنگ به نقاط مختلف جهان امروز خواهد بود .
 
این دستاوردها به فضل و مدد پروردگار و به برکت قرآن کریم و انقلاب اسلامی اتفاق افتاده است و به لطف برگزاری مسابقاتی مانند «مدهامّتان» از این پس نیز با قوت و قدرت بیشتر ادامه پیدا خواهد کرد. 
 
از سوی دیگر تأکید و اهتمام مسابقات مدهامّتان بر مساجد و جریان قرآنی که در مسجد وجود دارد،  بزرگ‌ترین و مهم‌ترین ویژگی این مسابقات است. این تمرکز بر روی مسجد امر مهمی است. همچنین امسال با ملاحظاتی که شرایط کرونا در کشور ایجاد کرده است جشنواره به صورت مجازی برگزار می‌شود.
 

 این ضرورت به نوعی سبب خیر و برکت نیز بوده است، چرا که مسابقات مدهامّتان به جای این که مردم را به جشنواره بیاورد، از این طریق جشنواره  را به خانه‌های مردم برده است و این مهم دارای آثار و نتایج مبارک فراوانی است و قطعاً در تقویت انس و الفت جوانان با قرآن کریم بیش از پیش مؤثر خواهد بود. 
 
همچنین ترویج معارف قرآنی در جامعه نیاز اساسی جامعه امروز ماست. در شرایط امروز، مساجد به عنوان پایگاه اصلی فعالیت‌های قرآنی توجهی بیش از همیشه می‌طلبند. تحکیم پیوند مسجد با قرآن و با جوانان و کشف استعدادهایی قرآنی که در پایگاه مساجد به رشد و بالندگی رسیده‌اند، یک ضرورت اساسی است. مسابقات قرآنی مدهامّتان هرچقدر بیشتر به تحقق این اهداف نزدیک شود در واقع به این معنی خواهد بود که به تحقق اهداف انقلاب اسلامی و بن‌مایه‌های قرآنی آن نیز نزدیک‌تر شده است.
 
مسجد اصلی‌ترین مرکز انس با قرآن است. به نظر شما ایجاد پیوند میان بچه‌های مسجد و قرآن در سطح وسیع از چه طرقی ممکن است؟ با توجه به اینکه عموم کانون‌ها یا  داخل مسجد مستقر هستند یا همسایه مسجد بوده و در مجاورت آن قرار گرفته اند.
 
همه جریان‌های قرآنی پیوندی وثیق با مساجد دارند و این یک پیوند دیرینه است که باید حفظ و تقویت شود. یکی از راه‌های حفظ و تقویت آن نیز همین ایجاد پیوند میان جوانان یا همان بچه‌های مسجد با قرآن کریم است. اما تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی بهترین طریق برای نیل به این مقصود است. 
 
این مسابقات کار را در دل مسجد و بین جوانان برد و معتقدم که باید همین خط سیر باز هم با قوت بیشتری دنبال شود به ویژه در عرصه تولید محتوای قرآنی در فضای مجازی و نشر آن در همین فضا چراکه امروز باید فضای مجازی را باید به عنوان بستری برای حوزه گسترش قرآن نگاه کنیم. اتصال مساجد به این فضا باید اتصالی کامل و قدرتمند باشد. این عرصه هم به طور ویژه عرصه فعالیت جوانان است و جوانان مسجدی و بچه‌های مسجد قطعاً این فضا را به خوبی می‌شناسند و خلاقیت بالایی هم در آن دارند. کشف استعداد جوانان قرآنی و پیوند میان بچه‌های مسجد و کانون‌های قرآنی مساجد و مجاور مساجد نیز در همین فضا اتفاق خواهد افتاد.
 
 
پیشنهاد شما برای تحقق رویکرد مسجدمحور در مجامع قرآنی چیست؟
 
برای تحقق رویکرد مسجدمحور در مجامع قرآنی باید به روحیات جوانان نگاه دقیق و عالمانه‌ای صورت گیرد. اگر این ضرورت را می‌بینیم که مجامع قرآنی باید هر چه بیشتر مسجدی شوند، راهی نیست جز اینکه جوانان ما مسجدی‌تر شوند. وقتی جوانان قرآنی ما ببینند که مساجد ما مجهز به همه‌ امکانات مادی و معنوی لازم برای رشد و شکوفایی آنان است خواه‌ ناخواه فعالیت‌های قرآنی خود را به درون مساجد خواهند برد. 
 
جوان امروز ما با جوان گذشته تفاوت دارد. مثلاً جوان امروز فیلم زیاد می‌بیند و ممکن است یک جوان قاری یا حافظ قرآن، علاقمند به فیلم‌سازی در حوزه‌ی قرآن باشد. این جوان باید مطمئن شود که این امکانات و این قالب‌ها در مساجد برای او فراهم هستند؛ یا مثلاً ممکن است چنین جوانی اهل فوتبال یا والیبال یا علاقمند به گرافیک یا سایر رشته‌های فنی، هنری و ورزشی باشد.
 
زیرساخت‌های سخت‌افزاری و نرم‌افزاری این فعالیت‌ها باید در مساجد امروز ما فراهم باشد. ائمه‌ جماعات مساجد و متولیان و هیئت امنای مساجد باید این حوزه‌های علایق جوانان را بشناسند. در این صورت، جوانان قرآنی ما عملاً مساجد را پایگاهی برای رشد و بالندگی مادی و معنوی خود خواهند دید و مجامع قرآنی عملاً مسجدمحور خواهند شد.